1e keer zelfstandig in studio

Het zijn van die aparte wezens
Plaats reactie

Topic Starter
Fotono
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 17:29

1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Fotono »

Zo nu ga ik m'n kop uitsteken.......
Enkele weken geleden ben ik zelfstandig aan de ganggegaan in de studio van Arend.
Twee meiden wilden de gok wel wagen om zich door mij te laten portretteren.

Hier wat shots en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Geef gerust je mening hoe hard deze ook is, want daar leer ik van en ik kan wel wat hebben.

Op voorhand zeg ik al dat ik niet tevreden ben, daar ik meer met het licht had moeten spelen, eigenlijk vaak minder licht had moeten gebruiken.

Laat maar horen wat jullie er van vinden en nogmaals spaar mij niet.

1. Model Peggy

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4. Model Rilana

Afbeelding

5.

Afbeelding

6. Hier heb ik Rilana bewust gevraagd een beetje haar ogen toe te knijpen, dus wat strenger te kijken.

Afbeelding

7.

Afbeelding

Groet,
Irwan

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door strangeartefact »

Irwan, ik ben absloluut geen portret fotograaf en al helemaal geen studio mens, das ver van mijn bed.
Wat mij opvalt is de grote pupillen van de dames? Hoe kan dat.

Daarnaast wat ik aan portret/studio hier voorbij zie komen kan het licht mischien wat spannender, ik houd wel van wat meer licht donker in portretten.
1 en 6 vind ik de prettigste naar te kijken, vind de witte achtergrond bij een aantal erg licht. Zoiezo zie ik veel ''te'' lichte plekken naar mijn idee waar mijn ogen naar toe trekken.

Hoop dat je hier wat mee kan. Ik kijk naar het plaatje en minder naar de gebruikte technieken.

Peter.

p.s. ik do eje dit hoe dan ook niet na hooor ;)
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door remoss »

Tja, wil wel hard zijn maar ben er zelf verre van beknijst in.

Zitten goede platen bij hoor. Ben zelf niet zo gek van "hoofdshots", maar nr 5, alhoewel wat licht, vind ik erg gaaf gedaan zo.
Nr 1 daarentegen, nee niet mijn smaak. Teveel contrast tussen rechts en links op haar gezicht en haar "bovenborst" te licht.

Nr 2 vind ik dan wel weer erg leuk, ongedwongen. Ook wel weer wat contrast in het gezicht, links erg licht, maar niet vervelend.

Nr 6 vind ik ook veel hebben.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Genster »

Ik heb veel te weinig verstand van fotografie (en zeker van portretfotografie) om een serieus oordeel te kunnen geven over de 'fototechnische kwaliteit', maar voor mij zijn ze gewoon mooi. Vooral foto 6 vind ik prachtig :duimop:
Complimenten!
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Arend-ho »

ik vind eigenlijk wel dat je een compliment verdiend voor het zelfstandig te werk gaan in mijn studio. [ ik was er dus niet bij voor de duidelijkheid ]
Foto's 4,5 en 7 vind ik helemaal niet slecht en ook het beste uit de serie.

foto1. vind de uitsnede niet lekker. rekening houdend dat het geen model is staat ze een beetje onwennig.
foto2. voor mij te standaard, maar niet slecht in de zin dat een witte achtergrond best wel lestig is en je hier du ook verloop ziet. vind het te vlak.
foto3. vooral geen afscheiding met de achtergrond dus ze zit als het ware tegen het zwart aangeplakt.
foto4. mooi zacht licht ! ik had deze zelf misschien nog wel wat krapper gesneden.
foto5. goed ! klein puntje van kritiek is dat haar rechter oog wel erg in de hoek zit en haar neus een tipje buiten de wang steekt. was te ondervangen door haar een paar cm in te laten draaien.
foto6. het licht van achter staat te hoog naar mijn mening. aan de ene kant zacht licht en aan de andere kant hard licht. het blijft voor mij niet rijmen.
foto7. geen verkeerde foto. wat vuiltje op de voorgrond wegwerken en een hoop "klanten of modellen, zijn altijd blij met zoiets.

dat was het. nogmaals, ik vind dat je het er helemaal niet slecht afgebracht hebt en dat je nek uitsteken best wel mee valt.
zoals de voorgaande reacties laten zien hebben weinig leden er verstand van [ incl ikzelf ] dus maak je niet al te druk.

hoop dat je hier wat mee kan.

gr. Arend

Arend

Topic Starter
Fotono
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 17:29

Re: 1e keer zelfstandig in studio [kleine update]

Bericht door Fotono »

Laat ik beginnen met iedereen te bedanken voor de reacties enneuhhhh m'n kop zit er gelukkig nog op :):

@ Peter, ik denk dat de grote pupillen komen door het feit dat het een vrij donkere omgeving was en pupillen reageren lang niet snel genoeg op een flits. Als dat namelijk wel zo zou zijn, zou je ook nooit rode ogen hebben bij het gebruik van een popup flitser. Maar dat wist je vast wel.

@ Arend bedankt man voor je uitgebreide commentaar en complimenten.
Ik begrijp de kritiekpunten en heb daar echt wat aan.

Hier nog een shot gemaakt op verzoek van Rilana. Ze wilde een foto van haar met haar helm op en dat haar ogen er uit zou springen.
Het was even hannessen met het licht, te meer daar de 1e serie foto's goed was, maar bij het vergroten o het lcd scherm, was een plukje haar op haar wang zichtbaar.
Naar de spiegel, plukje weghalen en opnieuw.
Voordat dan alles weer helemaal goed staat, man dat valt niet mee.

Afbeelding

Groet,
Irwan
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Ree »

Hey Irwan,

Leuk om je eerste zelfstandige stappies in de studio te zien :tevreden:

De foto met de helm vind ik een leuk idee!
Ik vind alleen de verhouding van het licht onder en boven op de helm niet helemaal lekker (boven te donker naar mijn smaak).

Ik heb de foto even bewerkt op de manier zoals ik hem zou bewerken, is wel wat heftig qua bewerking maar mijns inziens begint de foto dan te knallen.
Als je liever hebt dat ik hem weghaal, ff roepen dan istie weg.

origineel:
Afbeelding

mijn bewerking
Afbeelding

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Skippy »

Irwan, prima gedaan man! Ik sluit me aan bij de eerdere commentaren.

Ree, gave bewerking. Beeld wint veel aan kracht zo.

Topic Starter
Fotono
Berichten: 372
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 17:29

Re: 1e keer zelfstandig in studio

Bericht door Fotono »

Hey Ree.
Ik snap wat je bedoelt, maar als je de helm boven lichter maakt, krijg je een irritante schittering in het vizier en er komt meer nadruk op de lamp.
Ook de kleuren van de helm zijn wat te fel vind ik.
Oh en als laatste vind ik de voering van de helm te soft. deze lijkt nu aan de linkerkant wel een hardkunstof schaal.

Laat niet weg dat ik de poging waardeer en je mag hem laten staan.
De meiden hebben de link van deze draad gekregen, dus wie weet vindt zij die van jou wel mooier.
Ze kan hem er zo vanaf plukken en ik hoor wel welke het geworden is.

Groet,
Irwan
Plaats reactie

Terug naar “Mensen”