Introductie Nikon D800

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Marco »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Lesson 1: Use a tripod...

Dat geeft hoop :denkna:
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
Weef
Berichten: 871
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 09:46
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Glasgow, Scotland

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Weef »

Marco schreef:Lesson 1: Use a tripod...

Dat geeft hoop :denkna:
Tips voor beginners.

De D800 is dan ook een echte camera voor beginners......

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Melliw »

Een vergelijk tussen de D700 en D800 wat betreft de hoge ISO's: http://nikonrumors.com/2012/02/22/nikon ... t=FaceBook
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Tobias »

Lesson 1
Use a tripod to reduce blur when photographing static subjects.

Dat is toch niet zo'n vreemde tip? Zou het iedereen adviseren met welke camera dan ook, zeker bij weinig licht situaties. Nu hoef je direct niet met een statief te gaan lopen zeulen want er zijn genoeg statische onderwerpen die je ook uit het handje kan fotograferen. Hangt ook een beetje af hoe je objectief op volle opening presteert. Ga verder geen open deuren intrappen.

Je kan een model niet mooi vinden, de pixels overdreven en buitenproportioneel (tja dat scrabbelen weet wat) een aanslag op je bestaand geheugen (heb ik geen last :) want vergeet vandaag waar ik morgen mee bezig ben (denk maar eens goed na over deze laatste)) je bijna gedwongen wordt een nieuwe processor te kopen enz.. Er is een keuze wel of niet kopen en je serieus afvragen of je het nodig hebt.

Wat ik er zelf van verwacht is dat je deze ontwikkeling niet stil zet. Sterker na 36 megapixels komt er zeker nog een overtreffende trap. Een kwestie van tijd, meer is het niet. De tijd dat we in platte dos tekst over het internet struinde is voorbij!

Denk dat de d800 veel gebruikers zal vinden en een deel van deze gebruikers zal frustreren. Het lijkt me een goed stuk gereedschap die je heel doelbewust moet aanschaffen. Voor de megapixels zal ik de d800 niet aanschaffen maar het video gebeuren lonkt. Zet ik daar de d4 tegenover wat betreft het video deel dan vind ik de d800 een serieuze kandidaat. Ach en afgeronde vormen heb ik nooit bezwaarlijk gevonden.

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Tobias »

Vandaag een artikel gelezen en als ik het mag geloven (in theorie klopt het wel) dan heb je straks extra profijt van mijn telelenzen. Vooral de lichte 300mm F4 komt dan vaker uit de tas. Mooi zonder direct een F stop in te leveren toch op 600mm.

De tekst NIKON D800 WILL KILL SUPER TELEPHOTO LENSES is veelbelovend op deze site http://www.examiner.com/photography-in- ... oto-lenses

Of wordt ik iets te goedgelovig?

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Marten »

"......if you were to crop a D800 image by a 2x factor...."
Croppen? WAT lees ik daar?
Getver! Voor lullo's!
groet,
Marten

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Tobias »

@marten verklaar je nader.

D800 croppen is voor lullo's? Wat ook zou betekenen dat iedere sensor kleiner dan FX voor lullo's is en dat iedere uitsnede (crop) een lullo ingreep is?

Zelf zie ik het croppen op de d800 zonder al teveel verlies als een extraatje. Niet meer en niet minder. Binnen het kader dat 9mp genoeg is voor jouw specifieke doelen.

Ben het direct eens om zo beeldvullend mogelijk te werken want zonder er bij na te denken pixels weg te gooien is niet echt slim. Dat neemt niet weg dat ik voor telewerk (vogels in het bijzonder) uitsluitend mijn d300 gebruik terwijl ik een d700 tot mijn beschikking had (tja de d700 is net verwisseld van eigenaar). Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is als ik ga croppen op 12mp d700 en een d300 12mp. Wellicht is je het verschil nog niet zo duidelijk en classificeer je croppen per definitie als iets voor lullo's.

Wat ik wel besef is dat sommige fotografen weer helemaal van de leg zijn als er zich iets nieuws aandient en een stap naar een nieuw tijdperk soms hevige reacties oproept :denkna:


En wat moet ik nou met dit bericht van je op wo 08 feb 2012, 16:40 ????

Ha Ha, je bent snel. Prima deze cross-over.
Laat ik duidelijk zijn: croppen heeft niet mijn voorkeur, beeldvullend fotograferen wel.
Maar soms kan het niet anders. Dat vliegende IJsvogeltje met zijn vissie, terwijl ik in die gammele boot zat met een te korte 105 is een goed voorbeeld. Was blij dat ik niet de 85 er op had want dan had ik croppen wel kunnen vergeten.

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Marten »

Ehhh...Tobias, zou het een grapje kunnen zijn geweest? Een knipoog naar Michael en Luc ?

Croppen (uitsnede) is wat mij betreft prima als het de foto ten goede komt. Gewoon een van de mogelijke stappen in de nabewerking. Zo oud als de fotografie zelf. Maar liever beeldvullend inderdaad.
DX ? ook prima als je aan telewerk doet. Overweeg zelfs wel eens er een DX bij te kopen,
En die D800: een dijk van een camera.
Een stap naar een nieuw tijdperk? Het kan mij niet nieuw genoeg zijn.
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door mikemix »

Tobias, Marten heeft de "Mikemix feestneus" op.
Snap je het nog ?

Croppen is en blijft een noodgreep. Niks meer niks minder.
Een noodgreep pas ik toe als het echt niet anders (meer) kan.
Om met fotografie te starten met een noodgreep vind ik een
vreemd uitgangspunt.
Verder juich ik net zo hard de vooruitgang toe als Marten.
Ik leg dat heugelijke feit ook graag even vast met mijn M6
(Marten en mikemix samen stampend en juichend op de stoelen).
Niks meer, niks minder.
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Ree »

Grappig, aLs ik het bovenstaande lees hangen mijn foto's van noodgrepen aan elkaar!

Kan ik mee leven hoor ;)

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Skippy »

Marten schreef:"......if you were to crop a D800 image by a 2x factor...."
Croppen? WAT lees ik daar?
Getver! Voor lullo's!
:lol: Precies, zo is het!
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”