Leica M9

Scherpstellen zonder overlap

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door mikemix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

yoyo schreef:
a90 schreef: Alhoewel het met een NOCT misschien ook wel met de stralen van de maan gaat... :lol:
dus toch van de zon, immers zijn het weerkaatste zonnestralen die dan via de maan het objectief bereiken.

Iemand al in bezit van die M9 ?

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Leica M9

Bericht door a90 »

Nope, zit wel te dubben. D3s, D3x, 70-200 MKII, M9 met 35mm 1.4

of gewoon alles :mrgreen:
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door Marten »

Mijn truc bij lastige beslissingen: Ik hak het probleem in deelproblemen die makkelijk(er) te behappen zijn.
In dit geval bv : bestaand materiaal houden, geen Nikon bijkopen maar wel de Leica kopen. (die blijft toch branden in je hoofd, zolang je hem niet hebt gekocht) Bevalt de Leica, dan alles van Nikon verkopen. Bevalt de Leica niet, dan Leica verkopen en Nikons bijkopen.
Overbruggingskredietje misschien? rente staat toch laag.
groet,
Marten

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Leica M9

Bericht door a90 »

Interessante benadering, maar nu ik zie niet direct hoe een Leica mijn Nikon spul kan vervangen.

Het lijkt mij een geheel andere manier van fotograferen en vastleggen. Met de Nikon kan ik concerten vastleggen (dynamisch, donker, vaak ver weg) en de kinderen tijdens de sport of spel (snel, actie AF en VR). Met de Leica echter zie ik mij nog wel eens door een willekeurige stad heen sjokken of op gelegenheden fotograferen (bescheiden en stil)

Ik zoek het meer in de én - én in plaats van de of. Het zelfde als ik met analoog én digitaal aankomend weekend weer een fotodag heb. én de D3 én de F6 met Kodachrome. (én een kromme rug op de koop toe :mrgreen: )
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

a90 schreef:Nope, zit wel te dubben. D3s, D3x, 70-200 MKII, M9 met 35mm 1.4
Als ik het kon bekostigen zou ik wel upgraden van D3 en 70-200VR naar D3s en 70200VRII...

De D3x zou ik nog laten voor wat ie is. Ik wil alleen maar s-jes... camera's die af zijn. :D
In dat geval is een M9 leuk om eens te proberen. Bevalt het dan hou je hem. Zoniet, dan ruil je hem later in voor een D3Xs...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door mikemix »

Nooit ervaren dat mijn D3 niet af is..... wat zal de overtreffende trap van de D3s worden :? ?
Een optie vanuit de manual om een bunker te kunnen time-sharen met een groep Duitsers?

Ik denk dat een belangrijke wissel wordt gemaakt als het aan komt op (snel) tele/AF/VR werk.
Dat is het domein van Nikon.

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leica M9

Bericht door Skippy »

a90 schreef:Nope, zit wel te dubben. D3s, D3x, 70-200 MKII, M9 met 35mm 1.4

of gewoon alles :mrgreen:
D3s, D3x, 70-200; mis je nu echt die extra pixels en nog hogere iso's? Ik zou 1 generatie overslaan en wachten op de D4-modellen.
M9 + 35 1.4. Wat ga je ermee doen en bevalt de handmatige scherpstelling je wel? Volgens mij kennen wij iemand met een M9, je mag 'm vast wel even lenen om te ervaren of het iets voor je is.

P.S.
Extra keuzemogelijkheid; Leica X1= 35mm, aps-c sensor, Leica-lens én autofocus.

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

mikemix schreef:Nooit ervaren dat mijn D3 niet af is.....
Ik vind de buffer veel te klein. En daar ben ik niet de enige in.
Als je langs een circuit staat dan kom je te snel die buffer tegen...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door mikemix »

yoyo schreef:
mikemix schreef:Nooit ervaren dat mijn D3 niet af is.....
Ik vind de buffer veel te klein. En daar ben ik niet de enige in.
Als je langs een circuit staat dan kom je te snel die buffer tegen...

Ook buiten het circuit, langs de sintelbaan of ijsbaan, loop ik er idd ook wel eens tegenaan, zeker als je NEF wilt schieten.
Maar is via Beverwijk wat aan te doen, hè ? Zijn wel kosten aan verbonden, maar toch.

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M9

Bericht door Dennis71 »

Wat kost dit ongeveer, als je geen NPS ld bent?
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Leica M9

Bericht door yoyo »

Dennis71 schreef:Wat kost dit ongeveer, als je geen NPS ld bent?
In de USA :
Fee and Return
The cost is $500.00 plus your state tax. Customer is responsible for all shipping costs. Please allow up to two weeks time for the Buffer Memory Expansion service; should more time be required, the user will be informed.
http://support.nikontech.com/app/answer ... on-service

Als je in NEF schiet loop je binnen twee seconden tegen de buffer aan met een standaard d3. Met mijn D2Hs pas na 5 seconden.
Nu schiet je in korte bursts, dus hij is niet direct vol. Maar zoals ik zei, als je langs een circuit staat, waar de auto's maar een paar keer langs komen heb je niet veel mogelijkheden. En als je buffer na drie auto's al vol is dan moet je weer anderhalve minuut wachten tot je een volgende poging kunt doen om andere auto's te platen. En als ze dan maar 15 ronden rijden ofzo...
En als er dan ineens eentje een slippertje maakt in het einde van je serie, dan zit je buffer net vol...

Vooral bij pannen met zo laag mogelijke sluitertijden is een grote buffer echt handig.

Ik kan me overigens best voorstellen dat er mensen zijn die zo'n grote buffer niet nodig hebben. Maar wat de D3 vooral van de D700 onderscheid zijn zijn fps en volledige zoeker. Die hogere fps is leuk, maar met een buffer van 2 seconden in NEF te weinig vind ik.
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan
Plaats reactie

Terug naar “Meetzoeker”