Adobe Photoshop studenten licentie

Alles over Adobe, Corel en andere branches

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door a90 »

Ik sta dus op het punt om een studenten licentie te kopen van Photoshop. Deze is ongeveer een kwart zo duur als een gewone commerciële versie.

Hier is meer uitleg te vinden: http://www.owon.nl/winkel/studenten.php

Voor zover ik uit de uitleg begrijp kan ik hiervoor in aanmerking komen als ik mijn zoontje opgeef als degene die de software gaat gebruiken. Nu zal dat voor een klein deel misschien ook wel zo zijn maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik waarschijnlijk degene zal zijn die er het meeste gebruik van maakt.

Ik wil dit graag zo omdat ik de software wel wil gebruiken maar daar eigenlijk ook weer geen € 1.000 + euro voor over heb, ik denk dat ik nog geen 2% van de software ga gebruiken. Eigenlijk wil ik Photoshop alleen maar hebben om de NIK software te kunnen gebruiken, helaas maken ze die niet meer voor Capture.

Is er iemand met ervaring met deze licentie mogelijkheid ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door Skippy »

a90 schreef:Eigenlijk wil ik Photoshop alleen maar hebben om de NIK software te kunnen gebruiken, helaas maken ze die niet meer voor Capture.
Dan zou je ook kunnen volstaan met Photoshop Elements voor minder dan € 100, of dit is het juiste moment en aanleiding om over te stappen op Lightroom ...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door mikemix »

Volgens mij moet je kind (reeds) studeren of mis ik iets ?

Ah...
[edit]
Wie kunnen deze versies kopen?
Wie kunnen Adobe student & teacher editions aanschaffen en gebruiken?

De volgende personen komen in aanmerking om de Adobe student & teacher edition aan te schaffen:

Studenten uit het hoger onderwijs - studenten die zijn ingeschreven bij een instelling voor hoger onderwijs die is gedefinieerd als een erkende openbare of particuliere universiteit of hogeschool (inclusief regionale educatieve centra of scholen voor beroepsonderwijs) die opleidingen verzorgt waarvoor niet minder dan het equivalent van twee (2) jaar voltijdse studie is vereist
Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs - Leerlingen die zijn ingeschreven bij een erkende openbare of particuliere school voor voltijds primair of voortgezet onderwijs
Faculteits- en personeelsleden - Onderwijzers, docenten en medewerkers die in dienst zijn bij een erkende school voor primair of voortgezet onderwijs of een openbare of particuliere universiteit of hogeschool

markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door markk »

jij studeert niet maar je zoon. Kortom het blijft net zo illegaal om 'em te gebruiken.

Beetje vergelijkbaar met: Ik wil een Porsche rijden maar er niet 1 jatten / openbreken. Gelukkig ken ik iemand met een sleutel. Als ik die dan gebruik kan ik 'em meenemen zonder 'em open te breken.

Blijft illegaal...

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door a90 »

Dat vraag ik me dus serieus af. Zou ik de software niet mogen gebruiken als ouder ? Het gaat immers niet om het gebruik van de software maar de voorwaarden waarop het mag worden aangeschaft.

De website van Aodbe is daar zelf nog korter en bondiger over: http://www.adobe.com/nl/education/stude ... guide.html Hier is duidelijk te lezen voor welke doelgroepen het is en op welke voorwaarden het mag worden aangeschaft. Er staat niet beschreven dat de software alleen door door de koper gebruikt mag worden en er een verbod is over het gebruik van derden die met de PC werken. Er staat wel dat het op de eigen PC moet worden geïnstalleerd, iets waar ik dan weer wel in kan komen maar wat natuurlijk weer arbitrair is, immers wat is de eigen PC ? Moet die dan van het zakgeld zijn betaald of mag ik die als ouder ook hebben verstrekt of mag het de gezins pc zijn waar wij allemaal op werken ? of gaat het er juist om om te voorkomen dat het in bedrijven of universiteiten wordt gebruikt ?

Het beperken van de geïnstalleerde software voor alleen de persoon die het heeft aangeschaft zou volgens mij ook schier onmogelijk zijn, immers hoe ga je dat bepalen ? en wie gaat daar wat van vinden / controleren en hoe dan ? Mag dan zusje en broertje er ook niet mee werken ? moet ik dan 4 licenties geïnstalleerd hebben ? 3 voor de kinderen en 1 voor mijzelf ? Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

Ik vind de vergelijking met de auto mank gaan overigens, het (ongevraagd) wegnemen van andermans eigendom is heel wat anders. Dat is namelijk diefstal en dat is dit in mijn ogen niet, wat ik hier aan het bekijken ben in hoeverre de voorschriften het mij toestaan om als ouder ook de software te mogen gebruiken. Het woord illegaal lijkt mij eveneens niet op zijn plaats. Ik heb het er juist over om software te kopen en ben daarvoor de gebruikers bepalingen aan het toetsen. Ik ben daar nog naar op zoek en zal het delen als ik het heb gevonden, mijn standpunt is tot op heden: als het niet in de "Terms and Conditions" heel helder wordt uitgelegd bestaat het niet. Ik ga in deze niet uit van "beoogd gebruik" daar heb ik Adobe te hoog voor zitten
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

woudew
Berichten: 154
Lid geworden op: do 07 okt 2010, 09:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door woudew »

Je krijgt de licentie van Adobe. Ook bij Adobe moet je aantonen dat je zoon naar de basisschool, middelbaar school (or whatever) gaat.

Adobe geeft zelf deze mogelijkheid, controleert zelf deze mogelijkheid en, in mijn ogen, dus is er geen sprake van oplichting of zo iets.

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door a90 »

De normale Terms en Conditions bevatten heel vaag iets over mogelijk educatief gebruik maar dat is allemaal niet heel erg helder.

Dit document is wat duidelijker en hier wordt gesteld dat commercieel gebruik (en daar begrijp ik dan van productiewerk tegen beloning) niet mag plaatsvinden door ouders of begeleiders. Het document is dan weliswaar wel voor volume licencing maar wel gericht op de student versie http://www.adobe.com/aboutadobe/volumel ... faq_ue.pdf

Prima wat mij betreft, dat is ook helemaal de bedoeling niet. Het lijkt erop of Adobe de grens trekt bij het gebruik voor commerciële toepassingen. Dat is dus wel toegestaan voor de studenten of leraren zelf maar niet voor anderen.

Daar kan ik wel mee leven, ik ben niet voornemens om het commercieel te gaan gebruiken.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door strangeartefact »

Wel of niet illigaal.......de eeuwige discussie nu over studenten licenties. Toen ik een Windows7 studentenlicentie installeerde en dit op LC meldde werd ik over de vingers getikt. Ook de zoon van mijn vriendin gebruikt mijn pc, niet zoveel als ik natuurlijk maar toch.
Waar ligt idd de grens, die moet je voor jezelf kiezen. Trek het is breder download je ook geen mp3 omdat je dat unfair vind? Kan je dan een studenten licentie gebruiken ja of nee?

Overal op inet vind je deze discussies. Ik weet het dat gaat over bittorrent en newsgroepen, maar uiteindelijk is het de integriteit van de gene die het doet toch? Dus is de ruimte die adobe hier (en ms bij mij) hier bied dan wel of niet illigaal?
Vertel het maar ;)

mvg, Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Topic Starter
a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door a90 »

Ach er wordt veel ruimte gelaten voor eigen interpretatie, misschien wel met een reden. De uitgangspunten die ik nu aanhoud zijn:

- ik heb een schoolgaand kind en daarmee voldoe ik aan de primaire eis om het te mogen aanschaffen
- ik ben zijn vader en val daarmee volgens adobe in de categorie ouder of begeleider die met de software mogen werken
- de ouder of begeleider mag de software niet commercieel gebruiken en dat was ik dan ook niet van plan.

Deze optelsom maakt het voor mij helder en ben ik binnen de gebruiksvoorwaarden die Adobe stelt als ik het zelf gebruik.

Kortom, kom maar op met CS-6 !
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Adobe Photoshop studenten licentie

Bericht door Melliw »

Zoals ik het altijd begrepen heb kan het idd. zoals je het hierboven beschrijft.

Zelf werk ik ook met Studentlicenties van o.a. win. 7, LR, PS. Daarnaast lees ik ook nog de Focus voor ruim €30,- per jaar via een dergelijke regeling.
Registeren met collegekaart als bewijs was altijd zo gepiept, vaak binnen een half uur al een mail van Adobe terug.
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Plaats reactie

Terug naar “Commerciële software”