1. Overzicht van de kettinghor trein en de bijbehorende ballasttrein met vuile ballast

2. De kettinghor, een machine die met behulp van een ketting onder het spoor door de ballast los maakt, opschept en grof zeeft, zodat de nog bruikbare stenen weer teruggevoerd worden op het spoor. De vervuiling en gebroken ballast stukken worden via een transportbandsysteem en een zweefsysteem afgevoerd naar de voorkant van de trein, waarna dit afval op een trein op het naastliggende spoor wordt overgeladen.

3. Kettinghor in gebruik, je ziet het opscheppen van de ballast, waarbij het in het schud-gedeelte komt, de goede bruikbare delen worden aan de achterkant (rechts dus) weer op het spoor gegooid; de vervuiling en brokstukken gaan naar voren,(linkerkant op) naar een aantal wagens met transportbanden en uiteindelijk naar de afvoerende trein die op het naastliggende spoor meerijdt.

4. Dumpen van het ballastafval op de naastrijdende trein

5. En zo rijdt deze combinatie het spoor verder af. De vuile ballast wordt afgevoerd en via eenzelfde trein wordt nieuwe ballast aangevoerd.

6. Eerder was de kettinghor hier al langs geweest enden ligt het spoor er zo bij (station Tilburg Universiteit)

Als laatste komt dan de stopmachine die het spoor lasergestuurd weer keurig recht legt en op het juiste niveau brengt. Helaas is die machine 's nachts op dit traject aan het werk geweest zodat ik er geen plaatjes van heb. Het werk gaat zo 24/7 door in 3 ploegen, zodat het spoor voor een minimale periode buitengebruik is. Al met al een zeer indrukwekkende klus.