Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Auto's, vliegtuigen, mororen, boten, noem maar op....'..
Gebruikersavatar
gvdnberg
****
Berichten: 771
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door gvdnberg »

Sinds eind mei vliegt er op Seppe een Stinson L-5 Sentinel. Een licht vliegtuig gebruikt voor verkenningsvluchten tijdens WW-II, voornamelijk door de Amerikanen (USAAF, US Marine Corps en US Army Ground Corps) en de Engelsen (Royal Air Force).
Dit toestel is achtergebleven aan het einde van WW-II en gebruikt door de Italiaanse Luchtmacht. Later is het buiten dienst gesteld en verkocht, waarbij het een burger registratie kreeg. Het werd toen gebruikt om zweefvliegtuigen op te slepen. Laatste kwartaal 2024 is het vliegtuig verkocht en naar Nederland gekomen, waar het op vliegveld Hoogeveen geheel is nagekeken en werd voorzien van de Nederlandse burger registratie PH-FBO. Het vliegtuig is gestald op Seppe (EHSE) in het Vliegend Museum Seppe en vliegt in de originele kleuren van het U.S. Army Ground Corps.
Vandaag 31 mei 2025 mocht ik mee op een tripje westelijk Noord-Brabant, ik had mijn Nikon Z5II met de 24-50 f/4-6.3 bij me.

1. De oude dame
Afbeelding20250502-VMS-L5GBZ_1611_101 by Gert van den Berg, on Flickr

2. Net na take-off, zicht op Vliegend Museum Seppe
Afbeelding20250531-GZ5_0036 by Gert van den Berg, on Flickr

3. klimmend naar 1000ft (actueel snelheid 90 kn, hoogte ruim 900 ft en stijgsnelheid 300ft/min)
Afbeelding20250531-GZ5_0042 by Gert van den Berg, on Flickr

4. Boven de Volkarak sluizen
Afbeelding20250531-GZ5_0048 by Gert van den Berg, on Flickr

5. Boven de A16 met afslag naar de A59 (A16 Dordtse kant links en Antwerpse kant rechts, A59 ri Den Bosch naar boven)
Afbeelding20250531-GZ5_0055 by Gert van den Berg, on Flickr

6. Boven de A16 met afslag naar de A58 (A16 `dordtse kant links, Antwerpse kant rechts en A58 naar onder)
Afbeelding20250531-GZ5_0061 by Gert van den Berg, on Flickr

7. En terug naar Seppe, nadering voor landing op RWY 24 in de verte
Afbeelding20250531-GZ5_0069 by Gert van den Berg, on Flickr

ik heb genoten als eerste passagier vanaf Seppe met dit bijzondere vliegtuig!!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
PeterD
****
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door PeterD »

Lijkt me idd geweldig om mee te mogen maken. Dat hele gebied is mijn thuis gebied en dus erg herkenbaar. De oude dame vind ik er het best (helder) uitzien. Waarschijnlijk omdat deze niet door een raampje is gemaakt ?
Met mooie zomerdagen trekt Seppe veel bezoekers kijkend naar de opstijgende en dalende vliegtuigjes. Ook dan valt er veel te fotograferen.
Gebruikersavatar
mqaa
***
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 11:32
Favoriete camera merk: Nikon Z
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door mqaa »

Weer een leuk uitstapje Gert! Hoe bevalt de Z5II?
Marc
:: Nikon Z :: Ricoh GR ::
Gebruikersavatar
gvdnberg
****
Berichten: 771
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door gvdnberg »

Bedankt voor jullie reactie Peter en Marc.
Ik heb geprobeerd om de reflexies in de ramen zoveel mogelijk te vermijden en het lukte mij om de rest met Lightroom te verwijderen. Alle foto’s zijn door de ramen genomen.
De oude dame is een prachtig gerestaureerd vliegtuig, geheel in de originele kleuren van de Amerikaanse Landmacht (het vliegtuig was een verkenner voor de artillerie). Het had relatief weinig vlieguren en met veel kennis, kunde en liefde behandeld. Maar als je erin zit is het echt een vliegtuig van destijds, spartaans, tochtig en natuurlijk het lastigere landen door de staartwielconstructie. Het vliegtuig is ruim gemotoriseerd en zeer wendbaar in de lucht.
De Nikon Z5II is nog wennen, lekker klein en toch veel mogelijkheden, de 24-50 is voor dit doel niet de meest wenselijke lens, wellicht toch de 24-70 erop in een volgende vlucht. En 24 MP is echt minder dan 45 MP, dat kun je zien.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
PeterD
****
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door PeterD »

Gewoon een nieuwsgierigheids vraag.Hoe kun je dat zien ? Op je PC scherm,op een poster,op Flickr ?
dhrPeter
***
Berichten: 337
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door dhrPeter »

Mooie vlucht Gert, prima foto's gezien de omstandigheden. Met een beetje instabiele lucht zit je als op een hobbelpaard. Leuk dat je meemocht als passagier.
Enneh aan de reflecties van de ramen kun je zien dat je niet in een flightsim zit :wink:
Gebruikersavatar
gvdnberg
****
Berichten: 771
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door gvdnberg »

PeterD schreef: di 03 jun 2025, 14:31 Gewoon een nieuwsgierigheids vraag.Hoe kun je dat zien ? Op je PC scherm,op een poster,op Flickr ?
Als ik de foto's op de computer bekijk met een goed scherm, zie ik dat er eerder onscherpte optreedt dan bij gebruik van de Z8. Met name op 100% is het verschil duidelijk. Dat kan natuurlijk ook aan de 24-50 liggen ten opzichte van de 24-70 f/2.8. Maar daarvoor moet ik weer de lucht in (kwelling, grapje). Wat ik wel merk is dat de foto's van de kleine combinatie op mijn scherm echt donkerder worden afgebeeld dan de foto's van de Z8 met 24-70 f/2.8 combinatie. Bij de meeste foto's schroef ik de belichting bijna een stop op om een goed belichte foto te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
PeterD
****
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door PeterD »

Ik heb geen Nikon maar omdat je het zo overtuigend schreef was ik gewoon nieuwsgierig. Het lijkt me allemaal hoogwaardig wat je in handen hebt. Met die belichting weet ik niet eens of dat zo vreemd is. Ik gebruik de Fuji 70-300 veel en doe vaak 1/3 stop onderbelichten. Zal wel bij het fotografie spel horen.
Boek maar snel een nieuwe vlucht :duimop:
Gebruikersavatar
remoss
*****
Berichten: 9423
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door remoss »

Leuke serie van een gave ervaring Gert! Weet niet of ik mij erg veilig had gevoeld in zo'n oud vliegtuigje ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar
gvdnberg
****
Berichten: 771
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stinson L-5 Sentinel, nieuw in het Vliegend museum Seppe

Bericht door gvdnberg »

Dat "oud" is eigenlijk relatief. Elk vliegtuig heeft een dagelijks, maandelijks en jaarlijks onderhoud op alles, motor, instrumenten, airframe, algemene conditie. Na een aantal jaren is er echt groot onderhoud, met name de vliegtuigen met een -deels- linnen bekleding. Die bekleding gaat er dan helemaal vanaf, zodat de gehele constructie van het vliegtuig kan worden bekeken, gerepareerd of gewoon bijgewerkt als de conditie nog goed is. Daarna komt er nieuw linnen op, eigenlijk een veel moderner stofje met de naam seconite wat veel duurzamer is. Dan wordt de kist doorgaans helemaal opnieuw in kleur gezet, meestal gespoten, soms geverfd en daarna worden alle herkenningstekens en aanduidingen weer op de kist aangebracht.
Dat voor wat betreft het airframe, daarnaast mag elke motor een bepaald aantal uren gebruikt worden, met regelmatige controles, bijvoorbeeld elke 200 gebruiksuren, een motor is dan op na bijvoorbeeld 2000 uur. Dat geldt trouwens ook voor de propeller die ook na een bepaald aantal uren vervangen moet worden. Dus dan heb je eigenlijk een compleet nieuw toestel gebouwd op het oorspronkelijke frame, waarbij dat frame ook helemaal up-to-date is. Het vliegtuig wordt dan helemaal opnieuw gewogen en gemeten om het zwaartepunt te bepalen en daarmee te kunnen berekenen welke gewichten er aan boord meegenomen kunnen worden en op welke plaatsen dat in het vliegtuig kan. Zo werd onze Super Dimona recent gewogen en gemeten en toen bleek dat het maximum gewicht 191 kg mag zijn, dat geldt dan voor 2 personen en alle brandstof en bagage bij elkaar. Dit is 8 kg minder dan na de vorige weging/meting, doordat er andere instrumenten zijn gemonteerd en blijkbaar wat meer verf is aangebracht.
Strikt gesproken kun je een vliegtuig "terugbouwen" als je een stukje frame hebt waar het fabrieksnummer nog op staat als herkenningsteken. Zo weet ik dat het zweefvliegtuig, waar ik mijn eerste zweefvliegopleiding op heb gemaakt op Terlet in 1974, de PH-446 sinds die tijd 2 x is neergestort en geheel total loss is geweest (vliegers hebben het overleefd, met beperkte verwondingen) en beide keren geheel opnieuw hersteld is en als nieuw weer is gaan vliegen. Ook moderne vliegtuigen kunnen aan de hand van de originele tekeningen weer als nieuw "teruggebouwd" worden na een crash. Hoewel het terugbouwen hoofdzakelijk voor bepaalde vliegtuigen met grote historische waarde wordt gedaan.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Plaats reactie

Terug naar “Vervoer”