Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Een vaste lengte
Plaats reactie

Topic Starter
JJ92
Berichten: 40
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 21:35
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door JJ92 »

Een mond vol. Er was eens zo'n objectief, alleen zonder digitale body. Dus volgde ombouw. Hierbij een verslagje en wat foto's. Op- en aanmerkingen op de foto's zijn uiteraard van harte welkom, Dies diem docet.

We (mijn vader en ik ;-)) hebben gebruik gemaakt van een Leica R to Nikon F adapter, verkrijgbaar bij Fotoshop Aalten http://www.fotoshopaalten.nl/advanced_s ... 4fa56839f5. Snelle levering en lage prijs :duimop: . Het is een vrij simpele constructie. Wie heeft er thuis een draaibank staan?
Een handleiding voor de ombouw stond op de Leitac site (prijzen liggen hier wat hoger). Voor verschillende Leica objectieven bestaan verschillende ringen. Hier voldeed de standaard. Met dus deze handleiding http://www.leitax.com/conversion/leica/ ... index.html, een setje kleine schroevendraaiers en wat vaseline is het goed te doen.
(1) in ombouw
Afbeelding

Dit was het resultaat, ziet er een stuk bescheidener uit dan die zoommonsters van Nikon
(2)
Afbeelding

Wat foto's van het losse objectief:
(3)
Afbeelding
(4)
Afbeelding
(5)
Afbeelding
(6)
Afbeelding

Het wisselen van het objectief is net iets anders dan de standaard Nikkor. Het objectief kan niet recht in de camera. Er staat een rood puntje op (op de foto tegenover het witte puntje op de body). De kant daar recht tegenover 'haak' je in de camera, vervolgens gewoon 'dichtdoen' en draaien tot 'ie klikt.
(7)
Afbeelding
Op macro-gebied heb ik nog niet zoveel ervaring. Deze foto's zijn gemaakt zonder statief :oops:, de meest rond 1000 iso. Capture NX heeft de NR en verscherping gedaan. Ik ben niet verder gegaan dan f/8. Volgende keer wel met statief. Overigens had ik in de camera de brandpuntsafstand van een non-cpu objectief ingesteld op de waarde die de 90 mm het meest naderde (1,5*60 = 90), nu zie ik in de EXIF 129 mm, volgende keer dus even aanpassen.
(8) (met flits)
Afbeelding
(9) (zonder flits) op uiterste macro stand (1:2)
Afbeelding
(10) uit de tijd dat men nog schreef
Afbeelding
(11) Zonder flits, op Macro stand (1:2)
Afbeelding
(12) Met flits
Afbeelding

Vandaag ook maar eens de balg uitgeprobeerd. Gemonteerd op de Leica R macro adapter. Nogmaals, dit is alleen om te laten zien wat er mogelijk is, kwaliteit komt als ik meer tijd heb.

gum, altijd leuk
#1
Afbeelding
#2
Afbeelding

de gum van #2
#3
Afbeelding

gemaakt met
#4
Afbeelding
Expect the unexpected
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9155
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door remoss »

Leuk leesvoer JJ en een mooi project zo wat goed is gelukt. Ben benieuwd naar verdere foto's. Vooral met die balg waar aardige macro's mee gemaakt moeten kunnen worden. Gaat verder dan 1:1 denk ik ?
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
JJ92
Berichten: 40
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 21:35
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door JJ92 »

Ja, de foto van het voorbeeld: het stukje gum is 12 mm, dat geeft 12/23.6 => 1:2
Expect the unexpected

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door mikemix »

Van de voorbeelden draai ik (nog) niet warm.
Hoop dat je er meer uit weet te halen.

Topic Starter
JJ92
Berichten: 40
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 21:35
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door JJ92 »

Vandaag weer even meegenomen, worden naar mijn gevoel al beter, maar nog (lang?) niet je van het...

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding
Expect the unexpected
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Leica Macro-Elmarit-R 60 mm f/2.8 + update

Bericht door Daniël »

leuk dat je oude lens zo kan her gebruiken.

Ik denk als ik zo even kijk naar de foto dat het een combinatie draai- en freesbank word om te maken.
Maar ik denk dat je eerder moet kijken naar een CNC freesbank.

Leuke serie zo. De uitleg foto's en dan je laatste shots ervan. Top zou ik zeggen :jaja:
Plaats reactie

Terug naar “Vast brandpunt”