Dit is de laatste posting van de vorige pagina:
Goede tip Dennis! Ik blijf overigens wel een sluitertijd van 1/4 erg krap vinden. Ik zou liever de voorkeur willen geven aan sluitertijden die equivalent zijn aan je brandpuntsafstand indien je deze techniek gebruikt.Misschien een kleine aanvulling betreffende Slow-sync versus Rear-sync. Er zit wel degelijk verschil tussen beide echter zo 123 zie je die niet. Eerst de verschillen:Riemke schreef:... Ik heb toen geloof ik Slow Sync gebruikt.
Slow-sync:
- De flits wordt gecombineerd met een lange sluitertijd tot 30 sec. om in het donker of bij weinig licht zowel het hoofdonderwerp als de achtergrond vast te leggen. Slow-sync is alleen beschikbaar in programma P en A !!
- Met het programma S en M flitst je SB-xx vlak voordat de sluiter wordt gesloten. Gebruik deze stand om het effect van een lichtstroom te creëren achter bewegende voorwerpen. In het programma P en A wordt synchronisatie op het tweede gordijn en lange sluitertijd gebruikt om zowel het onderwerp als de achtergrond vast te leggen (combinatie van beide).
- Je kunt alle programma's gebruiken (P, S, A en M)
- als je een bewegend voorwerp fotografeer krijg je niet van die rare effecten
Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.
Groet,
ALE