panning bij mensen

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
Highlander
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 00:05
Bewerk mijn foto's: Ja

panning bij mensen

Bericht door Highlander »

Zaterdag as gaan we naar Amsterdam, en nu heb ik een beeld voor ogen maar ik weet niet hoe ik die moet maken.
Het idee:
Tijdens de rondvaar door de grachten, wil ik een foto maken van onderen schuin omhoog naar de kade waar de mensen lopen.
En dan wil ik één of twee scherp en de rest van de mensen moeten een soort streep worden, zodat je een soort van snelheid in die twee personen krijgt, zoals bij panning.
Nu heb ik een aantal vragen.
1) normaal bij panning beweegt bv de auto en staat de achtergrond stil, in dit geval lopen die mensen hoogst waarschijnlijk net zo snel als de mensen die ik scherp wil hebben, hoe krijg ik die andere mensen als een streep ??

2) wat is gemakkelijker, dat je mensen kiest die met de boot mee lopen of juist mensen die er tegenin lopen

Gr,
Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: panning bij mensen

Bericht door Arthur Mol »

Ik denk dat je een flinke uitdaging voor ogen hebt.. Pannen met een auto gaat goed omdat de weg die de auto aflegt gedurende de sluitertijd over het algemeen recht en voorspelbaar is. Tevens is de afstand die (bijvoorbeeld) een 50 km/h rijdende auto aflegt redelijk groot is bij een sluitertijd van 2 sec t.o.v. de achtergrond.

Bij (onvoorbereide) voetgangers weet je niet wat ze gaan doen, ze kunnen alle kanten op lopen. Tevens is de afstand van lopen veel korter dan van een rijdende auto bij een zelfde sluitertijd. Het verschil van stilstaand beeld en bewegend beeld zal dus minimaal zijn. Of je moet de sluitertijd aanzienlijk verlengen, maar probeer dan maar eens je onderwerp vanuit een varende boot op dezelfde plaats in je vizier te houden..

Wat wel zou kunnen is het werken met een soort "rig". Maar dan ga je je voorstel van het varen met de boot voorbij. Het werken met een Rig gaat als volgt; je probeert de camera t.o.v. je onderwerp te fixeren. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

In dit specifieke geval ben ik als volgt te werk gegaan, sluitertijd van 8 sec en iemand (onzichtbaar voor de camera) de auto zachtjes laten duwen. Het resultaat is dan als volgt:

3
Afbeelding

Je hoeft dan alleen nog maar de rig en de draden weg te shoppen:

4
Afbeelding

Let even niet op de kwaliteit van de foto's, dit was slechts een probeersel :):

Terugkomend op jouw idee, en even een hersenspinsel van mij.. je zou dus iemand met een soort helm en een (selfie?) stok door de stad kunnen laten lopen.. :): Dan zou je het gewenste resultaat kunnen krijgen. Op andere manieren moet je teveel aan het toeval overlaten. Ik ben wel zeer benieuwd naar je resultaten of naar andere oplossingen. Succes in ieder geval! Leuk idee.

Voor de geïnteresseerden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... r2+rigshot
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

Topic Starter
Highlander
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 00:05
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: panning bij mensen

Bericht door Highlander »

Bedankt voor de input Arthur
Terug uit Amsterdam,het is inderdaad niet gelukt, en daar was zoveel te zien en te fotograferen dat het zonde was om nog meer tijd aan te verspillen.
Maar ik ga er thuis nog eens voor zitten en het een en ander uit te proberen
Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: panning bij mensen

Bericht door Arthur Mol »

Jammer, ik denk dat het wel mogelijk is, alleen zal je veel voorbereidingen moeten treffen. Niets is onmogelijk, als je maar wil! :):

Succes.
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

Topic Starter
Highlander
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 00:05
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: panning bij mensen

Bericht door Highlander »

Dat is helemaal waar ,wel knap hoe je dat met die auto hebt geflikt , dat zijn leuke probeersels
Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: panning bij mensen

Bericht door Arthur Mol »

Dank je wel, dat was een leuk projectje wat ik nog wel eens over wil doen. De spullen heb ik nog..

Lang geleden...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”