NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dennis71 »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Luc, Arthur, het mooiste, en beste is natuurlijk als er geen verscherping wordt toegepast. Een instelling als profiel is niet zo erg lijkt mij.
Het gaat er nu meer om wat de uitkomst is zonder dat er iets getweaked is aan de foto.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door remoss »

Mijn bijdrage met Capture One is gebeurt zonder enige aanpassing. Dit ter info.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door luc »

Dennis71 schreef:Luc, Arthur, het mooiste, en beste is natuurlijk als er geen verscherping wordt toegepast. Een instelling als profiel is niet zo erg lijkt mij.
Het gaat er nu meer om wat de uitkomst is zonder dat er iets getweaked is aan de foto.
C-NX neemt de camera instellingen over dat is dus ook incl. verscherping en ruisonderdrukking dus blijft het erg lastig om een eerlijk vergelijk te maken. Wat WB betreft kunnen we kiezen voor een vaste temperatuur bijv. 4305k

Je zou ook kunnen stellen probeer er maar uit te halen wat er in zit. Dat je dus het maximale uit het pakket probeert te halen maar dan ben je ook een beetje overgeleverd aan de smaak en het oog van de gene die de bewerkingen uitvoert.

Luc

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dennis71 »

luc schreef:
Dennis71 schreef:Luc, Arthur, het mooiste, en beste is natuurlijk als er geen verscherping wordt toegepast. Een instelling als profiel is niet zo erg lijkt mij.
Het gaat er nu meer om wat de uitkomst is zonder dat er iets getweaked is aan de foto.
C-NX neemt de camera instellingen over dat is dus ook incl. verscherping en ruisonderdrukking dus blijft het erg lastig om een eerlijk vergelijk te maken. Wat WB betreft kunnen we kiezen voor een vaste temperatuur bijv. 4305k

Je zou ook kunnen stellen probeer er maar uit te halen wat er in zit. Dat je dus het maximale uit het pakket probeert te halen maar dan ben je ook een beetje overgeleverd aan de smaak en het oog van de gene die de bewerkingen uitvoert.

Luc
Heb je natuurlijk gelijk in Luc. Het gaat er in dit geval nog wel om wat het verschil is met een zo minimaal bewerkte NEF ten opzichte van de diverse paketten.
De instelling op mijn body's is SD met 0 aan verscherping en verder alles in het midden gelaten. Vignette control staat op minimaal, maar dat zal sowieso geen effect hebben op de uitkomst.
Als we het maximale eruit proberen te halen uit elk pakket, dan is dat misschien een volgende stap waard, en meteen een nieuw draadje.
Echter, wat is referentie. Ik ga nog steeds uit van de NEF file in NX als referentie aangezien die de kleuren laat zien zoals het is geweest.
Ik heb deze week nog 2 concerten, vanavond Tokio Hotel en donderdag Kelly Clarkson dus er komt nog wel een mooi plaatje aan waarmee we de volgende stap kunnen maken.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

Dutchfoto.nl
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 19:04
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dutchfoto.nl »

Mijn bewerkingen komen eraan LR 2

Dutchfoto.nl
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 19:04
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dutchfoto.nl »

LR 2 omzetting. Ik heb niets aan de foto gedaan.
Bij het omzetten naar jpg, standaard verscherpt met de vaste waarde binnen LR 2 en omgezet naar sRGB.

http://www.dutchfoto.nl/nikon/DSC_0287.jpg 7 MB groot.

1024:
Afbeelding

100% crop:
Afbeelding

Lawrence

Dutchfoto.nl
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 19:04
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dutchfoto.nl »

LR 3 omzetting. Ik heb niets aan de foto gedaan.
Bij het omzetten naar jpg, standaard verscherpt met de vaste waarde binnen LR 2 en omgezet naar sRGB.

http://www.dutchfoto.nl/nikon/lr3_full.jpg 7 MB groot.

1024:
Afbeelding

100% crop:
[img_b800]http://www.dutchfoto.nl/nikon/lr3_crop.jpg[/img_b800]

Lawrence

Dutchfoto.nl
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 19:04
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door Dutchfoto.nl »

De "standaard" meegegeven verscherping (screen) binnen LR 2 en LR3 is duidelijk in het voordeel van LR 3.
Zal de rest nog es ff rustig bekijken.

Lawrence

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: NX2 - CS4 - LR2 - LR3, Capture One en Aperture 3 vergeleken

Bericht door ALE »

Dennis71 schreef:Luc, Arthur, het mooiste, en beste is natuurlijk als er geen verscherping wordt toegepast. Een instelling als profiel is niet zo erg lijkt mij.
Het gaat er nu meer om wat de uitkomst is zonder dat er iets getweaked is aan de foto.
Hierbij mijn aanpassing met CS4. Foto's ingeladen en meteen weer opgeslagen (sRGB) als FF, na de 1024 pixel verkleining en de 100% crop. Geen verscherping, niets nada. WB: 5700K. Overigens, nu staat het profiel als camera neutral ingesteld, dat wordt automatisch door ACR gekozen ondanks dat de camera op standaard stond ingesteld.

Full Frame opname Iets meer dan 8MB.

Op 1024 pixels:
Afbeelding

100% crop:
[img_b800]http://i211.photobucket.com/albums/bb1/ ... 00Crop.jpg[/img_b800]

Groet,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”