D800 een maand later

Foto's die met een bepaald type camera/objevtief zijn gemaakt
Plaats reactie

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

D800 een maand later

Bericht door Tobias »

Er is het nodige te doen over de d800. De forums staan er bol van en veel commentaar van vooral niet d800 bezitters.

De kreten moire, aliasing, linker AF werkt niet bij prime groothoek, backfocus, teveel pixels en weet ik veel wat nog meer. Elle lange discussies over het wel en wee met soms gepeperde meningen die vooral gebaseerd zijn op de meningen van de eerder genoemde niet bezitters.

Helaas heb ik het ook niet getroffen met de d800 en heb weinig te klagen. Een behoolijk teleurstelling voor iemand die toch het liefst de schaduw zijde belicht. Gelukkig is het kabinet deze week talloze malen over zijn eigen schaduw heen gesprongen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Eerlijk gezegd ben ik daar te lui voor. Zo lui zelfs dat ik word ingehaald door mijn schaduw :negatief:

Als ik dan toch moet zeuren is dat dit stuk techniek me op sommige punten nog de baas is. Was de d300, d700 en de d7000 appeltje eitje. Dit monster gaat zomaar een eigen leven leiden als je de zo gehate gebruiksaanwijzing -min of meer gedwongen- niet ter hand neemt. Tenminste als je de mogelijkheden wilt benutten. Veelt toetsen combinaties die je direct de gewenste instellingen leveren. Picterecontrol, FX, DX...., microfoon, koptelefoon om er maar een paar te noemen.

Natuurlijk zijn er ook mindere zaken waarvan de oplopende energie rekening het meest opvallend. Inmiddels een vijftal accu's om de d800,d7000 en de smallHD te voeden. Zodra je gebruik maakt van liveview dan lust de d800 een slokje. Jammer genoeg zijn er geen energie leveranciers die gelijkwaardige en betrouwbare bronnen leveren. De laders maken overuren. Waar je de d7000 met 1 accu een hele dag zoet houdt wil de veelvraat d800 minimaal het dubbele. Dus reken bij aanschaf op twee accu's extra om niet in het donker richting huiswaarts te keren.

Ander punt is dat het geheugen van het Formule 1 en motor GP type moet zijn. Op 60mb/sec geeft de d800 met regelmaat een hikje als je in raw werkt met de maximale snelheid van 4 beelden per sec. Met 95mb/sec laat de d800 hooguit na teveel eten een boertje. Voor het video gebeuren is geheugen van het type fiets met hulp motor voldoende, tenminste als je bereidt bent mee te trappen. Met een 16 gb kaartje kan je 199 raw opnames maken. Dat is toch altijd veel meer dan een rolletje van 36 opnames en bevorder ook het kritisch gebruik van.

De reden van aanschaf van de d800 was hoofdzakelijk het video deel wat een stap voorwaarts heeft gemaakt. Daar zitten toch wel wat haken en ogen aan. Vooral de extra uitbreidingen lopen aardig in de pecunia. Veeg je het op een hoop dan heb je voor die prijs een sony fs-100. Maarja dan heb je geen d800 voor het .... ;) Ben nu aardig compleet met als laatste uitbreiding een zoom H4n en Rode ntg-2 en nog wat rommel.

Om het kort te houden :)

Ben heel erg tevreden met mijn woensdag middag exemplaar die vrij is van gebreken. Althans ze vallen mij niet op. Vooral de timelaps functie, is een mooie toevoeging en de al eerder genoemde verbeteringen op video gebied, hdmi out enz..

Ook op foto gebied een prima camera en ben weer blij een fx te hebben. Vooral in het dichtbij gebied is de kleine dieptescherpte heerlijk om mee te spelen.

Het kan hard.

Afbeelding


Gemiddeld

Afbeelding


en zacht

Afbeelding


Natuurlijk wil ik ook mijn trouwe fans niet teleurstellen op het gebied van video. Deze Steven Spielberg in de maak werd de voorbije periode geteisterd door blessure leed en heeft zijn onvrede weggevreten. Heb geduld mijn meesterwerk moet nog komen. Maar voor de hongerige onder ons.



strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: D800 een maand later

Bericht door strangeartefact »

Yipieee! Eindelijk weet ik hoe je een ui snijdt!!!

Zonder gekheid, leuke mini impressie van jou eraringen met de d800! bedankt voor het delen, voor mij blijft een d800 kwestie van kwijlen en dromen. Kritiek nee die heb ik zeker niet, wat ik aan resultaten zie.....

mvg, Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: D800 een maand later

Bericht door Melliw »

Gefeliciteerd Huib!

Ik heb afgelopen week de eerste prints (A3+) in handen gehad, ge-wel-ding! Super detail echt ongekend.

Het scherm achterop dat was het enige wat me tegenviel in die 5 min. dat ik hem vast had. Er was een erg groene zweem te zien. Hoe ervaar jij dat?

gr. willem
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: D800 een maand later

Bericht door Tobias »

Melliw schreef:Gefeliciteerd Huib!

Het scherm achterop dat was het enige wat me tegenviel in die 5 min. dat ik hem vast had. Er was een erg groene zweem te zien. Hoe ervaar jij dat?

gr. willem
Zowel in de foto als in de video stand geen groene zweem in liveview.

Op statief de d300,d7000 en de d800 naast elkaar op rij gezet. WB in pre en via een transparante voorzet diffuser de WB ingesteld. Ook nog WB op A getest en beide instellingen geen afwijkingen wat betreft zweem.

Ook op een externe monitor komen de kleuren goed overeen al heb ik het externe scherm qua contrast/helderheid en verzadiging ietsje gecorrigeerd

Wellicht spreekt het filmpje voor zich omdat ik daar via de liveview WB/kelvin kleurentemperatuur heb ingesteld. Weet natuurlijk niet hoe het bij iedereen overkomt maar op mijn appeltjes ziet het er goed uit en ook op de windows machine goed wat betreft de kleur.

Heb over dit euvel gelezen en ga er vanuit dat het een bepaalde serie betreft. OF????
Kan me vaag herinneren dat in de eerste dag dat ik de d800 in bezit had en na veel knoppen indrukken en menu instellingen proberen ik ineens met een heel donker scherm zat die wel de groene/bruine kant op ging Schrik rode vlekken :huilen2:

Na het scherm weer op de NUL instelling gezet te hebben niet meer :huilen2: en weer :): Tja tenslotte blijven mannen kinderen en als er wat aan het speelgoed mankeert........

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: D800 een maand later

Bericht door mikemix »

Dank voor het delen, Huib.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: D800 een maand later

Bericht door a90 »

Dank voor de info Huib, goed om te lezen. Lloyd heeft een D800 vergeleken met een S2 van Leica. Dat ontloopt elkaar dus niets en de platen zijn vergelijkbaar overigens nog met een D800 en nog niet eens met een 800e.

Wat ik persoonlijk wel mis is een grote body, van het weekend weer even op pad geweest met de 200 2.0 vr en de D3x en dan is het wel een stevig geheel hoor. Mochten ze over een D4x nadenken dan zou ik dat wel een goed idee vinden.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: D800 een maand later

Bericht door Tobias »

De omvang van de d800 komt overeen met de d300 (is zelfs een cm hoger).

Om wat meer volume te krijgen kan je er een externe accuhouder onder schroeven. Vind deze houder wel buitensporig duur maar volgens nikon zijn 6 beelden per seconden dan haalbaar. Als het op snelheid aankomt zou ik veel eerder gaan voor de D3/4 serie.

Kan me goed voorstellen dat als je de d3,s,x en D4 gewend ben het allemaal wat minder robuust aanvoelt. Deze serie is niet voor niets een stap boven de d300/700/800 en behoren tot het topsegment van nikon.

Op fotografisch gebied heb ik de d800 nog niet echt aan de tand gevoeld. Zit nog veel te veel te knoeien met het video gebeuren en dat gaat langzaamaan iets beter.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware showcase”