Vuurwerk Fotografie 2009 - 2010

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Vuurwerk Fotografie 2009 - 2010

Bericht door ALE »

Hieronder een recept zoals ik die zou gebruiken voor vuurwerk fotografie en waarmee ik leuke resultaten scoor. Het is super eenvoudig, iedereen kan dit !

Benodigdheden:
- Statief
- Draad- of draadloze ontspanner
- Genoeg geheugenkaartjes
- Reserve (opgeladen) batterij die je warm tegen je lijf houdt

Hoe nu verder ? Alles gaat op manueel… :o
- Pas eerst het jaartal in je camera aan en zet deze op 2010
- Alle opname worden uiteraard in RAW geschoten
- Zet de camera op manuele programma (M-stand)
- Indien je objectief met een VR stand is uitgerust zet je die uit omdat je een statief gebruikt (tenzij je een heel speciaal objectief bezit)
- Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig. Deze verdraai je niet meer
- Zet je diafragma op f/8 tot max f/11. Vuurwerk is fel licht vandaar dat mijn voorkeur naar f/11 uitgaat. Ook deze blijft zo ingesteld
- ISO200
- WB op daylight of tungsten (zonnetje of gloeilamp) *
- Zet je sluitersnelheid op B(ulb)
- Maak de compositie door een paar vuurpijlen te volgen. Je ziet vanzelf wel waar de meeste pijlen tot "ontploffing" komen
- Vanaf nu kijk je niet meer door je zoeker. Zodra je een pijl de grond ziet verlaten open je de lens door de ontspanknop in te drukken
- Kijk goed in de lucht en begin met tellen zodra de pijl afgaat (ontploft). Maximaal 5 seconden, niet meer en dan sluit je de lens. Dit proces herhaal je net zo vaak als je goeddunkt

Meestal zie je overbelichte foto’s van vuurwerk omdat men de klassieke fout maakt door te lang te belichten (meer dan 5 seconden) of men een te groot diafragma (klein getal) gebruikt. Het tellen is echt belangrijk, zodra je het eerste licht uit de pijl in de lucht ziet, begin je met tellen tot 5 en dan sluiten die camera !

*) Witbalans is altijd een discutabel onderwerp. Feitelijk komt tungsten dichter in de buurt bij de kleurtemperatuur van vuurwerk (3000K) waardoor de kleuren nauwkeuriger worden geregistreerd. Echter indien je de WB op daylight (5300K) instelt zal er een kleur verschuiving optreden die warmer zal aan doen. Vaak vind ik dit bij vuurwerk mooier. Is en blijft een persoonlijke smaak en je kan de WB altijd achteraf nog aanpassen als je maar RAW fotografeert !

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop hier alvast mijn bijdrage te hebben geleverd aan een mooi fotografisch begin van 2010 en ik wens jullie heel veel gezondheid toe !!!!
Cheers,



ALE Afbeelding Afbeelding






:!: Mocht het heel koud worden zijn dit echt ideale handschoenen (LoweAlpine - Convert Mitten Glove) voor de fotografie.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Vuurwerk Fotografie 2009 - 2010

Bericht door mikemix »

Afhankelijk van het weer en omstandigheden, wil ik wel een poging wagen.
Goede tips iig.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”