Advies nodig

Gemak dient de mens
Plaats reactie

Topic Starter
Wlife
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Advies nodig

Bericht door Wlife »

Hallo,

Ik heb mijzelf bij dit forum aangemeld omdat ik hulp/advies nodig heb bij het kiezen van een camera.

Ik heb geen ervaring met fotografie maar wil graag een beetje gaan experimenteren. Het lijkt mij vooral leuk om wilde dieren te fotograferen zoals herten, reeën en vossen. Ik wil dus foto's kunnen maken van een dier dat weg rent op een lange afstand.

Na wat zoeken kwam ik veel camera's tegen van €500- of meer. Dat vind ik erg veel omdat ik geen ervaring heb.

Uiteindelijk kwam ik uit op "Superzoom compact camera's" en vind de volgende 2 wel interessant:

Panasonic Lumix DMC-LZ40 op bol.com: http://go.bol.com/p/9200000025505571

Canon Powershot SX520 HS op bol.com: http://go.bol.com/p/9200000031373996

Zijn dit redelijke camera's voor mijn doeleinden? Ik wil niet perse het beste van het beste maar wil wel graag scherpe foto's kunnen maken op een lange afstand.

Hebben jullie adviezen/opmerkingen?

Alvast bedankt. Afbeelding
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Advies nodig

Bericht door Arthur Mol »

Wij hebben onlangs de Panasonic FZ200 ingeruild voor een Panasonic FZ1000, de reden van omruil was dat mijn vrouw de FZ200 wat te klein (de Canon is nog kleiner) vond aanvoelen en lag haar niet prettig in de hand. De FZ1000 is een stuk groter maar ook meteen een stuk duurder. De FZ200 past wel binnen jouw budget en voldoet aan jouw wensen. Het is een fijne camera met goede stabilisatie en kan ook in RAW schieten (was voor ons een vereiste ivm de nabewerking). Wil je nog meer zoom dan is de Nikon P900 wellicht iets voor je, maar daar heb ik geen ervaring mee (daar zit nu een cashback actie op van 83,= dacht ik).

Succes met je keuze!
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

Topic Starter
Wlife
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Advies nodig

Bericht door Wlife »

Oké, bedankt!

Ik zal even kijken naar die camera's.
Gebruikersavatar

dirkjanboon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 07:40
Favoriete camera merk: NIKON
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door dirkjanboon »

Het nadeel met de meeste compacte toestellen dat ze vaak een kleine sensor hebben en vaak geen manuale iso mogelijkheid en ze zijn niet echt snel zodat het hert al weg is voor de camera heeft scherpgesteld

ik raad je aan of een spiegelreflex te nemen met een lange lens of een systeemcamera met een langere lens dergelijke camera's hebben grotere sensoren en tegenwoordig minder ruis

moet het perse een compacte camera zijn dan zijn idd Panasonic , canon en sony en nikon kandidaten
lees de reviews of ze onder dergelijke onstandigheden presteren
the heart of my image is defined by the tool i desire to choose ;)

henkk
Berichten: 12
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 23:19
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zuidwestrand Veluwe
Contacteer:

Re: Advies nodig

Bericht door henkk »

Beste ,

Hoe vaak heb je al oog in oog gestaan met een hert, zwijn of vos? Afgezien van de situaties met geperverteerde dieren zijn die zeldzaam.
Richten en schieten met een compactcamera lijkt mij niet werken. Wij komen regelmatig op de Hoge Veluwe en Wekeromse Zand en als je iets wil schieten, moet je een bij voorbaat ingestelde camera hebben liefst op manual sluitertijd en diafragma en automatische ISO (gevoeligheid) instelling. En de AF ook al op de goede afstand als start hebben staan. Wegrennende dieren fotograferen lukt gewoon niet. Je mag hopen ze een tijdje ongestoord te kunnen fotograferen op grote afstand.
Het lukt mij zelden maar soms heb je geluk. Deze week waren de zwijntjes wel erg dichtbij de 'wildbaan' op de Hoge Veluwe. Hoe natuurlijk die setting is vraag ik me wel eens af. Met volhouden hou je mooie foto's over.

Kortom, ik denk dat je een goede DSLR of systeemcamera nodig hebt met een lens die tot 2 à 300 mm reikt. Of heel veel geluk.

Groet, Henk

PS: je hebt niet per sé van die toeters nodig op statieven waarmee op sommige plaatsen mensen indruk staan te maken ...
Plaats reactie

Terug naar “Compact”