Subtitel micro FourThirds forum

Sensoren met vaste verhouding
Plaats reactie

Topic Starter
dhrPeter
Berichten: 120
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Subtitel micro FourThirds forum

Bericht door dhrPeter »

@remoss:

De subtitel van dit forum "Sensoren met vaste verhouding" gaat niet voor alle modellen op. De Panasonic GH2 had een sensor die groter was als de standaard microFourThirds en je kon verschillende beeldverhoudingen kiezen waarbij de beeldhoek hetzelfde bleef. Ik weet niet of er nog meer modellen waren die deze mogelijkheid hadden.

Je kunt bij de hedendaagse modellen wel een andere beeldverhouding kiezen als 4:3 (3:2, 1:1, 16:9) maar dan verandert ook de beeldhoek.

Groet,
Henk
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Subtitel micro FourThirds forum

Bericht door remoss »

Hoi Henk, dat een sensor groter is wil niet zeggen dat de sensor verhouding geen 4:3 is toch?

Geen idee hoe ze dat doen bij een andere beeldverhouding bij dezelfde beeldhoek, eigenlijk zou de afstand tussen de sensor en het objectief moeten veranderen.
Als dit softwarematig gebeurt verandert de beeldhoek inderdaad. Maar in beide gevallen blijft de fysieke sensor verhouding gelijk.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
dhrPeter
Berichten: 120
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Subtitel micro FourThirds forum

Bericht door dhrPeter »

Ja inderdaad, het is een oversized sensor waar je steeds een ander deel uit kiest waarbij de beelddiagonaal steeds op dezelfde manier binnen de beeldcircel van het objectief past.

Groet,
Henk

Skippy
Berichten: 6578
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Subtitel micro FourThirds forum

Bericht door Skippy »

Was bij de Panasonic LX-compact camera's ook zo. op zich best handig. Zie bijvoorbeeld de info in dit artikel https://www.dpreview.com/articles/80861 ... ect-master
Plaats reactie

Terug naar “Micro Four Third”