Pluim voor Apple


Topic Starter
luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Pluim voor Apple

Bericht door luc »

Vorige week begaf mijn Macbook pro het. Een Santa-Rosa ic2d 2,4 ghz van net geen 3 jaar oud
Het beeldscherm gaf helemaal geen beeld meer verder werkte de mac nog wel en was in target mode via firewire nog gewoon te benaderen. Ik kon dus de laatste opnames er nog gewoon afhalen.

Op vrijdag de mac binnen gebracht bij Mac-Maniac. De enige certified Apple service provider hier in de buurt.
Daar kreeg ik eigenlijk al direct te horen dat de reparatie volledig door Apple vergoed zou worden maar dat om daar zekerheid over te krijgen er eerst een test moest worden gedaan. Dinsdag werd medegedeeld dat de reparatie volledig vergoed zou worden en dat het logic board zou worden vervangen. Maandag de macbook weer opgehaald met een 0 euro factuur en hij staat hier weer als nieuw te glimmen naast de Imac.

Snelle duidelijke en goede service.

Luc.

FlyingDman
Berichten: 120
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 17:29
Contacteer:

Re: Pluim voor Apple

Bericht door FlyingDman »

Had niet anders verwacht :D

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Pluim voor Apple

Bericht door Melliw »

:duimop: Apple :duimop:
Helaas heb ik nog geen ervaring met dit merk...
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Pluim voor Apple

Bericht door mikemix »

Helaas ken ik ook andere verhalen.
Hopelijk is dan eindelijk dat arrogante doek gevallen.
Goed om te zien dat het ook anders kan, Luc.
Had je verlengde garantie (Apple care) ?
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Pluim voor Apple

Bericht door Arend-ho »

Mijn vriendin is systeembeheerder op een school en ze hebben daar veel apple's staan.
Nou je wil de verhalen inderdaad niet weten.
Ze heeft zelf een MBP...wat een rampending is dat.

Mooi voor jou luc...inderdaad meestal hoor je de verkeerde verhalen en niet de goede.

Ik kreeg van de week een Imac 27 inch binnen met 2 horizontale strepen door het gehele beeld.
Deze wordt omgeruild, wat mooi is, maar niet 1 op 1....de defecte eerst dan weer een paar dagen wachten op de nieuwe.
Gelukkig hoef ik er niet mee te werken..duh !! :roll: :roll:

Arend

joepert
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 22:06

Re: Pluim voor Apple

Bericht door joepert »

Ben inderdaad benieuwd of je AppleCare had, want anders is de logica achter deze gratis reparatie van Apple ver te zoeken. Tenzij het een standaard-probleem is van deze reeks, waarvoor een soort coulance-beleid is opgesteld.

@Arend: de problemen met 27"-mac beeldschermen zijn tamelijk berucht en, als ik sommige "tweakers" mag geloven, ook nogal hardnekkig.
Ook mijn 27" mac (c2d) mocht terug, nadat was vastgesteld dat het moederbord niet goed was (FW-werkte niet). Dat is dan weer gerepareerd, wat ook de nodige tijd kostte en m.n. het terugbrengen leverde nog wat logistiek geharrewar op.
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: Pluim voor Apple

Bericht door Arend-ho »

@joepert... ja heb her en der wat gezien en gelezen. ik ga toch maar van het positieve uit en verwacht binnen enkele dagen een goed exemplaar binnen.
het zal inderdaad wel iets met apple care zijn...en dan is het wel de moeite waard op sommige machines.
we wachten het bericht van luc maar even af.

Arend

nikonshooter
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:48
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Rijswijk

Re: Pluim voor Apple

Bericht door nikonshooter »

Ik heb ook gelijk bij de aanschaf van mijn 27" "apple care" genomen, gelukkig nog niet nodig gehad.
Eigenlijk ben ik niet z'n iemand van extra verzekeringtjes afsluiten, je hebt gewoon recht op fabrieksgarantie toch

mvg
Robert

Topic Starter
luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: Pluim voor Apple

Bericht door luc »

Ik had geen Apple care op deze MBP. Het probleem was te relateren aan de GPU Nvidia 6800 en was een bekend probleem wat dus zelfs na de verlengde periode van 3 jaar nog gerepareerd word.

De logica er achter is dus ook weer best wel arrogant te noemen. Als het logic board zelf stuk gaat (Apple onderdeel) dan mag je de reparatie zelf bekostigen maar als het aan de GPU ligt worden de kosten deels bij Nvidia neer gelegd en word het gewoon opgelost.

Maar ik ben wel tevreden en laat ik het zo zeggen ik heb het ook wel eens anders meegemaakt zowel bij Apple als bij andere merken. Dat ze niet altijd 1 op 1 om kunnen ruilen heeft vaak meer te maken met beschikbaarheid dan met echt niet willen.
Ik heb ook een defecte accu gehad buiten de normale garantie periode zonder A-C en deze werd wel netjes eerst een nieuwe gestuurd waarna ik de oude in dezelfde verpakking terug mocht sturen. Ook dat heeft me toen geen cent gekost.
Saillant detail daarbij is weer dat de accu's van Sony zijn en dat de kosten dus zeer waarschijnlijk bij Sony worden terug gehaald. :lol:

Ik heb nu ook bij mijn 27" I-mac 3 jaar Apple Care lopen maar gelukkig nog niet nodig gehad.

Inderdaad worden meestal alleen de negatieve verhalen geplaatst. Ik vond dit toch vermeldenswaardig positief.

Luc

joepert
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 22:06

Re: Pluim voor Apple

Bericht door joepert »

Absoluut mee eens dat positieve verhalen ook verteld moeten worden! En hoe dan ook coulant dat zelfs na drie jaar zonder kosten dit probleem wordt verholpen. Waarmee de verhalen van sommigen dat je zonder AppleCare als het ware aan je lot bent overgelaten ook meteen van tafel kunnen.

Het kan inderdaad ook anders. Ik heb hier een Samsung PVR (harddisk-recorder en digitale TV-tuner) waarin ook een bekend probleem zat met een of ander lullig condensatortje dat zich pas na een jaar of wat openbaarde. Dat kon 'onder coulance' gerepareerd..... tegen betaling (!) van een gereduceerd tarief en of je zelf de verzendkosten maar voor je rekening wil nemen. Uiteindelijk was ik goedkoper uit met iemand via ebay. Het condensatortje kostte geloof ik 1,25.

@Arend: er is op de tweakers site een eindeloze thread over die iMacs. Wel geestig om te zien dat mensen daar, net als sommige pixelpeepers, hun uiterste best gaan zitten doen om onvolkomendheden te vinden die ze uit zich zelf niet waarnemen. Blijft een feit dat naast het moederbord ook mijn beeldscherm is vervangen omdat dat daar onderin een gelig waasje in zat. Ik stoorde me er niet zo aan, maar toen-ie toch vanwege dat moederbord terugmoest, mochten ze dat ook even voor me oplossen. Wat ze ook prima hebben gedaan. Ook daarvoor geldt denk ik dat de kosten worden doorberekend aan de externe die de beeldschermen levert. Ik heb trouwens wel A-C.
Plaats reactie

Terug naar “Apple/Mac”