Upgrade Olympus EM5II en EM1

Foto's die met een bepaald type camera/objevtief zijn gemaakt
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door Arthur Mol »

Afgelopen donderdag kwam de nieuwe firmware voor mijn Olympus OMD-EM5II uit. Vol verwachting heb ik de upgrade voltooit, want daar zou een geheel nieuwe feature in zitten te weten: "Focus Bracketing". Om een goed resultaat te behalen met Focus Bracketing is het van belang dat je het onderwerp gelijkmatig verschuift of de focusring met strakke regelmaat draait om zo nauwkeurig mogelijk te werk te gaan. Dat klinkt heel moeilijk en klinkt als veel gedoe, en dat was het ook.. Tot vandaag dus, want de nieuwe mogelijkheid die Olympus nu bied doet dat dus automatisch. Je kan tot 1000 foto's automatisch maken met vooraf ingestelde waarden. De stappen van verschuiving zijn in te stellen van 0,5 - 5 mm. Die keuze is afhankelijk van welk diafragma je kiest (F 2,8 geeft een kleine DOF en verlangt dus kleinere stappen, F22 heeft een grotere DOF en kan dus grotere stappen aan). Vandaag ben ik er mee aan de slag gegaan, ik heb 3 verschillende opstellingen en methoden gebruikt:

1: 9 foto's, 10 step, F4, 40mm, ISO 100, A 0,6. Hier zie je dus (als je de grootste resolutie bekijkt) dat de stappen te groot zijn, er is niet overal de juiste scherpte:
Afbeelding

2: 30 foto's, 1 step, F2,8, 40mm, A 0,6, ISO 100. Dit lijkt er meer op..
Afbeelding

3: 70 foto's, 1 step, F2,8, 40mm, A 1/15, ISO 200. Hier zie ik een wazige rand aan de zijkant van de kast, geen idee waarom.. Misschien is Photoshop hier de boosdoener..
Afbeelding

Meer volgt.. Ik moet me er nog verder in verdiepen om een beter resultaat te behalen, maar het begin is er! Zerene Stacker wil ik ook eens proberen. Als je een nog grotere resolutie wilt zien kan dat HIER
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door Skippy »

Een omvangrijke firmware update, dat doet Olympus (in navolging van Fuji) heel goed. Overigens was Ricoh zo'n beetje de eerste fabrikant die met regelmaat significante firmware updates - voor de GRD - uitbracht. Ere wie ere toekomt. Arthur, ik zie helaas geen foto's bij jouw bericht, verkeerde link?
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door Arthur Mol »

Ik had het even verkeerd gedaan, de eerste post is hersteld nu, dank je!
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door remoss »

Mooie nieuwe mogelijkheid, doen ze goed bij Olympus!

Verplaatst naar een betere plek
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door Skippy »

Ziet er toch wel goed uit Arthur, bedankt voor de voorbeelden en toelichting. Leuke nieuwe mogelijkheid in ieder geval. Maar ik moet eerst met "live composite" op de E-M10 aan de gang ;)
Gebruikersavatar

Topic Starter
Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade Olympus EM5II en EM1

Bericht door Arthur Mol »

Dat is inderdaad nog zo'n mooie mogelijkheid die Olympus biedt, daar kan je bijvoorbeeld mooie startrails mee maken! :duimop:
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Plaats reactie

Terug naar “Hardware showcase”