Naast m'n Fuji spullen had ik deze keer ook de "oude" Sigma DP1 Merrill mee die ik op Z/W JPG ingesteld had. Hierbij een van de resultaten.
Voor een grotere versie kun je er op klikken.
Oudere camera's of lenzen of JPEG zegt me helemaal niks .Daar kun je fantastische foto's mee maken. De wolken lucht vind ik hier niet zo mooi t.o.v. de voorgrond.
De lichte grijstoon van de lucht en de lichte wolken zijn in dit geval de tol van het fotograferen in jpg, dan valt er weinig meer te corrigeren op de PC.
Daar wordt het beeld wat mij betreft niet beter van. Ik zie sowieso het voordeel van zwart-wit bij een foto als dit niet zo. Dat zou ik persoonlijk alleen doen als ik een heel setje foto's heb en ik zo'n foto nodig heb om een zwart-wit serie compleet te maken.
En hoe handig JPG bestanden ook zijn, bij dit soort foto's is het een nadeel. Wellicht had je nog wat meer onder moeten belichten? Ik weet niet hoeveel ruimte je had in de donkere tukken.
Mijn hobby houdt me OP de straat! Instagram|Flickr|Fujifilm X set|Leica Q3, Een Nikon Z6 en een oeroude Nikon D700
Zwart-wit is een keuze en werkt vaak prima, en in-camera jpg omdat je door de speciale sensor raw van deze camera deze alleen met een pre-historisch programma van Sigma kunt bewerken en om kunt zetten naar jpg of tiff.