Drie "nieuwe" Praktica's [update: 28 of 29 jaar oude foto!]

Voor wie wat meer wil
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Drie "nieuwe" Praktica's [update: 28 of 29 jaar oude foto!]

Bericht door Genster »

Sinds augustus 2008 fotografeer in met een digitale spiegelreflex. Eerst kocht in een EOS 1000D en later (februari van dit jaar) kocht ik er een een Nikon D90 bij.
26 jaar geleden heb ik ook een korte tijd een spiegelreflex gehad. Dit was een Praktica die na een paar maanden verloren is gegaan bij een inbraak in huis.

In het draadje "Testopnamen met mijn Canonet 28" van Frederix heb ik aangegeven dat ik weer eens analoog wil fotograferen. Daar zijn een aantal leuke tips op gekomen. Eerst dacht ik aan een Lomo-achtige-camera, maar ook Nikon of canon (i.v.m. de reeds in mijn bezit zijnde objectieven) hoorde tot de mogelijkheden.
Het is allemaal iets anders gelopen en het leek me verstandig om er een nieuw draadje voor op te starten.

Net heb ik twee Praktica's gekocht. Een MTL 5 en een BC1. Bij de koop zat ook een Pentacon tussenring en (naast de twee standaard (?) Pentacon objectieven zat er nog een Sigma 75-200 bij. Als het goed ik heb ik er vanavond ook nog een MTL 3 bij. Intussen heb ik bij de Hema 3 fotorolletje gekocht en ik hoop dit weekend wat foto's te maken :tevreden:
Het moet me dan wel eerst lukken om de rolletjes er in te krijgen. Ook moeten de camera's werken natuurlijk. Even afwachten dus.
Groeten,

Genster
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Frederix »

Genster schreef:Het moet me dan wel eerst lukken om de rolletjes er in te krijgen. Ook moeten de camera's werken natuurlijk. Even afwachten dus.
Dat gaat jou best wel lukken Genster. De camera kun je toch ook even grofweg proberen zonder rolletje? Doet de sluiter het? Doet het filmtransport het? Werkt het diafragma, belichtingsmeter e.d.?

Succes!
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

Frederix schreef:
Genster schreef:Het moet me dan wel eerst lukken om de rolletjes er in te krijgen. Ook moeten de camera's werken natuurlijk. Even afwachten dus.
Dat gaat jou best wel lukken Genster. De camera kun je toch ook even grofweg proberen zonder rolletje? Doet de sluiter het? Doet het filmtransport het? Werkt het diafragma, belichtingsmeter e.d.?

Succes!
Bedankt Fred :duimop:
Ik kan in ieder geval "doordraaien en afdrukken" met de "lege" toestellen. Ook zie ik het diafragma werken, dat geeft hoop :D
Nog even met de achterkant open geprobeerd en het filmtransport lijkt ook te functioneren :tevreden:
Het scherpstellen lijkt te lukken en ik heb gevonden hoe ik het diafragma in kan stellen. Ik heb alleen geen idee hoe ik nou de juiste sluitertijd er bij kan vinden. Normaal zet ik hem even op de diafragmavoorkeuze en kijk wat hij doet, om vervolgen a.d.h.v. het diafragma nog wat bij te stellen indien nodig. Maar bij deze camera's kan dat volgens mij niet. Er zit wel een soort metertje in met plus, nul en min, maar daar zie ik geen beweging in. Ik heb ook geen idee wat het is...
Gegroet,

Genster
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

Ik heb de 3e (de MTL 3) inmiddels ook in huis. Die ziet er echt prima uit :duimop:
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat :lol:
Nu nog aan batterijtjes zien te komen, maar dat zal wel lukken denk ik.
Groeten,

Genster.
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Frederix »

Genster schreef:
Frederix schreef:
Genster schreef:Het moet me dan wel eerst lukken om de rolletjes er in te krijgen. Ook moeten de camera's werken natuurlijk. Even afwachten dus.
Dat gaat jou best wel lukken Genster. De camera kun je toch ook even grofweg proberen zonder rolletje? Doet de sluiter het? Doet het filmtransport het? Werkt het diafragma, belichtingsmeter e.d.?

Succes!
Bedankt Fred :duimop:
Ik kan in ieder geval "doordraaien en afdrukken" met de "lege" toestellen. Ook zie ik het diafragma werken, dat geeft hoop :D
Nog even met de achterkant open geprobeerd en het filmtransport lijkt ook te functioneren :tevreden:
Het scherpstellen lijkt te lukken en ik heb gevonden hoe ik het diafragma in kan stellen. Ik heb alleen geen idee hoe ik nou de juiste sluitertijd er bij kan vinden. Normaal zet ik hem even op de diafragmavoorkeuze en kijk wat hij doet, om vervolgen a.d.h.v. het diafragma nog wat bij te stellen indien nodig. Maar bij deze camera's kan dat volgens mij niet. Er zit wel een soort metertje in met plus, nul en min, maar daar zie ik geen beweging in. Ik heb ook geen idee wat het is...
Gegroet,

Genster
Ik denk dat dat metertje de belichtingsmeter is. Het naaldje zal op de nul moeten staan, plus zal over- en min zal onderbelichting zijn. Het metertje werkt denk ik alleen als er een goede batterij inzit.

Kun je de sluitertijd niet met draaiknop op de camera instellen? Het diafragma zal met een ring op het objectief kunnen worden ingesteld neem ik aan. Je kunt googlen voor een handleiding van deze camera's. Hier (http://www.butkus.org/chinon/praktica/p ... splash.htm) kun je de manual voor de MTL3 downloaden.

Ik bestel batterijen voor oude camera's meestal bij http://www.accuwijzer.nl. Ze hebben mij aan de meest exotische batterijen geholpen, zelf aan een 22½ volts batterij nog in blisterverpakking (dus nieuw) voor mijn Clibo-flitser van mijn onvolprezen Agfa Click.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

Ik heb al twee keer gereageerd op het bericht van Fred, maar het lijk niet te lukken.
Dit is even een testje via de kop "snel reageren"
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

Genster schreef:Ik heb al twee keer gereageerd op het bericht van Fred, maar het lijk niet te lukken.
Dit is even een testje via de kop "snel reageren"
Dat gaat wel goed gelukkig.

Bedankt Fred,
Ik heb de MTL5 nog niet getest (heb ik wel een batterij voor want dat is dezelfde als die van de MTL 3), maar bij de andere twee heb ik batterijen geprobeerd en de lichtmeter lijkt te werken.
Voor de BC1 heb ik geen batterij, maar hij kon wel worden getest in de fotowinkel :duimop:
Groeten,

René
Gegroet,
"Genster"

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door strangeartefact »

:D Leuk zeg! Ineens 3 je laat er gen gras ovr groeien!

Speel ze!

peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

strangeartefact schreef::D Leuk zeg! Ineens 3 je laat er gen gras ovr groeien!

Speel ze!

peter
Dat zal wel goed komen Peter :lol:
Bedankt voor je reactie!
Groeten,

Genster
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Drie "nieuwe" Praktica's

Bericht door Genster »

Ik heb vanmorgen wat oude foto's bekeken. Hieruit blijkt dat ik de Praktica toch wat langer heb gehad dan een paar maanden. Ik denk een jaar of 2-3.
Deze foto is een jaar of 28-29 oud:
Afbeelding
En wat vinden jullie van die prachtige, tot op de draad versleten, trui? :yahoo:
Gegroet,
"Genster"
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”