1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door Skippy »

Ik heb me gisteren voor het eerst verdiept in de mogelijkheid op de D700 voor AF fine tuning. De aanleiding was dat ik met mijn Tamron 28-75mm f.2.8 zichtbare backfocus had. Toch wel irritant op grotere diafragma's. Ik heb niet gemeten met een focus test chart maar simpelweg een aantal praktijksituaties nagebootst. Uiteindelijk heb ik de volledige finetuning waarde van -20 in moeten stellen en heb daarmee de backfocus bijna volledig kunnen corrigeren. Wat resteert is verwaarloosbaar en nu ik ervan op de hoogte ben in de praktijk goed te ondervangen in kritische situaties.

Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ooit gemeten of wat niet weet wat niet deert?
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: 1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door remoss »

Ik heb me er nog niet mee bezig gehouden. Maar dat komt wellicht omdat mijn objectieven eigenlijk zonder uitzondering retescherp zijn over het hele bereik. Voor zover ik het met mijn bijziende oogjes kan bekijken natuurlijk ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door Skippy »

remoss schreef:Ik heb me er nog niet mee bezig gehouden. Maar dat komt wellicht omdat mijn objectieven eigenlijk zonder uitzondering retescherp zijn over het hele bereik. Voor zover ik het met mijn bijziende oogjes kan bekijken natuurlijk ;)
:grijns: Dan moet je er niet aan gaan sleutelen, ik ben er naar gaan kijken toen ik opmerkte dat dit objectief er echt naast zat.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: 1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door mikemix »

Als een objectief een afwijking vertoont, zie ik dit direct met praktijk testen.
Heb dit alleen ondervonden met een vorige 24-70/2.8 (was volgens mij de eerste op NCN die aan de bel trok) en 17-35/2.8 Nikkors op DX (D200) in het verleden.

Sinds Fx met al mijn Nikon objectieven geen last.
Schiet ook regelmatig op vrijwel grootste F waarde en met alleen lichtsterk glas, waar dus afwijkingen direct mee door de mand vallen.
Alles dus op "0".

luc
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 16:40

Re: 1e ervaring met AF fine tuning op Nikon D700

Bericht door luc »

mikemix schreef:Als een objectief een afwijking vertoont, zie ik dit direct met praktijk testen.
Heb dit alleen ondervonden met een vorige 24-70/2.8 (was volgens mij de eerste op NCN die aan de bel trok) en 17-35/2.8 Nikkors op DX (D200) in het verleden.

Sinds Fx met al mijn Nikon objectieven geen last.
Schiet ook regelmatig op vrijwel grootste F waarde en met alleen lichtsterk glas, waar dus afwijkingen direct mee door de mand vallen.
Alles dus op "0".
Exact hetzelfde hier het geval. sinds D700 met FX glas geen problemen meer met focus en alles op 0 zelfs de 50mm f1.8 is gewoon dead on op de D700 op de D200 zit hij er in het dichtbij gebied een eind naast.

Luc.
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”