Lightroom 5 beta

Alles over Adobe, Corel en andere branches
Plaats reactie

Topic Starter
markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Lightroom 5 beta

Bericht door markk »

Gisteren is Lightroom 5 beta uitgekomen. Vandaag vrij en na het downloaden even mee gespeeld.

Belangrijkste nieuwe features:
  • - verbeterde spot-cloning / healing tool. Je kunt 'em nu ook als brush gebruiken en een masker tekenen op datgene wat je wilt bijwerken/healen/clonen
    Nuttig. Voor wat klein kloonwerk hoef je nu niet meer naar Photoshop toe.

    - Nieuw radial gradient tool. Zoals bestaande (rechte) gradient voor lokale aanpassingen maar nu in cirkel/elips vorm. Erg leuk. Alleen qua User Interface vind ik 'em wat raar:
    • - Je verwacht dat je in de cirkel de aanpassingen doet. Maar default doet ie het BUITEN de cirkel.
      - Dit kan je oplossen door een vinkje aan te zetten "invert mask". Ideaal alleen maak dan ook zo'n vinkje bij de normale adjustment brush. Die mis ik al jaren...
      - Er zit een "feather" slide bij. Mooi maar maak die dan ook in de normale gradient EN geef me net zoals bij de normale gradient een extra lijn (cirkel/elips) die de half waarde van de adjustment aangeeft.
    - automatische perspecief / uitlijn correctie (genaamd upright). Demo video was indrukwekkend. Heb het op wat mooie composities uitgeprobeerd en toen deed ie het niet goed. Maar toch, altijd beter dan niets.
Helaas (nog) geen:
- multi-user support
- GPU support

Mark.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Lightroom 5 beta

Bericht door remoss »

Thx voor de heads-up Mark! De nieuwe mogelijkheden zien er best goed uit dus.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: Lightroom 5 beta

Bericht door ger k. »

markk schreef:Gisteren is Lightroom 5 beta uitgekomen. Vandaag vrij en na het downloaden even mee gespeeld.

Belangrijkste nieuwe features:
  • - verbeterde spot-cloning / healing tool. Je kunt 'em nu ook als brush gebruiken en een masker tekenen op datgene wat je wilt bijwerken/healen/clonen
    Nuttig. Voor wat klein kloonwerk hoef je nu niet meer naar Photoshop toe.

    - Nieuw radial gradient tool. Zoals bestaande (rechte) gradient voor lokale aanpassingen maar nu in cirkel/elips vorm. Erg leuk. Alleen qua User Interface vind ik 'em wat raar:
    • - Je verwacht dat je in de cirkel de aanpassingen doet. Maar default doet ie het BUITEN de cirkel.
      - Dit kan je oplossen door een vinkje aan te zetten "invert mask". Ideaal alleen maak dan ook zo'n vinkje bij de normale adjustment brush. Die mis ik al jaren...
      - Er zit een "feather" slide bij. Mooi maar maak die dan ook in de normale gradient EN geef me net zoals bij de normale gradient een extra lijn (cirkel/elips) die de half waarde van de adjustment aangeeft.
    - automatische perspecief / uitlijn correctie (genaamd upright). Demo video was indrukwekkend. Heb het op wat mooie composities uitgeprobeerd en toen deed ie het niet goed. Maar toch, altijd beter dan niets.
Helaas (nog) geen:
- multi-user support
- GPU support

Mark.

Inderdaad de retoucheermogelijkheid is een ZEER goede vebetering.
Rest moet ik nog uitproberen.
Fotograferen is schrijven met licht.
Plaats reactie

Terug naar “Commerciële software”