Diafragma en DOF bij flitsen

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Plaats reactie

Topic Starter
Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door Riemke »

Flitsvraagje! Bij mijn laatste foto (mijn dochter in het park) heb ik voor het eerst de beautydish op de SB-800 gebruikt. Ik heb gebruik gemaakt van de flitsinstellingen voor buiten van Arthur. (1/250, f8.0, TTL) De achtergrond komt met deze instellingen te druk over. Hoe kan ik dit voorkomen? Auto FP misschien? Of toch een groter diafragma?
De eerste opnames had ik zonder flits gemaakt met een open diafragma, maar daar blijven haar ogen vrij donker, vandaar ook de keuze om in te flitsen. Arthur?? :D

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door luc »

Riemke schreef:Flitsvraagje! Bij mijn laatste foto (mijn dochter in het park) heb ik voor het eerst de beautydish op de SB-800 gebruikt. Ik heb gebruik gemaakt van de flitsinstellingen voor buiten van Arthur. (1/250, f8.0, TTL) De achtergrond komt met deze instellingen te druk over. Hoe kan ik dit voorkomen? Auto FP misschien? Of toch een groter diafragma?
De eerste opnames had ik zonder flits gemaakt met een open diafragma, maar daar blijven haar ogen vrij donker, vandaar ook de keuze om in te flitsen. Arthur?? :D
Ja met auto FP kun je heel goed voorkomen dat dat de achtergrond te scherp word en toch enge schaduwen voorkomen... Je stelt het op je camera in e1 1/250 sec. (autoFP) de sluitertijd is dan de overgang van normaal naar autoFP flitssturing

Een voorbeeldje.

Afbeelding

Exposure: 0.001 sec (1/1000)
Aperture: f/3.2
Focal Length: 27 mm
ISO Speed: 200
Exposure Bias: 0 EV
Flash: On, Return detected

Houd er wel rekening mee dat je flits bereik (afstand) zeer beperkt kan worden.

Luc

Topic Starter
Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door Riemke »

Dank Luc voor je reactie. Zelf was ik in de tussentijd ook al wat wijzer geworden op de site van Neil van Niekerk. Ik heb inmiddels mijn dochter bereid gevonden om wederom model te staan, dus met andere instellingen ga ik wel weer wat uitproberen. Zal waarschijnlijk wel het weekend worden :D

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door ALE »

Hoi Riemke,

Luc heeft een perfecte uitleg gegeven. "Auto FP" betekent dat de camera bij een sluitertijd sneller dan 1/250 automatisch over gaat op FP oftewel "high speed sync flash". Dit houdt in dat i.c.m. met een compatible flitser er een aantal flits pulsen wordt afgegeven in plaats van één enkele flits. Hierdoor kun je toch met snellere sluitertijden synchroniseren dan je maximale synchronisatie van normaal 1/250. Dit gaat echter ten kosten van het vermogen van de kleine strobe (richtgetal lager).
Ondanks het feit dat de Auto FP high speed synchronisatie optie het flitsbereik van de flitser drastisch beperkt, geeft het je de controle over DOF met de juiste flitser zoals de SB-900, SB-800 en/of SB-600. In het geval dat je een snellere sluitersnelheid kiest dan de maximale flits synchronisatie, gebruik je de speedlight puur als invulflits. Uiteraard moet je je flitser wel dichter bij je onderwerp plaatsen.

Succes komend weekend met je shoot,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door Dennis71 »

Als ik het goed beredeneer kan je bij de 900 de kap plaatsen zodat hij volledig zoomt. Dan hoef je minder dicht op je onderwerp lijkt me.
Ik zie die McNally bijna altijd met de kap erop aan het werk (niet je omnibounce).
Misschien kan Arthur dit bevestigen?
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door luc »

Dennis71 schreef:Als ik het goed beredeneer kan je bij de 900 de kap plaatsen zodat hij volledig zoomt. Dan hoef je minder dicht op je onderwerp lijkt me.
Ik zie die McNally bijna altijd met de kap erop aan het werk (niet je omnibounce).
Misschien kan Arthur dit bevestigen?
Ik denk dat je zonder kap het meeste bereik over blijft en auto FP is toch puur voor de fill bij hogere sluitertijden.
Maar, misschien dat je inderdaad in het groothoek bereik 14 tot 35 mm wel de kap beter kunt gebruiken omdat je dan vaak toch al relatief dicht op je onderwerp zit en je dan wel wat meer spreiding kunt gebruiken.
Ik neem aan dat je met de kap de groothoek adapter bedoelt.

Luc

Topic Starter
Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door Riemke »

Die kap heb je bij de SB-800 ook, maar die heb ik hier niet gebruikt. Ik heb een tijdje geleden via eBay een setje accessoires gekocht, waaronder een mini beautydish en die heb ik hier gebruikt.

Afbeelding

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Diafragma en DOF bij flitsen

Bericht door Dennis71 »

luc schreef:
Dennis71 schreef:Als ik het goed beredeneer kan je bij de 900 de kap plaatsen zodat hij volledig zoomt. Dan hoef je minder dicht op je onderwerp lijkt me.
Ik zie die McNally bijna altijd met de kap erop aan het werk (niet je omnibounce).
Misschien kan Arthur dit bevestigen?
Ik denk dat je zonder kap het meeste bereik over blijft en auto FP is toch puur voor de fill bij hogere sluitertijden.
Maar, misschien dat je inderdaad in het groothoek bereik 14 tot 35 mm wel de kap beter kunt gebruiken omdat je dan vaak toch al relatief dicht op je onderwerp zit en je dan wel wat meer spreiding kunt gebruiken.
Ik neem aan dat je met de kap de groothoek adapter bedoelt.

Luc
Ik weet niet precies hoe het ding heet maar ik bedoel de kap waar je ook je filters in gebruikt. Dus niet, zoals bij de 800, een omnibounce.
Je kan ook het palletje onderaan de flitskop vastzetten met wat tape zodat hij continu ingezoomd blijft. Zo lijkt het me dat je het minste verlies hebt.
Riemke, is het niet zo dat de flitskop blijft meezoomen, als je de beautydish gebruikt? Als dit het geval is lijkt het me dat je wat licht verliest bij groothoek.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”