Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed (toch wel)

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed (toch wel)

Bericht door remoss »

Wat is het geval? Men neme een X-T1 (firmware 1.00) en een XF 55-200 (firmware 1.11) en stel op camera OIS mode 2 (stabilisatie alleen activeren als je de ontspanknop (half)indrukt). Helaas, de OIS wordt in dat geval tijdens het indrukken van de ontspanknop niet geactiveerd.
Sterker nog, ik heb ook de XF 18-55 (firmware 3.11) geprobeerd en daar werkt het ook niet mee. Voor beide objectieven werkt de stabilisatie wèl als OIS modus op 1 staat ofwel continue.

Hetzelfde kunstje even op de X-E2 geprobeerd, zelfde verhaal. Het is dus een objectieven (firmware) probleem.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed

Bericht door a90 »

Ow, dat is niet zo mooi René. Kun je nog terug van versie ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed

Bericht door remoss »

Nog nooit geprobeerd eigenlijk. Maar er komt vast wel een update voor gok ik. Tot die tijd maar gewoon modus 1 gebruiken.

Heb het overigens niet zelf uitgevonden hoor, ik las het vanmorgen HIER
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Arjan
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:23
Favoriete camera merk: [_O_]
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Gorcum
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed

Bericht door Arjan »

Bij mij doet de IS2 echt wel zijn werk. Je ziet er alleen niks van op je display(s).
Maar als ik een foto maak op 200mm (55-200, instelling ISO 200, f/4.8 en 1/4, Firmware 1.00/1.11) met IS1 of IS2 is hij vrijwel even scherp.
Doe ik het met IS uit, dan is het onderwerp geheel bewogen.
Dus de IS wordt alleen geactiveerd op het moment van geheel doordrukken (zoals de tekst eigenlijk ook aangeeft: "Shoot only") van ontspanknop en niet al bij half indrukken.

:huh: Verbaasd dat ik een redelijk scherpe foto krijg op 300mm en 1/4 :grijns:
Groet Arjan

ook op Flickr
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed

Bericht door remoss »

Zou idd kunnen dat pas bij geheel doordrukken van de ontspanknop de IS geactiveerd wordt. Moeten ze alleen wel de gebruiksaanwijzing aanpassen, die spreekt over HALF indrukken om te activeren.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Arjan
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:23
Favoriete camera merk: [_O_]
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Gorcum
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed

Bericht door Arjan »

Ik denk zelf ook dat het een bugje is, en de IS zou moeten beginnen bij half indrukken, want je hebt waarschijnlijk ook nog iets van een "aanloop tijd" voor dat de IS optimaal is.
Alleen is het mooi om te weten dat het in ieder geval gewoon zijn werk doet (geheel of gedeeltelijk).
Groet Arjan

ook op Flickr
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9103
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed (toch wel)

Bericht door remoss »

Even wat testjes gedaan met langzame sluitertijd (rond 1/8). Zowel op mode 1 als 2 een goede foto. Met IS uitgeschakeld via de schakelaar op het objectief: wazige foto's door bewegingsonscherpte.

Duidelijk, de IS werkt ook op mode 2 gewoon, zoals Arjan al aangaf, alleen je ziet het niet op het scherm. Wellicht wordt het pas echt actief na geheel indrukken van de ontspanknop.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Arjan
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 19 mar 2014, 10:23
Favoriete camera merk: [_O_]
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Gorcum
Contacteer:

Re: Fujifilm OIS mode 2 werkt niet goed (toch wel)

Bericht door Arjan »

Ik heb ergens gelezen dat er een sluitervertraging zou (kunnen) zijn als IOS2 gebruikt word.
Of dit officieel ook zo is, geen idee. Komt in ieder geval overeen met mijn idee van een aanlooptijd (zoals ook bij Nikon)

Dat zou dus betekenen dat als je direct reactie wil dat je dan beter IOS1 kan kiezen, wil je langer doen met je accu; dan IOS2.
Groet Arjan

ook op Flickr
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”