Introductie Nikon D800

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

woudew
Berichten: 154
Lid geworden op: do 07 okt 2010, 09:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door woudew »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

geen echte verrassingen in die test

markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door markk »

Net even een paar testshots (4 stuks) mogen maken met een D800 in 14-bits uncompressed raw.
(Met een 24-70 f2.8. Dus aan de lens zal het niet liggen).

Mooie camera en zou op dit moment met grip wel mijn "camera of choice" zijn als ik wat zou moeten kopen. Maar het verschil in kwaliteit is niet zodanig dat ik m'n D700 ervoor wegdoe en dat had ik eigenlijk wel verwacht na alle lovende berichten.

- Ruiskwaliteit is grofweg vergelijkbaar met D700 (heb op ISO 3200 en op ISO 6400 vergeleken). Ik zou met beide gewoon foto's in raw nemen t/m ISO 6400 en die later wat onderdrukken. No problemo. M'n D3S is wel merkbaar nog beter in dat opzicht...

- Resolutie is uiteraard beter van D800 maar als je inzoomt vind ik eigenlijk het beeld van de D700 mooier / beter / contrastrijker. Wel wat grover (qua resolutie) maar ook gewoon scherper / duidelijker. Heel vreemd, had ik niet verwacht. Wat je veel leest is dat je met D800 veel meer fouten ziet qua nemen van de foto en dat het mogelijke daardoor komt (bewegingsonscherpte en onscherpte van de lens bij een grote opening). Zou er meer grondiger mee moeten testen dan...
(ook d700 shots zijn gemaakt met 24-70 f2.8)

- Dynamisch bereik van de D800 is beter. Heb een foto genomen van een felle lichtbak en daar de belichting op afgesteld met iso 100. Achtergrond dus donker. Vervolgens in Lightroom de foto +2,5 stops overbelicht en de shadows vol open gegooit om de achtergrond details tevoorschijn te toveren. En dat ziet er (erg) goed uit. Geeft wat ruis maar die is vervolgens weer redelijk weg te werken met Lightroom. Vervolgens hetzelfde gedaan met de D700 en eigenlijk stond ik verbaast hoe goed die dan ook nog is. Levert wel iets meer en grovere ruis op (vanwege lagere resolutie) en wat extra kleurruis (ipv luminance ruis).

- Iets andere vormgeving viel me niet zo op eigenlijk. Niet positief, niet negatief. Voelde me er snel prima op thuis. Qua menu structuur, instellingen, foto's nemen, etc.

Mooie camera maar ik had meer verwacht na alle lovende kritieken.

(Positief zijeffect -> naar 2e hands D3X'en kijk ik niet meer want een D800 schijnt qua beeldkwaliteit ook beter te zijn dan een D3X :-)


Mark.
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”