Fuji camera's; dynamisch bereik

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Fuji camera's; dynamisch bereik

Bericht door Cyrus »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

In de manual van de X20 kan ik het ook niet goed terugvinden bij de pagina over Dynamic Range. Maar volgens de pagina over in-camera RAW-conversie (bij de X20: pagina 101) staat een tabelletje welke settings je kunt toepassen bij de in-camera RAW-conversie. Ik vermoed dat de camera-instellingen wel in de RAW-file opslaat als datatset, maar niet direct op het RAW-beeld toepast. Dat zou ook vreemd zijn, dat doorkruist de bedoeling van een digitaal negatief (ruwe datafile) en kun je net zo goed in JPEG schieten.

Dé proef op de som is om een foto in RAW+JPEG te schieten met de dynamic range instelling actief en dan beide (verder onbewerkte) beelden op de computer vergelijken. Dat gaat mij vandaag overdag niet lukken, vanavond of mogen wel.

Overigens: Nikon's Active D-Lightning en andere instellingen zoals verscherping, contrast etc. worden niet direct op de NEF toegepast, maar er in opgeslagen als aparte datatset. Als je in ViewNX of CaptureNX werkt, kun je direct met deze instellingen verder. De preview van de camera op het interne display (of via HDMI) houdt er ook rekening mee. Maar verwerk je de NEFs in een andere RAW-converter, dan worden deze instellingen genegeerd.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fuji camera's; dynamisch bereik

Bericht door remoss »

Uit de handleiding van de D300:
Het verschil tussen Actieve D-Lighting en D-Lighting
Met de optie [Actieve D-Lighting] in het opnamemenu wordt de belichting vóór de opname aangepast voor een optimaal dynamisch bereik. Met de optie [D-Lighting] in het retoucheermenu kan het dynamische bereik in foto’s ná de opname worden geoptimaliseerd.
Dus vóór de opname en beïnvloed de belichting werkelijk en dus ook de RAW
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: Fuji camera's; dynamisch bereik

Bericht door ger k. »

Cyrus schreef:
Overigens: Nikon's Active D-Lightning en andere instellingen zoals verscherping, contrast etc. worden niet direct op de NEF toegepast, maar er in opgeslagen als aparte datatset. Als je in ViewNX of CaptureNX werkt, kun je direct met deze instellingen verder. De preview van de camera op het interne display (of via HDMI) houdt er ook rekening mee. Maar verwerk je de NEFs in een andere RAW-converter, dan worden deze instellingen genegeerd.
DIT is belangrijk om te weten. !!! :duimop:
Fotograferen is schrijven met licht.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”