Leipzig (DE)

Er zijn veel mooie stadjes
Plaats reactie

Topic Starter
strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Leipzig (DE)

Bericht door strangeartefact »

https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Leipzig (DE)

Bericht door remoss »

Prima gelukt zou ik zeggen! Mooie fijne scherpte en de stad is goed in beeld gebracht :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Lourens
Berichten: 34
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 13:37
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Urk

Re: Leipzig (DE)

Bericht door Lourens »

Door de veelzijdigheid aan onderwerpen een interessante serie van een stad waar ik zelf nooit geweest ben.
En ondanks dat dit soort fotografie óók niet echt 'mijn ding' is, wik ik er toch graag wat over zeggen.
Maar dat is dus hoe ik er tegenaan kijk, en dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Je had er in ieder geval mooi weer bij, en ik hoop dat je het daar naar je zin hebt gehad!

Ik heb het gevoel dat je bij (vrijwel?) elke foto perspectiefcorrectie hebt toegepast.
Op zich niet verkeerd, maar men kan hierin doorschieten.
Alle verticale lijnen, lopen ook echt vrijwel verticaal, en dan komt het op mij niet meer natuurlijk over.
Als voorbeeld wil ik hier even foto 9 pakken, omdat daar het duidelijkste naar voren komt wat ik bedoel.
Maar het nu nog proberen te omschrijven
De meest linker rand van het gebouw, maar ook de buitenste rand van de rechter flat lopen nu vrijwel verticaal, terwijl je bij het omhoog kijken eigenlijk zou verwachten dat deze naar elkaar toe (naar het midden) zouden komen.
Naar boven toe is eigenlijk hetzelfde als een treinspoor wat in de verte ook bij elkaar lijkt te komen.
Het komt bij het gebruik van groothoek objectieven nogal eens voor dat de lijnen wel heel sterk naar elkaar toelopen, en dat 'kijkt' ook weer niet prettig.
Vandaar dat ik correctie hierop prima vind, maar persoonlijk zou ik wat minder correctie toepassen.
Voordeel daarbij is dat je ook wat minder verlies van je foto langs de zijkanten hebt.

Dan over de foto's zelf:
De 1e is voor mij niet echt interessant.
Het is een bouwput, maar veel meer dan een gat in de grond is er niet te zien.
Bovendien is de graafmachine aan de rechterkant afgekapt.
De 2e heeft al meer om naar te kijken. Maar zelfs hier heb ik al het gevoel dat het gebouw naar boven toe uit elkaar loopt (het al genoemde perspectief).
Verder vind ik het glazen torentje aan de linkerkant wat op de rand staan, terwijl er aan de rechterkant voor mij niet zoveel te zien is.
De camera iets naar links gedraaid had dat wellicht opgelost.
Bij de 3e foto heeft dat torentje inderdaad méér ruimte, wat ik prettiger vind. Helaas is hier de rechterkant weer wat afgekapt.
Maar dat ligt ook aan het plein als zodanig.
Wat ik me dan afvraag is of je raan gedacht hebt om hier een panorama-foto te maken was waarbij je meerdere foto's overlappend aan elkaar plakt?
Daarmee kan je van links naar rechts álles in beeld brengen.
De 4e is een mooi straatfotografie, waar ik verder weinig zinnigs aan toe te voegen heb.
Bij de 5e foto zit er daar de bladeren op de voorgrond bovenin een mooie diepte in de foto.
Maar hier vind ik de linkerkant het minst interessant, terwijl de rechterkant mij uitnodigt om wat verder te willen kijken.
Een wat ander standpunt (overkant van de straat?) én de camera draaien had een heel ander beeld opgeleverd.
De 6e en 7e foto geven een leuk overzicht van het station, en de stationshal (neem ik aan).
De 8e is een foto waarbij het wél mooi is dat de lijnen verticaal lopen!
Helaas gaat het hier bij de horizontale lijnen een beetje mis, want die lopen omhoog naar de rechterkant.
Maar het is verschrikkelijk moeilijk om een dergelijke foto echt symmetrisch te krijgen/maken.
De 9e had ik al aangehaald in mijn eerdere opmerkingen over perspectiefvertekening.
De 10e vind ik (technisch gezien) het beste geworden.
Ruim zicht naar links en rechts zonder afgekapte onderwerpen :duimop: .
En bij de 11e vraag ik me dan weer af of deze toren nu daadwerkelijk breder is aan de bovenkant (zoals het voor mij lijkt) of dat dit komt vanwege de perspectiefcorrectie?

Het is een heel verhaal geworden, met (als ik het teruglees) best wel kritische opmerkingen.
het is echter hoe ik tegen deze foto's aankijk.
Haal eruit waar je mogelijk je voordeel mee kan doen, en vergeet de rest maar ;) .
De Titanic was gebouwd door professionals.
De Ark door amateurs!

Topic Starter
strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Leipzig (DE)

Bericht door strangeartefact »

Wow, de meest uitgebreide reactie die ik ooit heb ontvangen Lourens!
En waarvoor dank.
Idd elke foto de verticale lijnen rechtgezet. Een keuze die ook weer een nadeel heeft. Jij kijkt dan anders naar de foto's dan ikdan merk ik hier uit je benoemd dingen die mij of niet zijn opgevallen, of waar ik me niet aan stoor. Daarmee heb je direct geen ongelijk in je observatie.

Verder begrijp ik je reactie over iets links of rechts maar das een stad en dan staat er gewoon wel eens iets in de weg en naar voren kan niet altijd dus dat is vast aan de orde geweest, ik kan het me niet meer per foto herinneren. Feitelijk moet ik leren selecteren wat ik dan laat zien of niet als de foto niet dat is wat het moet zijn.
Hoe dan ook dank voor je reactie, het feit dat je hier zo de tijd voor neemt is lovenswaardig, eigenlijk moesten we dat meer doen met zijn alles, ik incluis!

:) Groet!

p.s.
wat natuurlijk erg interessant zou zijn is de input van anderen hierin :)
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

EviZ
Berichten: 289
Lid geworden op: za 01 okt 2011, 21:28
Favoriete camera merk: Nikon en Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Leipzig (DE)

Bericht door EviZ »

Mooie serie! Leipzig staat ook op mijn lijstje ;-)
Mijn 500px;
Mijn Flickr;
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Leipzig (DE)

Bericht door Kroontje »

Mooie serie om naar te kijken Peter ;)
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Plaats reactie

Terug naar “Steden en plaatsen”