Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

De motor van je PC en Mac
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door Cyrus »

Gisteren de beide Macs (MacBookPro - Mid 2010 - en MacMini - late 2011) voorzien van Mountain Lion.

De update zelf is nogal tijdrovend (zo'n 45 minuten per machine) maar volledig automatisch en zonder issues. Op tweakers.net kwamen gisteren wel veel meldingen binnen dat mensen wifi-issues hebben, lijkt met name bij KPN-klanten een probleem. Bij mijn geen last van gehad (gebruik een TimeCapsule en Airport Express als extender).

Systemen lijken wat "snappier" geworden - alles reageert nét even soepeler en sneller dan Lion. Optisch is het weer wat strakker geworden, zoals het dock waar nu de indicatie voor actieve apps in de voorrand zit.

iCal heeft nu eindelijk ingebouwde weergave van de weeknummers (@Apple: nu ook nog in iOS graag, dank u!). Voor de rest nog niet heel veel verkend of gezien qua nieuwigheidjes: daar was het weer gisteren veel te mooi voor :D:

Maar goed, in navolging van het OS X Lion topic: gaat hier uw gang en meld de ervaringen, workarounds en vragen - positief of negatief (mits het geen bashen wordt).
Groeten,
Edwin

flickr

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door JohnMoeleker »

Laden en installeren op een vrij nieuwe macbook air binnen een kwartier.
Agenda die geen ical meer heet geloof ik is nu wel okee, ja
Moest wel allerlei software updaten, met name iphoto etc.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Yizu
Berichten: 342
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 23:40
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Paramaribo
Contacteer:

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door Yizu »

Misschien een rare vraag, maar wat wordt er bedoelt met 'ingebouwde weergave'?
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door JohnMoeleker »

ik vind het feit dat je weer net als in de voor-vorige versie alle gedelegeerden kunt zien het meest opvallend; waarschijnlijk wordt dat bedoeld??
Nikon D810, Sony RX1R II. 

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door luc »

JohnMoeleker schreef:Laden en installeren op een vrij nieuwe macbook air binnen een kwartier.
Agenda die geen ical meer heet geloof ik is nu wel okee, ja
Moest wel allerlei software updaten, met name iphoto etc.
Die update's stonden zoiezo klaar heeft verder niets met de upgrade naar ML te maken.

Luc
Gebruikersavatar

Topic Starter
Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door Cyrus »

Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde ingebouwde weergave van de weeknummers (er was een stukje uit die zin weggevallen; is nu aangepast :) ). Die weergave dient nog wel even aangezet te worden via voorkeuren.

Inmiddels een paar dagen verder. Op beide Macs loopt alles soepel, paar issues met wat applicaties, maar dat bleken stuk voor stuk inmiddels outdated versies te zijn; een update van de app zelf zorgde er voor dat alles weer werkt. Idem iPhoto en iWork, maar zoals Luc opmerkte: die updates moesten sowieso al gebeuren. Dus ik wijt dat (hickups die na update verdwijnen) ook niet specifiek aan ML.

Notification Center is erg handig; nu hopen dat programma's bij updates er voor zorgen dat hun meldingen hier in terecht gaan komen. Met Hiss kun je al Growl-meldingen forwarden naar Notification Center, maar dat is een (goed werkend) noodverbandje.

Voor de rest allerlei kleine aanpassingen. Zo kom je via  - Software Update nu in de AppStore uit. Op de MacBook staat nu in de top bar geen resterende tijd meer van de accu; je hebt alleen nog een icoontje van een batterij, al dan niet met percentage. Voor de rest een reeks verbeteringen "onder de motorkap": verbeterde performance, verbeterde veiligheid en veel betere iCloud-integratie.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door Cyrus »

Oh en Safari is echt onvoorstelbaar veel sneller geworden! Voor wie niet over is / kan / wil en het bij Lion houdt, goed nieuws: Safari updaten naar versie 6 (via  - Software Update) en dan profiteer je ook van de snelheidswinst.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door Marco »

Cyrus schreef: Zo kom je via  - Software Update nu in de AppStore uit. Op de MacBook staat nu in de top bar geen resterende tijd meer van de accu; je hebt alleen nog een icoontje van een batterij, al dan niet met percentage. Voor de rest een reeks verbeteringen "onder de motorkap": verbeterde performance, verbeterde veiligheid en veel betere iCloud-integratie.
Dan wachten we nog wel even en moet Apple eerst mijn error 13 en 100 probleem in de Appstore maar eens oplossen. Nieuwe aankopen kan ik doen, maar updates binnenhalen van Apps is daardoor onmogelijk. Schijnt iets te maken hebben met de acceptatie van T&C's in de iTunes Store.
De Apple helpdesk komt er niet uit, volgende stap wordt een afspraak bij de Genius bar.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door QWERTY »

Één iMac, één MacMini en twee MacBook Pro's geüpdatet en het draait als een zonnetje met alle voor mij belangrijke applicaties.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Apple OS X Mountain Lion - ervaringen, tips etc

Bericht door luc »

Macbook pro totaal geen problemen maar op mijn I-mac heeft mijn zoon een spel staan en dat veroorzaakte dat de finder constant bleef herstarten kwam in een soort van loop terecht heb uiteindelijk via een andere beheerderaccount de desktop van het account met het probleem volledig verwijderd en daarna was het probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “PC en Mac”