Tissot T-Touch

De naam zegt alles
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Tissot T-Touch

Bericht door gvdnberg »

Al sinds 2007 draag ik een Tissot T-Touch horloge. Recent is dit uurwerk terug geweest naar de fabriek voor een nieuwe batterij en het weer op 10 atm afpersen. Het horloge is toen ook weer mooi gepolijst, maar dus wel al 15 jaar oud. Onlangs was er bij de fotoclub een opdracht table top, waar ik mijn eerste pogingen heb gedaan om het horloge mooi vast te leggen, en dat vond ik best lastig.........

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

ik ontvang GRAAG jullie commentaar en mogelijkheden voor verbetering.
Die foto's zijn gemaakt met behulp van 2 kleine LED-paneeltjes en bestaand TL-licht, met name de plaatsing van de LED-paneeltjes vind ik erg lastig in verband met de spiegelingen.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door remoss »

Mooie klokje Gert! Ben wel een fan van deze modellen.

De foto's met de zwarte achtergrond vind ik de betere, bij de eerste twee leidt het hout af, de scherptediepte mag daar wel iets krapper denk ik.
Bij de 3e foto (de 1e met zwart achtergrond) lijkt het of het horloge op het punt staat om rechts van de tafel af te glijden, iets linksom draaien zal denk ik een natuurlijker beeld geven.
De laatste vind ik het best gelukt!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door gvdnberg »

Dankjewel René! Ik ben het met je eens dat de zwarte ondergrond het veel beter doet. Waar ik het meest mee zat is de correcte afbeelding van de wijzerplaat met de verschillende aanduidingen. Dat moet allemaal scherp EN allemaal zichtbaar. Voor mijn gevoel is de eerste (houten achtergrond) daarin het best geslaagd. Ook qua scherptediepte ben ik wel tevreden over de eerste foto. De scherptediepte bij de tweede foto is te groot. Bij de derde foto, de eerste met zwarte achtergrond, lukte het mij niet om de gehele wijzerplaat zonder reflecties af te beelden. De laatste foto geeft een (geslaagde?) indruk van de band en het sluitingsmechanisme.
Ik ga er nog wel mee spelen!!!

Ik heb de foto’s bij TL-licht en met behulp van 2 LED paneeltjes (Sunwayfoto FL-96) ingesteld op 4000 Kelvin gemaakt. De plaatsing van de paneeltjes vind ik een regelrechte ramp, echt lastig.

Dit horloge draag ik dagelijks sinds ik het heb gekocht. Elke 2 jaar wordt er een nieuwe batterij ingezet en dan gaat het horloge naar Zwitserland, het wordt dan ook weer goed afgeperst en meestal weer gepolijst. Alleen de zwarte verf van de draaibare ring wordt Jammergenoeg niet bijgewerkt.
Met name voor het vliegen is het wel fijn om de verandering van de luchtdruk te zien en om de hoogte te controleren, en ik vind het fijn dat het een matte titanium uitvoering is, dus geen bling bling klokje.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door Skippy »

Leuke set Gert! Je hebt je wel aan iets moeilijks gewaagd hoor. Ik ben geen expert maar een paar dingen vallen mij op.

1) er zit eigenlijk geen verschil tussen de twee foto's op de houten ondergrond en de zwarte achtergrond. Je zou met een staande foto voor meer variatie kunnen gaan.
2) idem dito voor de gesp, alle foto's zijn met open gesp. Je zou een keer een staande foto met dichte gesp kunnen proberen.
3) de foto's met de houten ondergrond ogen wat grijzig. Iets met witbalans?
4) de zwart spiegelende ondergrond had ik niet gekozen vanwege de spiegelingen en zichtbare stofjes. Ook is deze niet regelmatig zwart. Heb je hier wat aan nabewerkt? Je kunt op internet heel mooi zwart (nep) lederen bureauleggers kopen die zijn heel mooi als ondergrond voor horloges, sieraden etc.

Als voorbeeld deze foto die ik op een dergelijke bureaulegger heb gefotografeerd en daarna in de nabewerking heb gefinetuned. Foto is gemaakt zonder extra lampjes.
Afbeelding

5) er is een inconsistentie in kleur van het horloge op de twee ondergronden. Je kunt proberen dat in nabewerking gelijk te trekken.

Veel commentaar, maar zoals gezegd ik heb de wijsheid niet in pacht maar dit zijn wat zaken die mij opvallen. Wel respect voor je om deze moeilijke tak van fotografie aan te gaan!
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door remoss »

Je noemt de LED paneeltjes Gert, ik gebruik bij dit soort foto's eigenlijk alleen natuurlijk licht. Tegen teveel spiegel-licht in het glas gebruik ik een zwart plaatje die ik dan op strategische plekken boven of naast het object plaats. Is wel een crime hoor, met een hand dat plaatje vasthouden en met de andere hand afdrukken. Foto checken, en dat nog een paar keer herhalen voor het beste resultaat. Blijft lastig...

Ik heb een aantal horloge foto's online staan, zitten wat aardige bij maar ook velen waar van alles aan mankeert : https://www.remoss.nl/category/horloges/
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door gvdnberg »

Luc en René bedankt voor jullie opmerkingen. Ik had al een vermoeden dat René zonder kunstmatig licht werkte, maar in de ruimte waar we deze club opdracht kregen lukte mij dat niet zonder spiegelingen. Ik had een lastige plek vlak voor een wand met graffity en daardoor lijkt het zwart-glimmende stuk papier (want dat was het) wat vlekkerig, ik heb geprobeerd om zo min mogelijke verkleuring te hebben door voor een blauw stuk muur te gaan, maar daarnaast zaten nog andere kleuren en dat merk je toch, vooral op het grote scherm zie je dan waar het fout ging. Ik ga op een mooie bewolkte dag nog eens aan de gang en dan zal ik zeker het resultaat hier plaatsen. Ook dat glimmend zwarte papier was “bij gebrek aan beter”, het is mooier dan de houten structuur van de tafel, maar daar heb je ook alles mee gezegd. Ik denk zelf ook aan iets van zwart (kust-)leer of een stevige zwarte doek, die voor meer situaties bruikbaar is.
@Luc: Omdat ik al het vermoeden had dat dit lastig zou zijn heb ik mij in eerste instantie geconcentreerd op een goede weergave van de wijzerplaat. Daarna pas de andere zaken, zodat ik eigenlijk nog niet goed aan een juiste positionering heb gedacht, of aan variaties zoals een open of een gesloten sluiting. Ik heb wel een paar staande foto’s, maar daar ging het ook niet helemaal goed, zodat ik uiteindelijk deze 4 als beste resultaat had. Het verschil tussen de grijzige foto’s met de houten achtergrond ten opzichte van de foto’s met de zwarte achtergrond ligt volgens mij aan de belichting met de LED lampjes, die stonden er wat dichter op en mede door de zwarte ondergrond werd het licht toch wat warmer. En titaan kleurt snel mee met het licht.

Ik dank jullie zeer voor de opmerkingen! Ik ga het zeker nog een keer doen.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door Kroontje »

Mooi om te lezen.
Het nodige is al neergezet waar ik ook wel mee kan leven. Mooi uitgelegd.
Blijft leuk om te doen..Leuke opdracht.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Tissot T-Touch

Bericht door Arthur Mol »

Waarom worden horloges vaak (expres in de tijd) om 10:10 gefotografeerd?
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Tissot T-Touch

Bericht door remoss »

Zal mooier gevonden worden denk ik.

Heeft ook wel iets eerlijk gezegd die symmetrie, liefst ook nog met de seconden wijzer op 12 :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Productfotografie”