Sony DSC-RX1

Wat je nergens anders kwijt kunt.
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door ger k. »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

mikemix schreef:
ger k. schreef:Ik verwacht dan ook biedingen op mijn NEX-7 met Zeiss 24mm lens en 50mm lens.
Verklaar....
Voor een compacte kwalitatief goede camera FF tot nog toe Leica M9 maar veel te duur.

Zie ook relaas van Steve Huff

http://www.stevehuffphoto.com/2012/10/1 ... -sony-rx1/
Fotograferen is schrijven met licht.

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door veneboer »

Ik had stiekem gehoopt dat dit een camera met verwisselbare lenzen zou zijn geweest. Dit zou dan het eerste serieuze alternatief voor een Leica M9 zijn geweest. Vorig jaar heb ik door omstandigheden mijn hele Nikon verzameling de deur uit gedaan en heb ik van de nood een deugd gemaakt door met iets geheel nieuws te starten. Ik heb nu een Nex 7 met enkele lichtsterke objectieven (o.a. Zeiss) en het geheel weegt maar een fractie van wat ik altijd mee sleepte overal heen. Geleidelijk komen er ook steeds meer kleine kwalitatief goede en lichtsterke E-Mount lenzen beschikbaar. Het liefst had ik een Leica M9 (of zijn opvolger) gekocht maar mijn budget staat de aankoop van dit soort camera’s en glas niet toe.

Wat ik mis bij de Nex7 is de scherptediepte van full frame, (De Nex7 = APS-C formaat) de betere ruiswaarden zoals ik van mijn d700 gewend was, het dynamisch bereik en de veel betere AF. Daar staat tegen over dat ik aanzienlijk meer MP heb en dat ik min of meer hetzelfde kan doen en alles in een klein rugzakje kan houden terwijl ik eerder met ongeveer 20 kilo liep te slepen.

Wanneer deze Sony nu verwisselbare lenzen zou hebben zou dit voor mij de camera geweest zijn. Bovenstaande nadelen van een APS-C sensor in de Nex7 vallen dan weg en ik denk dat er met mij wel meer mensen zijn die het zat zijn om met een zware tas rond te sjouwen. Ik hoor vaak dat je niet alles nodig hebt maar met de Nex kan ik meer meenemen en dan kom ik nog niet aan de helft van het gewicht van wat ik eerder bij me had.

Om die reden denk ik dat dit soort camera’s een grote toekomst tegemoet gaan mits ze de beschikking krijgen over verwisselbare lenzen. Het enige wat ik me af vraag is of de lenzen die daarvoor nodig zijn niet veel zwaarder zijn dan de huidige E-mount lenzen.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door Skippy »

Tja Rob. Ik begrijp je dilemma. Is vrij algemeen van toepassing op de serieuze hobbyfotograaf (niet beroeps). Het is toch ook een kwestie van aanpassen en instelling vind ik. Zoals je wellicht weet fotografeer ik sinds enige tijd vrijwel alleen met een Fuji X100. Een camera met beperkingen zoals enkel 35mm brandpunt, goede maar niet de hoge iso prestaties van de D700 en de autofocus snelheid van Stoffel de schildpad. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en ben heel blij met de voordelen; het kleine formaat, het lage gewicht en de "stealth" factor. Ter aanvulling een al wat oudere Panasonic LX3 met 24-60mm lens waar ik in RAW de laatste bits uit melk en klaar is Skip. Bovendien vind ik het wel een uitdaging om met dit spul goede foto's af te leveren. Voor mijn type onderwerpen en fotografie werkt dit.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door mikemix »

Goed nieuws is dat er steeds meer keuze komt van diverse fabrikanten
en systemen die goed inspelen in die behoefte.

Ik gok dat bij een succesvolle verkoop v/d DSC-RX1 een opvolger wel van
een mount wordt voorzien. Een goede samenwerking met Zeiss is het probleem niet.
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door QWERTY »

mikemix schreef:Goed nieuws is dat er steeds meer keuze komt van diverse fabrikanten
en systemen die goed inspelen in die behoefte.

Ik gok dat bij een succesvolle verkoop v/d DSC-RX1 een opvolger wel van
een mount wordt voorzien. Een goede samenwerking met Zeiss is het probleem niet.
Dat denk ik niet ..... dan wordt het namelijk een veel grotere camera. Het objectief / lenzenstelsel van DSC-RX1 loopt door tot in de body ...... dus achter de denkbeeldige lijn waar je een bajonet / objectiefmond zou mogen verwachten.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door Skippy »

QWERTY schreef:
mikemix schreef:Goed nieuws is dat er steeds meer keuze komt van diverse fabrikanten
en systemen die goed inspelen in die behoefte.

Ik gok dat bij een succesvolle verkoop v/d DSC-RX1 een opvolger wel van
een mount wordt voorzien. Een goede samenwerking met Zeiss is het probleem niet.
Dat denk ik niet ..... dan wordt het namelijk een veel grotere camera. Het objectief / lenzenstelsel van DSC-RX1 loopt door tot in de body ...... dus achter de denkbeeldige lijn waar je een bajonet / objectiefmond zou mogen verwachten.
Groter of dieper? Sony heeft wel bewezen met de NEX-serie dat ze een APS-C sensor in een extreem ondiepe body kunnen proppen.
Aan de andere kant zijn de NEX APS-C objectieven wel weer relatief groot. Afijn, we gaan het zien de komende jaren.

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Sony DSC-RX1

Bericht door veneboer »

Toevallig las ik dit bericht op Tweakers.net n.a.v. een interview met Phil Molyneux (hoofd Sony Electronics)

Een passage uit het interview:

In het interview met DPReview zegt Molyneux dat de VG900-camcorder aantoont dat het mogelijk is om een full-framebeeldsensor te combineren met de E-mount, die Sony ook bij zijn NEX-milc's gebruikt, maar dat het ontwikkelen van geschikte lenzen minder eenvoudig is.

Vooral het bestrijken van de full-framebeeldcirkel in combinatie met de korte afstand van de lensbevestiging tot de sensor is een moeilijkheid. Deze flance-back distance bedraagt bij het NEX-systeem 18mm. Wel zou het lensontwerp van de nieuwe Sony RX1, een full-framecamera met vaste lens, als basis kunnen dienen en zal waarschijnlijk de E-mount aangepast moeten worden. Molyneux sluit een full-frame-milc met E-mount echter niet bij voorbaat uit.

Het hele verhaal is vertaald door Tweakers vanuit DPReview. Bijgaand de link naar het originele interview
Plaats reactie

Terug naar “Overige”