Nikon D90

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Nikon D90

Bericht door David »

Binnenkort moet ik bij een S/S launch van een schoenenmerk wat foto's maken, het is in een bar en het gaat om een sfeerimpressie. Nou is het licht daar natuurlijk niet zo denderend, en heb ik slechts een D90 en 35mm 1.8 tot mijn beschikking.
Mijn vraag aan jullie is of ik wel op iso 1000 - 1600 moet gaan zitten? Telkens op 1.8 fotograferen zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nikon D90

Bericht door Cyrus »

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat de D90 tot ISO 800 nagenoeg ruisvrij was, dus ISO 1.000 zal ook wel goed gaan. ISO 1.600 zal ruis opleveren, maar met de juiste filters is dat wel weg te werken. Wellicht ietsje overbelichten (max een halve stop); donkere partijen iets donkerder maken wil ook nog wel eens ruis wegdrukken. Schaduwen optrekken levert juist vaak extra ruis op.

En misschien voegt een beetje ruis juist wel iets toe aan een sfeerimpressie? Bij omzetting naar B/W zal de meeste ruis ook wel "vanzelf" verdwijnen. Maar ik weet niet of dat de bedoeling is?
Groeten,
Edwin

flickr

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D90

Bericht door Skippy »

Of voor een dag een D7000, of D7100 of D610 (in DX-mode) huren? In de ochtend er mee oefenen, in de middag fotograferen?

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D90

Bericht door David »

Bedankt voor de tips.

Cyrus: zwart-wit gaat hem niet worden, maar iso 1000 lukt misschien nog wel, en als dat niet heel veel problemen oplevert is dat wellicht de beste optie. Het is een beetje als dit: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 384&type=1

Skippy: Heb ik inderdaad ook over nagedacht, is ook een goede optie. Ik ken alle modellen niet maar neem aan dat die qua iso wel een stuk beter zijn. Ik ga eens kijken naar een betaalbare camera om te huren in de buurt van A'dam.
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: Nikon D90

Bericht door Ree »

Flitsen is geen optie?

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D90

Bericht door Skippy »

David schreef:Bedankt voor de tips.

Cyrus: zwart-wit gaat hem niet worden, maar iso 1000 lukt misschien nog wel, en als dat niet heel veel problemen oplevert is dat wellicht de beste optie. Het is een beetje als dit: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 384&type=1

Skippy: Heb ik inderdaad ook over nagedacht, is ook een goede optie. Ik ken alle modellen niet maar neem aan dat die qua iso wel een stuk beter zijn. Ik ga eens kijken naar een betaalbare camera om te huren in de buurt van A'dam.
Calumet Zuid-Oost?
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nikon D90

Bericht door Cyrus »

Ik heb de foto's bekeken en snap wat je bedoelt. Kan kritisch worden, als je niet boven ISO 1.000 en niet "vol open" wil schieten.

Overigens: als je kunt lezen en schrijven met de D90, is een D7000 niet ingewikkeld voor je. D.w.z. bij mij was die overgang vrijwel naadloos.
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D90

Bericht door David »

Ree schreef:Flitsen is geen optie?
Nee flitsen liever niet, heb het een paar keer geprobeerd maar vond het lastig om het zo natuurlijk mogelijk te krijgen.
Skippy schreef: Calumet Zuid-Oost?
Dankje! Zit dicht bij Bijlmer Arena zie ik, goed te doen.
Cyrus schreef:Overigens: als je kunt lezen en schrijven met de D90, is een D7000 niet ingewikkeld voor je. D.w.z. bij mij was die overgang vrijwel naadloos.
Goed te horen, dan denk ik dat ik voor een dag een D7000 ( of d7100?) huur, misschien wel i.c.m. een 35 1.4.

markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nikon D90

Bericht door markk »

Met groot diafragma (1.8) zou ik geen problemen hebben. Verder ISO 1600 op een D90 is m.i. nog wel te doen als je achteraf in software wat ruisreductie toepast en je met goed basismateriaal (zie bovenstaande posts) begint (lees raw formaat).

Mark.

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D90

Bericht door pbreev »

David schreef:
Nee flitsen liever niet, heb het een paar keer geprobeerd maar vond het lastig om het zo natuurlijk mogelijk te krijgen.
Tip!

http://www.edverosky.net/products/ebook ... -book.html Nee geen aandelen, enkel positief ervaren. :D

Vooral de 'indoor settings' hebben mij enorm geholpen:
Manual mode
ISO: 800
Aperture: F2.8
Shutter: 1/200 sec

Flash bounce-en via muur of plafond

compensatie via;
Flash Exposure Compensation (Flash power)
Shutterspeed (ambiant light)

Hiermee moet het ook lukken met Flash op een D90 zonder ruis ... Succes! :duimop:

Edit: Kinderen liggen op bed ... Nog iets wat ik ook wilde schrijven ..

En dat het lastig is, is geen reden om het niet op te pakken. Juist daarom zeg ik probeer het eens, ga over ontgonnen gronden en verrijk je ervaringen! Om eerlijk te zijn je huidige repertoire ken ik nu wel. Goed, herkenbaar maar langzaam veel van het zelfde. Dus nieuwe kansen om je talent verder te benutten !
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”