spelen met de d800

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

spelen met de d800

Bericht door Tobias »

Vandaag met de d800 zitten spelen zoals het een goed fotograaf betaamt. Dus alle menu's door rauzen, zo nu en dan de handleiding erbij. Waar ik niet echt schokkende vernieuwingen ben tegengekomen wat er al niet op de markt was, zij het bij veel duurdere merken.

Als ik het afzet tegen de hype die er op sommige forums is ontstaan (vooral in de USA, maar die gaan al snel uit hun bol) vind ik de d800 ook een beetje een storm in een glas water. ' Oke', veel megapixels met op FX een stap voorwaarts. Daaraan vastgekoppeld dat geheugen met een snelheid van 90mb per sec. geen luxe is. Anders loopt het buffer snel vol en blijf je na 16 opnames hangen met een 30mb per sec kaartje. Dus voor de snelle jongens onder ons is de d800 geen aanrader en ga je onherroepelijk belangrijke beelden missen als je je boterham ermee moet verdienen. Niet doen en zoals ieder onder ons weet, telt een gewaarschuwd mens als eigenwijs :denk:

Gelukkig is de d800 wel aan mij besteed omdat het de hobby is en als ik er mijn boterham mee zou moeten verdienen dan gaf ik de voorkeur aan de d800e om die in te zetten voor de meer beschouwende fotografie zoals landschap, architectuur en studiowerk. Voor een portret adviseer ik een goedkoop filter met een lik vaseline erop, anders maak je de vrouwen niet echt blij met snorharen, pukkeltjes en de gevreesde rimpel die er wel erg gedetailleerd er uitspringen.

Zo ook is het een energie -slurper en sluit ik me aan bij woudew zijn bevinden, al deel ik het donkere livevieuw scherm niet. Voor mijn beperkte zicht genoeg helder. Daar niet mee willen zeggen dat het een fabel is omdat er meer meldingen zijn van gelijke strekking en schermen met een groen -zweem. Gemakshalve plaats ik het even onder kinderziektes.

Opmerkelijk was dat ik weinig verschil zag bij een vergelijking van de cropfactor 1.5 wat de scherpte betreft. Eigenlijk ook wel logisch want de d300, d700 en de d800 zitten qua megapixels heel dicht bij elkaar. Wat me wel opviel is de DOF en het daarmee samenhangend bokeh. Immers met meer DOF tekent het bokeh zich ook scherper. Met een 500mm zag ik een verschik en tekent de d800 scherper dan de d7000 en de d7000 weer scherper dan de d300 die de meest zachte overgang had. (in jip en jankeke taal). Het is minimaal maar het vermelden waard. De voorbeelden even tegoed houden omdat ik nu een een beschrijvende dip zit.

Helaas kom ik nu aan het meer positieve deel. Uit de box voelt de d800 goed aan en de ergonomie bevalt. De degelijkheid is zoals we gewend zijn van deze fabrikant en alles werkt lekker soepel. De menu indeling is logisch en het geheel biedt de mogelijkheid om het jouw camera te maken, zodat met een paar knopjes indrukken en wieltjes draaien je smooth kan werken.

Enigszins verbaast over wat dit megapixel monster uit mijn objectieven perst. Daar is een grens verlegd. Of je het nodig hebt is een tweede maar wel fijn om te weten wat erin zit. Het meest blije werd ik van de mogelijkheid om de diverse beeldinstellingen (toegewezen aan een knopje) kan gebruiken. FX, DX...... Dat is echt kicken en zie me al struinen door het veld. Landschapje op FX, vogeltje op DX en....... Daar ligt de kracht van deze sensor.

Zo ook de schone hdmi uit (wordt straks een Atomos ninja aangehangen), koptelefoon, visueel regelbaar volume en de mogelijkheid om in 30,50,60 fps te filmen maakte mijn keuze niet zo moeilijk.

Nikon heeft volgens mij de markt behoorlijk op zijn kop gezet om deze technologie voor deze prijs aan te bieden en een deel van de markt onder druk gezet waar je een veelvoud moet betalen om dit in huis te halen.

Al met al. Een d800/e zeker de moeite waard.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: spelen met de d800

Bericht door mikemix »

Mooi man, dank voor het delen.
En nu als de sodemieter gaan schieten :D
fijn weekend !

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: spelen met de d800

Bericht door JohnMoeleker »

Mooi relativerend commentaar. Ik zou best een D800 gaaf vinden, maar vindt de prijs te gek voor mijn amateur-gebruik. Toch ben ik erg benieuwd en dus is het leuk om te lezen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: spelen met de d800

Bericht door Tobias »

mikemix schreef:Mooi man, dank voor het delen.
En nu als de sodemieter gaan schieten :D
fijn weekend !
ja maarre ik ben pas op blz 4 van de handleiding :) :) :)
JohnMoeleker schreef:Mooi relativerend commentaar. Ik zou best een D800 gaaf vinden, maar vindt de prijs te gek voor mijn amateur-gebruik. Toch ben ik erg benieuwd en dus is het leuk om te lezen.
Denk na verloop van tijd rond de 2200/2300 euro.

De d700 heb ik ooit gekocht tijdens de btw vrije dagen van MM voor 1545 euro . Voordeel is dat ik die met weinig verlies kon verkopen. Dit in tegenstelling tot de d300 die ik voor de introductie prijs heb gekocht. Met de d800 ook de hoofdprijs betaalt. Zet je het af tegen een leica of hasselblad dan is het een koopje :oops:

Vergeten te vermelden. De iso prestaties zijn prima in vergelijk met de d300 (is een beetje een ruisbak) en de d700 en d7000.

malidi
Berichten: 235
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 15:28

Re: spelen met de d800

Bericht door malidi »

gefeliciteerd met de aankoop
Knallen met dat ding. :):

Gr Dick

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: spelen met de d800

Bericht door JohnMoeleker »

de voorspelling van de prijs is uitgekomen.... :D:
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”