Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Alles over Adobe, Corel en andere branches

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door mikemix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het zal nooit mijn PS workflow kunnen veranderen op het moment, moge dat duidelijk zijn.
Maar dat hoeft ook niet en kan ook niet voor dat geld. Maarrrrrrrrr,
wel is dit een 'leuk' signaal naar de toekomst, dat geloof ik zeer zeker.
Ook is Nik een merk die het in zich heeft om serieus genomen te worden.
Het heeft een hoog 'fun' gehalte maar zou ook zomaar serieus ingezet kunnen worden.
Mijn kinderen zijn al zodoende spelenderwijs het programma aan
het verkennen met hun eigengemaakte foto's.
Ik leer daar ook weer van :):
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Michael, jij schrijft (nagenoeg) precies hoe ik er over denk. Zie zeker toegevoegde waarde in deze app. Vooral voor het beoordelen onderweg maar misschien ook wat eenvoudige bewerkingen: lijkt mij zeer nuttig.

Vandaar mijn vraag of de app NEF aan kan. Heb jij daar een antwoord op? Want dat trekt mij qua aanschaf over de streep ;)
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Cyrus schreef:
Vandaar mijn vraag of de app NEF aan kan. Heb jij daar een antwoord op? Want dat trekt mij qua aanschaf over de streep ;)
Iemand???? Heb zelfs NIK gemaild, maar geen antwoord :(
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door mikemix »

Cyrus schreef:
Cyrus schreef:
Vandaar mijn vraag of de app NEF aan kan. Heb jij daar een antwoord op? Want dat trekt mij qua aanschaf over de streep ;)
Iemand???? Heb zelfs NIK gemaild, maar geen antwoord :(

Van de website:
"Supports RAW images transferred with the Camera Connector kit"
NEF, zal ik eens checken.
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Top, dank je wel. Helpt mij verder :)
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Snapseed is in de aanbieding: nu nog maar € 1,59 in de "July 4 Sale".

Ik twijfelde over NEF support en vond 4 euro te veel voor een gok, maar voor dit bedrag wilde ik de gok wel nemen.

De Import wizard van de iPad zelf ondersteunt NEF (dat wist ik niet). In de filmrol mooi grote platen. In Snapseed kan ik de foto's zien en bewerken, echter tot nu toe alleen op postzegelformaat. Nog even verder prutsen dus.
Groeten,
Edwin

flickr

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Skippy »

Cyrus schreef:Snapseed is in de aanbieding: nu nog maar € 1,59 in de "July 4 Sale".

Ik twijfelde over NEF support en vond 4 euro te veel voor een gok, maar voor dit bedrag wilde ik de gok wel nemen.

De Import wizard van de iPad zelf ondersteunt NEF (dat wist ik niet). In de filmrol mooi grote platen. In Snapseed kan ik de foto's zien en bewerken, echter tot nu toe alleen op postzegelformaat. Nog even verder prutsen dus.
Ik vermoed dat de iPad de embedded Jpeg uit de NEF haalt en importeert. Je haalt dus niet de NEF binnen laat dat geen misverstand zijn. NEF/RAW support is een ietwat verwarrende term.
Je kan dit heel snel testen door de camera op NEF+JPeg in te stellen, Picture Control op zwart/wit en vervolgens te importeren op de iPad. Als je de zwart/wit-versie binnenkrijgt klopt mijn verhaal.
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Arend-ho »

Hij haalt de nef wel binnen. Kijk maar naar je bestandsgrootte. Hij geeft het alleen niet weer ( verkapte jpeg )
En leuk voor de snelle bewerking maar niet meer dan dat. Het postzegelformaat kijken is lastig.
Misschien in de toekomst nog wat verbeteringen maar echt bewerken op een pad zoals deze...forget it.

Arend
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Dank voor de reacties, heren. Dat geeft weer wat richting.

@Skippy: goede suggestie. Die test zal ik van de week eens gaan uitvoeren. Overigens bizar dat Nik botweg niet reageert op mijn email :( Zo ingewikkeld was mijn vraag toch niet?

@Arend:
Ik zie vooral nut in de camera wizard om op locatie foto's te beoordelen: dat vind ik stukken beter gaan op de iPad dan op de display van de D90, gewoon omdat de iPad-display een stuk groter is.

Bewerken met Snapseed kan m.i. (behoorlijke) goede resultaten geven: de juiste aanpassingen zijn aan boord en de regelaars hebben een hoge resolutie waardoor zeer subtiele aanpassingen mogelijk zijn. Snapseed is wat mij betreft (nog) te beperkt om te kunnen concurreren met fotobewerking op PC of Mac i.c.m. met PS, CaptureNX etc. Plus dat ik nog geen calibratie-app voor mijn Huey Pro heb gevonden (zo je een iPad al kunt calibreren) dus de kleurechtheid van de iPad staat voor mij ook niet 100% vast.

Maar Snapseed is beslist handig voor bijvoorbeeld tijdens een vakantie: compositie rechtzetten en/of croppen gaat prima en eventueel kun je kleur, witbalans, contrast etc nog wat naar wens bijschaven zodat je toch de plaatjes nog naar je hand kunt zetten voor je ze naar thuisfront of website stuurt. En de ingebouwde special effects zijn gewoon leuk, net zoals je die effecten in PS kunt benutten (al dan niet met plugins).

Kortom: ik vind Snapseed beslist een handige tool voor de snelle beoordeling onderweg, maar het "echte" bewerken doe ik thuis op de Mac.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Nieuw van Nik: Snapseed voor de iPad !!

Bericht door Cyrus »

Nou, het mysterie van NEF op postzegelformaat is opgelost hoor. Je dient Snapseed toestemming te geven om locatievoorzieningen te gebruiken, anders werkt de RAW-conversie niet goed. Vraag mij niet wat het één met het ander te maken heeft, maar het staat in de FAQ's op de Snapseed website en inderdaad werkt het (na toestaan gebruik locatievoorzieningen) nu goed.

Da's heel fijn, met de vakantie in zicht (we vertrekken vrijdag) :)
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Arend-ho »

Tx voor de tip..werkt inderdaad !
Er is overigens net weer een nieuwe update uit.

Arend
Plaats reactie

Terug naar “Commerciële software”