Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Glaasjes voor je objectieven
Plaats reactie

Topic Starter
Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door Erich Snijder »

Beste mensen.

Ik ben laatst (samen met mijn vriendin) met de honden naar Kootwijkerzand geweest en heb daar dan ook foto's gemaakt.
Vind de foto's zeker geslaagd maar vond de kleur van de lucht niet helemaal lekker en veel te licht overkomen.
Aangezien ik zelf geen polarisatie filter heb ben ik dat filter in de nabewerking gaan doen doormiddel van het Nik Color Efex plugin.
Hierdoor vind ik de foto('s) veel beter geworden en de lucht kleur ook beter.
Gezien dit resultaat wil ik wel een polarisatiefilter aanschaffen maar benieuwd naar jullie mening hierover.

Onderstaand een 2-tal foto's die laten zien wat het effect is zonder filter (software matig) en een foto met de bewerking.

1. Foto zonder de bewerking.
Afbeelding

2. Foto met de bewerking.
Afbeelding


Nu is mijn vraag aan jullie.
Wie gebruiken er van jullie allemaal een polarisatie filter en onder welke omstandigheden gebruiken jullie die dan.
Met welke nadelen moet ik rekening houden (indien die er zijn).
Kan ik die ook in een studio opstelling gebruiken of is dat niet verstandig.

Indien jullie nog verdere toevoegingen hebben hoor ik die graag.

Groeten en dank.
Erich.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door mikemix »

Goede emulatie, dit is toch wel het effect als je met zon in de rug fotografeert.
Maarrr, een pola-filter is eigenlijk niet te emuleren waar je deze primair voor gebruikt.
Spiegelingen en glans corrigeren/reduceren.
Ik gebruik een pola als ik het contrast wil verhogen, saturatie wil opvoeren of spiegelingen wil reduceren.
Vooral Bounty eiland effect werkt erg goed met pola-filter in de tropen.
Water wordt diep blauw/groen, luchten diep blauw. E.e.a. is wel afhankelijk van de hoek van fotograferen
t.o.v. de zon.
Eigenlijk moet dit filter standaard in de tas.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door a90 »

Een pola filter gebruik ik eigenlijk altijd als ik auto's fotografeer of rond het water ben. Zelfs drop-in pola filters heb ik voor de grotere objectieven.

Het polarisatie effect bij auto's om bv. schittering of reflectie weg te halen is achteraf niet na te bootsen met software. Ik zal eens een voorbeeld voor je zoeken.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door a90 »

Hier 2 voorbeelden. Vrijwel dezelfde foto met dezelfde instellingen alleen heb ik aan het polarisatiefilter gedraaid waardoor je een heel ander beeld krijgt.

Zo kijk je zelfs naar binnen kan kijken de auto in en ook de motorkap ziet er heel anders uit. Dat bereik je niet met software achteraf.

Afbeelding
Afbeelding
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door Tobias »

Soms het B&W pola filter en met regelmaat een Heliopan vario ND filter (zijn twee polarisatiefilters op elkaar). Is goed voor 1 tot 6 stops . Beide in 77mm uitvoering en met twee verloopringen ook op 52mm en 62mm inzetbaar.

Het pola filter gebruik ik voornamelijk voor ongewenste reflecties en soms om wat diepere kleuren te bewerkstelligen.

Het ND filter om op volle opening te werken bij veel licht en zo gebruik te maken van de specifieke eigenschappen van het objectief. Ook voor het filmen met de dslr is een grijsfilter onontbeerlijk om bij de ideale sluitertijd van 1/50 1/100 te kunnen werken zonder dat je je objectief helemaal moet knijpen. Teveel scherptediepte is niet altijd wenselijk maar dat is met alles waar te voor staat ;)

Topic Starter
Erich Snijder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 20:25
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Bericht door Erich Snijder »

Heren bedankt voor jullie reacties.
Ik zal dan eens gaan kijken naar welke soorten polarisatie filters er zijn.
Ik hoor wel veel over de filters van B&W voorbij komen.

In de foto's van de auto is het verschil heel groot en vind ik de foto met het filter vele malen mooier.
Niet alleen doordat je door de ramen kunt kijken maar ook de kleur van de auto en de helderheid.
Wat me wel opvalt is dat bij allebei de foto's op de achtergrond (glazenpui) er niks veranderd.
Heeft dat te maken met de scherp stelling op de auto.

Kan ik het filter dan ook gebruiken in een studio opstelling.
Ik heb laatst eens een aantal foto's gemaakt van bloemen met een glaswijn erbij en hoop met het filter dan de keur van de bloemen iets voller te maken en nog wat helderder.
Ik zet hieronder nog een 2-tal foto's die ik software matig die bewerking heb gegeven.

1. Zonder bewerking.
Afbeelding

2. Met bewerking.
Afbeelding

Zelf hou ik wel van net iets meer helderheid en iets diepere kleur zoals Mikemix al aangaf.

Groeten.
Erich.
Plaats reactie

Terug naar “Filters”