X-Trans - RAW

Alles over Adobe, Corel en andere branches
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

X-Trans - RAW

Bericht door Skippy »

Over de verwerking van Fuji X-Trans RAW beelden worden heftige discussies gevoerd op het web.
Het komt er op neer dat door het afwijkende patroon (t.o.v. een conventionele Bayer-sensor) van de kleuren op de sensor het goed analyseren van de RAW-data voor software een probleem is.
Adobe heeft in het begin de plank volledig misgeslagen en met de huidige (2e) poging hebben ze het naar mening van velen nog steeds niet voor elkaar.
Dit alles is voor veel Fuji X-Trans camera gebruikers aanleiding geweest om dan maar de Jpegs als basis te gebruiken. Ik doe dat vaak en naar ik meen René (Remoss) ook.
Toch heb ik de ontwikkelingen op dit gebied gevolgd en ben aan de slag gegaan met een proefversie van Photo Ninja (PN). Volgens de info op het web zouden o.a. PN en Iridient veel betere resultaten dan Adobe bereiken met X-trans.
Welnu, dat blijkt ook zo te zijn. Ik heb twee uur lopen stoeien met PN en ben nu al overtuigd van de betere kwaliteit van RAW-conversie van X-Trans RAWs. De kleurweergave is beter en vooral ook het wazige in complexe delen met veel groen als struiken bomen etc. is veel beter. Het is nog niet ideaal, de beelden hebben iets kunstmatig vind ik maar als geheel zeker de moeite waard.

Even een paar snelle voorbeelden. Hou er rekening mee dat ik met de proefversie geen geconverteerde bestanden kan opslaan, dit zijn daarom schermafbeeldingen. Als ik tijd heb misschien later meer voorbeelden.

1. Bewerkte Jpeg
Afbeelding

2. Met PN bewerkte RAW (let m.n. op de structuur van het tapijt)
Afbeelding

3. Bewerkte Jpeg
Afbeelding

4. Met PN bewerkte RAW
Afbeelding
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: X-Trans - RAW

Bericht door QWERTY »

Hi Luc,

Ik bewonder je doorzettingsvermogen m.b.t. de RAW conversie met als basis X-Trans.

Als ik specifiek kijk naar het tapijt en de dashboard klokken vind ik de resultaten nog steeds zwaar teleurstellend.

Daar ik zelf altijd in RAW fotografeer heb ik geen minuut spijt gehad dat ik de Fuji camera's heb verkocht.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: X-Trans - RAW

Bericht door mikemix »

Luc, de JPG's zijn beter. Jouw doorzettingsvermogen ten spijt.
Je kan vinden dat Adobe de plank mis doet slaan maar wat is de rol van Fuji in deze?
Geven zij vrij toegang tot de broncode van de documenten?
Maar is er niks van Fuji zelf om de beelden een beetje fatsoenlijk te converteren?
Plaats reactie

Terug naar “Commerciële software”