Markt langs het spoor in Bangkok.

Auto's, vliegtuigen, mororen, boten, noem maar op....'..
Plaats reactie

Topic Starter
PeterD
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door PeterD »

Een van de enkel sporen in Bangkok die nog passagiers vervoert is de bekende Mahachai spoorlijn.Dat gaat al decennia zo maar pas toen de eerste toeristen er lucht van kregen heeft het de bekendheid gekregen die het nu heeft.Het is ook onwerkelijk wat je ziet.De trein gaat vlak voor aankomst in Mahachai dwars door een lokale markt die op en aan het spoor is.De trein begint stapvoets te rijden.Luifels,parasols en handelswaar worden snel opzij gezet,mensen gaat aan de kant staan en als de trein voorbij is gaat het weer verder als vanouds.Dat gaat zo een paar keer per dag.Hij komt echt op minder dan 1 meter van je neus voorbijrijden.Wel is er een hoop beveiliging die roepen,schreeuwen en fluiten om iedereen maar aan de kant te laten gaan.
Hoewel het inmiddels een toeristische atractie is word dit nog echt gebruikt om forensen en schoolkinderen te vervoeren.

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door remoss »

Is idd wel bizar hoe dit door een dorp rijdt. Heb er ook al eens een filmpje van gezien. Is het spoor nou door het dorp aangelegd of is het dorp naast het spoor gebouwd?
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

dhrPeter
Berichten: 121
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door dhrPeter »

Mooie documentaire serie Peter. Moderner spoor met betonnen dwarsliggers. Daar rijdt de trein op nauwelijks een meter afstand van de mensen, hier vinden we het hinderlijk als de trein op 25 meter langs rijdt..

Topic Starter
PeterD
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door PeterD »

#Peter #Remoss
Mahachai ligt in de provincie Samut Songhkram aan de Golf van Thailand.De markten en het dorp waren er al voor het treinspoor.Kleiner en veel minder druk.Toen in 1905 het treinspoor werd aangelegd wilden de marktlui niet weg en hebben zich gewoon aangepast.Alles is gegroeid dus ook de markten .Het spoor is altijd gebleven en min of meer ingegroeid tussen deze markten.Het is een chaotisch gedoe als er een trein gaat arriveren.Maar dat is misschien wel het leuke van dit alles.De ongeorganiseerde chaos waarbij uiteindelijk toch alles goed verloopt.In den beginne werd er vis etc.met deze trein vervoerd naar Bangkok.Dat word allang niet meer gedaan.
Maar de trein rijdt nog steeds.Zij het nu met forensen,schoolkinderen en een enkele toerist.De meesten komen s'morgens per touringcar,snel wat foto's en terug Bangkok om aan het zwembad te liggen.
Ik heb er een dag voor uitgetrokken en ben wel met de trein gegaan.Het is een leuke ervaring.
Bedankt voor jullie reactie's en sorry voor het misschien wel te lange antwoord.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door remoss »

Dank voor het uitgebreide antwoord, het is natuurlijk nooit te lang :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

dhrPeter
Berichten: 121
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door dhrPeter »

Bedankt @PeterD , altijd interessant om iets over andere landen/cultuur op te steken dus niet te lang.
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 585
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door gvdnberg »

Mooie uitleg bij een zeer bijzondere set foto’s. Wonderlijk hoe het spoor en de markt samen gaan. De ons bekende afstanden tussen mens en trein zijn weliswaar ingegeven door mogelijke schade bij de hogere snelheden, maar ondanks een traag voortrijdende trein blijft dit een zeer speciaal fenomeen.
Bedankt voor je bijdrage en uitleg.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Topic Starter
PeterD
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Markt langs het spoor in Bangkok.

Bericht door PeterD »

Dankjewel :duimop:
Plaats reactie

Terug naar “Vervoer”