WK Superbike

Als het echt actief wordt...

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

WK Superbike

Bericht door SportsPhotography »

De tweede race op het Drentse circuit en gelijk een weekend meetellend voor het wereldkampioenschap.
Tijdens het eerste ONK weekend waren er al enkele trailers te vinden van de teams, afgelopen weekend mochten ze dan ook daadwerkelijk aan de slag.
Alhoewel de toezegging van de accreditatie vrij laat kwam, was ik in gedachten al een beetje bezig om het een ander te bedenken.
Op een circuit waar je vaak komt is het moeilijk(er) om je ieder raceweekend te onderscheiden van a.) je collega's en b.) je eigen eerdere werken.
Maar toch zorgen beide voor de kick om anders te werken dan de keren er voor.
En dat maakt naast de motoren op de baan fotografie zo leuk, je leert iedere keer weer bij, nieuwe inzichten, nieuwe ideeën en het leukste is om het tot uitvoer te brengen.
Wat dat betreft ben ik vrij ver van te voren al bezig om bepaalde ideeën uit te werken en op locatie is dan te zien of het ook daadwerkelijk zo uitpakt als dat je denkt dat het kan.

Het weer in Assen zat redelijk mee, alhoewel ik moet zeggen dat er een vreemde soort "mist" hing gedurende de dag. Het leek een beetje op smog vooral de opnames op langere afstand gaven problemen omdat de AF soms miraculeus ver van het scherpe punt van het onderwerp zat.
Moeilijk uit te leggen......

Voor mij was het de bedoeling om eens een keer de rijder niet al te centraal te plaatsen, maar toch een kloppend plaatje te krijgen. Naast spelen met de compositie was het ook spelen met sluitertijden, wellicht had het nog een tikkeltje langer gekund.
Met diverse motoren lopen stunten, maar het blauw witte in het reclamebord vindt ik persoonlijk "lekker" passen bij de wit/blauwe Yamaha R6 van Chaz Davies.

1.

[img]http://img577.imageshack.us/img577/3528/dsc0102q.jpg[/img]

Zittend op de grond vanaf de binnenzijde van het circuit, waarom niet zittend op de grond of in dit geval op de knieën achter de vangrail.

2.

[img]http://img813.imageshack.us/img813/9430/dsc4666copy.jpg[/img]

Ogen zijn een kijkluik naar de ziel, ik zie enkel verbetenheid om maximaal te scoren

3.

[img]http://img156.imageshack.us/img156/6057/dsc3616v.jpg[/img]

Daar sta je dan schouder aan schouder, telelenzen vanaf 300mm gericht op de chicane vlak voor start finish. Pak hem beet dik 30 fotografen allen wachtende op wederom een doorkomst waarbij de motor vakkundig snel van rechts naar links gegooid wordt. In de hoop dat het misgaat en de rijder crashed.
Tijd voor mij om eens wat anders te doen dan de rest de 400mm zette ik op de grond en mijn tweede camera met 70-200mm kwam tevoorschijn. Collega fotografen zag ik vreemd kijken, te weinig millimeters en je kunt ze niet lekker close up pakken.
Sluitertijden drastisch langer gemaakt ( 1/100e ) terwijl fabrieks Yamaha coureur Marco Melandri richting start/finish rijdt.

4.

[img]http://img841.imageshack.us/img841/5875 ... sc4267.jpg[/img]

Four wheels move the body, two wheels move the soul ik vraag mij af wat een wiel dan doet.
Max Biaggi die het voorwiel omhoog trekt.

5.

[img]http://img39.imageshack.us/img39/4582/dsc1231c.jpg[/img]

Daar zit je dan met de kont in het gras en genieten van het WK Supersport.
Binnen enkele ronden rode vlag vanwege een zeer zware klapper verderop op het circuit, race wordt herstart en binnen enkele ronden vliegen er ver links van je 2 rijders af en een in de chicane wederom een rode vlag veroorzakende klapper na een volgende herstart nog een klapper gezien en kort links van mij een schuivertje....Helaas geen crashes kunnen fotograferen, maar ik zie liever dit soort beelden.

6.

[img]http://img198.imageshack.us/img198/6506/dsc4589copy.jpg[/img]

Champagne voor de winnaar, maar ook voor de tweede en derde man.....
Max Biaggi

7.

[img]http://img51.imageshack.us/img51/9836/dsc3711copy.jpg[/img]

Op het werk weleens vragen over fotografie en motorsport. En veelal is het negatief het stelt niks voor, het is niet hard werken, je doet het zelf en je bent gek dat je het doet.
Blijkbaar ben ik niet de enige die het er mee eens is dat fotografie gedurende 3 dagen best intensief en vermoeiend kan zijn.

8.

[img]http://img855.imageshack.us/img855/9610/dsc4625.jpg[/img]
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: WK Superbike

Bericht door Jolanda »

Leuk verhaal met bijpassende foto's. Ook de afsluiter vind ik prachtig.

De foto tussen de vangrail misschien van boven nog iets croppen?

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: WK Superbike

Bericht door SportsPhotography »

Jolanda schreef:Leuk verhaal met bijpassende foto's. Ook de afsluiter vind ik prachtig.

De foto tussen de vangrail misschien van boven nog iets croppen?

Jolanda
Je bedoelt het lichte stukje in de rechterbovenhoek wegwerken?
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary

Fotono
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 17:29

Re: WK Superbike

Bericht door Fotono »

Mooie serie, fraai belicht en goed scherp. Zeker als je kijkt naar de de sluitertijden in verhouding met het aantal mm's.
De foto tussen de vangrail, vind ik persoonlijk de minste.
Favoriet is 1.

Groet,
Irwan
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: WK Superbike

Bericht door Arend-ho »

goed dan kom ik maar even er over heen
niet om neer te zadelen maar gewoon als positieve kritiek en doe er mee wat je wilt

Wat mij opvalt bij je postings is dat er hele verhalen bij staan voordat ik een foto zie
vooral deze zin kom ik regelmatig tegen

"Wat dat betreft ben ik vrij ver van te voren al bezig om bepaalde ideeën uit te werken"
je wil het anders dan anderen...
andere compo's en details etc.

niet alleen nu in dit draadje maar ook op de schaatsbaan e.d.

Helaas zie ik niet veel terug van dat alles. [ verfrissend dan ]

Alleen het shot tussen de vangrail vind ik verfrissend.
Geen van allen vind ik echt scherp.... 4 zie ik niet..de laatste twee heb ik niet bekeken daar die sowieso scherp moeten zijn daar het zowat stilstaand beeldis
Voor primes vind ik het verre van zelfs....sorry...het kan door het verkleinen komen maar dan zou ik graag eens een groot formaat willen zien.

Dan kan je met 600mm schieten en zelfs nog meer [ converter ]
Maar als het niet scherp is heb je er niet veel aan is mijn mening.
dan kan het de smog zijn.....waarvoor dan een 600mm ? als je weet dat het resultaat niet oke is.
dan maar een andere plek op de baan.

In het verleden schoot ik met een cropcam + 70-200VR 1 en converter 1,7 vanaf de tribune goede platen.
Begrijp mij niet verkeerd...600mm is best fijn...mits scherp en goede techniek + omstandigheden

Vanzelf sta ik ook liever laag en op de betere punten.
Dan denk ik dat ik rond de pits / geert timmer best wegkom met 200mm + converter op een DX.

Dat is toch waar men staat omdat je toch ook het podium wilt hebben.

Een motor in zijn kont zoals op 1 vind ik op het randje...het blauw is inderdaad wel mooi.

foto 2 had ik al wat over gezegd en vind ik dan de "friste" uit de serie.
Foto 3 is er een van 13 in het dozijn.
foto 4 niet zichtbaar...mm nu wel..idem verhaal..niet scherp..ook niet met een 70-200 dus. jammer
foto 5 altijd leuk wheelies bij het wegtrekken maar had hem wel krapper willen zien...super details dus.
foto 6..ja het wordt eentonig ..niet scherp.
foto 7...een champagne shot...geen idee meer wat ik moet zeggen.
Foto 8...dat is herkenbaar...3 dagen slepen en zeulen vergt veel van je...dan benijd ik je niet
wel om de plekken op het circuit overigens :droef:

blaas mij van mijn stoel en plaats is eens een groot formaat hier...ik wil super details zien met 400/500/600 mm's

ik weet het, leuk klinkt het misschien niet maar hoop dat je er toch wat mee kan.

Arend

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: WK Superbike

Bericht door SportsPhotography »

Arend-ho schreef:goed dan kom ik maar even er over heen
niet om neer te zadelen maar gewoon als positieve kritiek en doe er mee wat je wilt

Wat mij opvalt bij je postings is dat er hele verhalen bij staan voordat ik een foto zie
vooral deze zin kom ik regelmatig tegen

"Wat dat betreft ben ik vrij ver van te voren al bezig om bepaalde ideeën uit te werken"
je wil het anders dan anderen...
andere compo's en details etc.

niet alleen nu in dit draadje maar ook op de schaatsbaan e.d.

Helaas zie ik niet veel terug van dat alles. [ verfrissend dan ]

Alleen het shot tussen de vangrail vind ik verfrissend.
Geen van allen vind ik echt scherp.... 4 zie ik niet..de laatste twee heb ik niet bekeken daar die sowieso scherp moeten zijn daar het zowat stilstaand beeldis
Voor primes vind ik het verre van zelfs....sorry...het kan door het verkleinen komen maar dan zou ik graag eens een groot formaat willen zien.

Dan kan je met 600mm schieten en zelfs nog meer [ converter ]
Maar als het niet scherp is heb je er niet veel aan is mijn mening.
dan kan het de smog zijn.....waarvoor dan een 600mm ? als je weet dat het resultaat niet oke is.
dan maar een andere plek op de baan.

In het verleden schoot ik met een cropcam + 70-200VR 1 en converter 1,7 vanaf de tribune goede platen.
Begrijp mij niet verkeerd...600mm is best fijn...mits scherp en goede techniek + omstandigheden

Vanzelf sta ik ook liever laag en op de betere punten.
Dan denk ik dat ik rond de pits / geert timmer best wegkom met 200mm + converter op een DX.

Dat is toch waar men staat omdat je toch ook het podium wilt hebben.

Een motor in zijn kont zoals op 1 vind ik op het randje...het blauw is inderdaad wel mooi.

foto 2 had ik al wat over gezegd en vind ik dan de "friste" uit de serie.
Foto 3 is er een van 13 in het dozijn.
foto 4 niet zichtbaar...mm nu wel..idem verhaal..niet scherp..ook niet met een 70-200 dus. jammer
foto 5 altijd leuk wheelies bij het wegtrekken maar had hem wel krapper willen zien...super details dus.
foto 6..ja het wordt eentonig ..niet scherp.
foto 7...een champagne shot...geen idee meer wat ik moet zeggen.
Foto 8...dat is herkenbaar...3 dagen slepen en zeulen vergt veel van je...dan benijd ik je niet
wel om de plekken op het circuit overigens :droef:

blaas mij van mijn stoel en plaats is eens een groot formaat hier...ik wil super details zien met 400/500/600 mm's

ik weet het, leuk klinkt het misschien niet maar hoop dat je er toch wat mee kan.

Arend
Een flinke lap tekst.
Wat mijn bedoeling is, is om een bepaald beeld neer te zetten van een raceweekend.
Met nu het vierde volledige seizoen op het circuit ben je op een gegeven moment klaar en heb je bijna alles gehad en wil je je onderscheiden van de rest en je onderscheiden van jezelf als in voorgaande beelden dan dien je jezelf aan te passen.
Een bepaalde compo keer op keer herhalen is zelfde-compo-andere-motor en iedere keer alles herhalen is te makkelijk. Ik houd er van om mijzelf te verbeteren en inderdaad af te wijken van 13 in een dozijn foto's.
Vergeleken met andere series zie je nu iets totaal anders.
Voor wat betreft de scherpte, op mijn laptop niks van te zien. Geen idee waar jij op kijkt, maar dit is gewoon scherp wellicht dat door het uploaden enige compressie optreed maar de foto's voordat ze geupload zijn, zijn gewoon ragscherp ( anders zou ik ze ook niet plaatsen )
Voor wat betreft een groter formaat je mailt maar, ik ga niks uploaden via een servertje zoals deze kleine versies.
Wat betreft de "smog" ik zal eens kijken naar een overzichtsfoto waarop het duidelijk heiïg is zelfs met een 70-200mm was het niet te redden.
Voor wat betreft mijn voorbereiding, jij mag het storend vinden ondanks 3 lange dagen heb ik een schema die prima af te werken is en waardoor ik zonder "druk" kan fotograferen.
Hoe vaak komt het voor dat iemand iets is vergeten, dat iets niet lukt etc., etc., en ja daar horen ook de stek keuzes bij, je kunt alles op de bonnefooi doen en zien waar het schip strand maar op bepaalde punten van het circuit wil je niet staan op verschillende momenten van de dag.
Voor wat betreft opmerkingen over stilstaande beelden, ik zou als ik jou was even de exif na gaan kijken :):
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: WK Superbike

Bericht door Arend-ho »

een voorbereiding vind ik niet storend hoor
het is alleen dat ik de tekst meedere keren tegen kom en ik ga er ook vanuit dat je je voorbereid...dus niks storends ;-)
ik kijk op een scherm waar ik vaak genoeg op kijk.
ik zal morgen ook is kijken op mijn eizo CG....laat ik je wel weten...maar gok dat het niet anders zal zijn.

niets uploaden via een klein servertje.....ach een 2400 bij nogwat plaat geeft een beter beeld dan dit.
ik zal de exif bekijken hoor.....

edit :

wat betreft de lap tekst...ja klopt...ik roep al te vaak ,net als dat andere vee, MOOI, GOED, PRACHTIG. FLICKR AWARD met een circus aan flitsanimaties erachter, ETC.
ik ben klapvee af geloof ik daar ik mij steeds meer begin te storen aan dat soort dingen.

Arend

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: WK Superbike

Bericht door SportsPhotography »

Arend-ho schreef:een voorbereiding vind ik niet storend hoor
het is alleen dat ik de tekst meedere keren tegen kom en ik ga er ook vanuit dat je je voorbereid...dus niks storends ;-)
ik kijk op een scherm waar ik vaak genoeg op kijk.
ik zal morgen ook is kijken op mijn eizo CG....laat ik je wel weten...maar gok dat het niet anders zal zijn.

niets uploaden via een klein servertje.....ach een 2400 bij nogwat plaat geeft een beter beeld dan dit.
ik zal de exif bekijken hoor.....

edit :

wat betreft de lap tekst...ja klopt...ik roep al te vaak ,net als dat andere vee, MOOI, GOED, PRACHTIG. FLICKR AWARD met een circus aan flitsanimaties erachter, ETC.
ik ben klapvee af geloof ik daar ik mij steeds meer begin te storen aan dat soort dingen.

Arend
Ik post af en toe nog wat op fora.
Ik heb veelal niet de tijd om te reageren of uitgebreid te kijken naar foto's en na een lang weekend fotograferen ben ik genezen tot het volgende evenement.
Voor wat betreft de uitleg, ik had al een tijdje niks gepost hier en op een ander forum kreeg ik veel vragen over het he en waarom de hele mikmak gekopieerd en hier neer geplakt.
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: WK Superbike

Bericht door Arend-ho »

ja wat jij wilt...of doet natuurlijk
maar 3 dagen schieten en dit als resultaat..sorry dan vind ik het wat magertjes.
ik neem toch aan dat je minimaal met een paar duizend foto's thuis komt. [ dat je af bent is begrijpelijk ]

Ik zie niet de frisheid,betere compo's,tack sharp pics of iets wat een ander nooit geschoten heeft.
en voorbereiding insteek vind ik top hoor...ik denk dat velen hier kritisch naar zichzelf kijken en zichzelf naar een stap hoger willen jagen
als jij commentaar wil hebben op je foto's...anders post je niet lijkt mij...dan is iets groter dan dit toch wel een pre ?
ik vind het knippen/plakken dan een slap excuus...we zijn hier geen derde rangs forum :)

succes met herstel..

Arend
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Arend-ho »

Ook op mijn CG vind ik ze niet scherp. Zou het je laten weten.

De 70-200 shots zijn dan nog de beste als ik het zo bekijk. Ik wacht nog steeds op een grotere plaat van een van de foto's hier. Kom op man show je werk knap.

Arend
Plaats reactie

Terug naar “Sport”