Dit is de laatste posting van de vorige pagina:
Dat "oud" is eigenlijk relatief. Elk vliegtuig heeft een dagelijks, maandelijks en jaarlijks onderhoud op alles, motor, instrumenten, airframe, algemene conditie. Na een aantal jaren is er echt groot onderhoud, met name de vliegtuigen met een -deels- linnen bekleding. Die bekleding gaat er dan helemaal vanaf, zodat de gehele constructie van het vliegtuig kan worden bekeken, gerepareerd of gewoon bijgewerkt als de conditie nog goed is. Daarna komt er nieuw linnen op, eigenlijk een veel moderner stofje met de naam seconite wat veel duurzamer is. Dan wordt de kist doorgaans helemaal opnieuw in kleur gezet, meestal gespoten, soms geverfd en daarna worden alle herkenningstekens en aanduidingen weer op de kist aangebracht.Dat voor wat betreft het airframe, daarnaast mag elke motor een bepaald aantal uren gebruikt worden, met regelmatige controles, bijvoorbeeld elke 200 gebruiksuren, een motor is dan op na bijvoorbeeld 2000 uur. Dat geldt trouwens ook voor de propeller die ook na een bepaald aantal uren vervangen moet worden. Dus dan heb je eigenlijk een compleet nieuw toestel gebouwd op het oorspronkelijke frame, waarbij dat frame ook helemaal up-to-date is. Het vliegtuig wordt dan helemaal opnieuw gewogen en gemeten om het zwaartepunt te bepalen en daarmee te kunnen berekenen welke gewichten er aan boord meegenomen kunnen worden en op welke plaatsen dat in het vliegtuig kan. Zo werd onze Super Dimona recent gewogen en gemeten en toen bleek dat het maximum gewicht 191 kg mag zijn, dat geldt dan voor 2 personen en alle brandstof en bagage bij elkaar. Dit is 8 kg minder dan na de vorige weging/meting, doordat er andere instrumenten zijn gemonteerd en blijkbaar wat meer verf is aangebracht.
Strikt gesproken kun je een vliegtuig "terugbouwen" als je een stukje frame hebt waar het fabrieksnummer nog op staat als herkenningsteken. Zo weet ik dat het zweefvliegtuig, waar ik mijn eerste zweefvliegopleiding op heb gemaakt op Terlet in 1974, de PH-446 sinds die tijd 2 x is neergestort en geheel total loss is geweest (vliegers hebben het overleefd, met beperkte verwondingen) en beide keren geheel opnieuw hersteld is en als nieuw weer is gaan vliegen. Ook moderne vliegtuigen kunnen aan de hand van de originele tekeningen weer als nieuw "teruggebouwd" worden na een crash. Hoewel het terugbouwen hoofdzakelijk voor bepaalde vliegtuigen met grote historische waarde wordt gedaan.