Vlieland gezien door een pinhole

Je kijk op de wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vlieland gezien door een pinhole

Bericht door Frederix »

Ik ben vorige week een paar dagen naar Vlieland geweest. Ik heb daar uiteraard gefotografeerd en wel met mijn pinholecamera 3.0, mijn Rolleicord Vb en mijn Nikon F100. Afgelopen weekend heb ik 9 films (kleinbeeld en rolfilm) zelf ontwikkeld in C-41. Het ontwikkelen van 9 films in één keer is best veel, misschien wel té veel. Het is wat ten koste van de zorgvuldigheid gegaan.

Daarnaast zijn met name de pinholefoto's fors overbelicht. Ik heb hiervoor 400 asa film gebruikt die 8½ jaar over datum was. Ik heb ingeschat dat de gevoeligheid teruggelopen was en heb hiervoor 2 stops langer belicht. Dat was duidelijk te veel. Toch ben ik niet echt ontevreden over het resultaat. Hieronder staan 11 foto's uit de serie pinholefoto's.


Afbeelding
Foto 1



Afbeelding
Foto 2



Afbeelding
Foto 3



Afbeelding
Foto 4



Afbeelding
Foto 5



Afbeelding
Foto 6



Afbeelding
Foto 7



Afbeelding
Foto 8



Afbeelding
Foto 9



Afbeelding
Foto 10



Afbeelding
Foto 11
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Vlieland gezien door een pinhole

Bericht door a90 »

Geweldig wat een platen Fred ! ik vind ze prachtig. Daar wil ik wel eens wat van afdrukken op mat papier, prachtige aquarellen worden dat.

Kijk wel even naar de JPG compressie, die gooit met name bij de laatste foto's roet in het eten (7 en verder)

Favoriet is hier nummer 7
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlieland gezien door een pinhole

Bericht door Frederix »

a90 schreef:Geweldig wat een platen Fred ! ik vind ze prachtig. Daar wil ik wel eens wat van afdrukken op mat papier, prachtige aquarellen worden dat.

Kijk wel even naar de JPG compressie, die gooit met name bij de laatste foto's roet in het eten (7 en verder)

Favoriet is hier nummer 7
Bedankt voor de reactie a90. Wat jij te veel compressie noemt is een combinatie van een foute belichting en foute ontwikkeling. Ik had mijn camera geladen met een bijna 9 jaar verlopen 400 asa film en heb ingeschat dat de gevoeligheid met ca 2 stops zou zijn teruggelopen. Dat was een foute inschatting. Daarnaast gaf mijn belichtingsmeter bij 100 asa en diafragma 180 (!) aan een tijd van 1 seconde, ik heb de foto's ca 4 seconden belicht. Dus al met al een forse, een veel te forse overbelichting.


Daarnaast heb ik 9 films achter elkaar ontwikkeld en dat is helaas ten koste gegaan van mijn zorgvuldigheid. Ik vrees dat de films ook iets te zwaar zijn ontwikkeld.


Anderzijds zie ik ook dat mijn pinhole erg goed is. Bij de opname recht tegen de zon is er nauwelijks sprake van overstraling. Wat dat aangaat kan mijn pinhole zich meten met de nano-gecoate Nikon objectieven . . . . :lachuh:
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”