Introductie Nikon D800

Voor wie wat meer wil

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door mikemix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Enige wat ik kan bedenken is een D800S met een D4 sensor.
Blijft trouwens verre van logisch.

Ruisprestaties is nog weinig van te zeggen, wel van de door Peter aangegeven foto op ISO 100
overtuigt mij (nog) niet.
Afbeelding

Volledig beeld is 103,4 MB in PS als JPG !

markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door markk »

Net ook even de voorbeeldfoto's gedownload. Ruis in donkere delen bij ISO100 en extreem croppen/pixel peepen overtuigd niet. Ofschoon, ik zou m'n D3S eens moeten zien/proberen op dat niveau...

De resolutie is wel overweldigend bij inzoomen / croppen. De individuele draadlijnen van het net / sluier van de 2e voorbeeld foto zijn echt haarscherp. Evenzo de bloed/haarvaatjes in de ogen van het model. Pfff....


Mark.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door mikemix »

Er vallen mij een paar zaken op:
alle foto's zijn geschoten met 14-24, 24-70 en 70-200
Niet hoger dan ISO 640 dan wel de meeste op ISO 100
De getoonde foto's zijn zeker zeer gedetailleerd op een mooie manier.

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door strangeartefact »

mikemix schreef:Er vallen mij een paar zaken op:
alle foto's zijn geschoten met 14-24, 24-70 en 70-200
Niet hoger dan ISO 640 dan wel de meeste op ISO 100
De getoonde foto's zijn zeker zeer gedetailleerd op een mooie manier.
Met een pre productie model dan toch ook als ik de datum zie die jij noemt.
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

woudew
Berichten: 154
Lid geworden op: do 07 okt 2010, 09:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door woudew »

Skippy schreef: Je dacht toch niet echt dat ik die opmerking 100% serieus bedoelde? Ik heb er nog wel een smiley achter gezet.
Kun je ook aangeven waarom jij tot aanschaf bent overgegaan? Welk gebruik etc. Ben serieus geïnteresseerd in je motivatie.
Je hebt er inderdaad een smiley achter gezet. Mijn laatste opmerking was dan ook niet voor jou bedoeld, de eerste overigens wel een beetje.

Maar nu mijn redenen: na mijn pech dat mijn D300 uit mijn handen viel, heb ik besloten de overstap te maken naar FX. Dit vooral omdat ik voor het merendeel groothoek schiet.
Op dit moment zijn er dan een aantal keuzes (D3X/s, D4, D700 en D800). De D3/D4 zijn prijstechnisch toch weer een hogere klasse. Dan de keus tussen D700 en D800.
Ik denk dat gezien mijn interesse gebied (architectuur) de 36 Mp van de D800 wel degelijk voordelen biedt, al was het alleen maar om na het herstellen van de convergerende lijnen toch nog een foto over te houden.
Hoge ISO en snelheid interesseren mij niet zo, zodat mijn voorkeur uitgaat naar de D800.

Ik geloof ook dat op dit moment er teveel aandacht uitgaat naar het aantal megapixels. De D800 heeft bijvoorbeeld USB3 aan boord en opslag kost tegenwoordig niet meer zoveel.
Toen ik 4 jaar geleden begon met de D300 had ik in mijn computer een harde schijf van 300 Gb terwijl de files 25 mb groot waren. Nu gooi je er met gemak een harde schijf van 2 Tb (of nog hoger) in terwijl de files van de D800 75 Mb groot zijn. Oftewel qua verhouding valt dat nog wel mee.

Een andere meer interessantere vraag vind ik of de huidige top objectieven nog wel goed genoeg zijn voor dit beest. Dit vind ik dan alleen maar een pluspunt van de D800 zelf.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Marco »

Welke objectieven heb je momenteel al in je tas ? Hopelijk een aantal van de laatste generatie, afgestemd op FX en met Nano coating ?
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

woudew
Berichten: 154
Lid geworden op: do 07 okt 2010, 09:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door woudew »

Marco schreef:Welke objectieven heb je momenteel al in je tas ? Hopelijk een aantal van de laatste generatie, afgestemd op FX en met Nano coating ?
Ik heb een 24-70 en ik heb tegelijk met de D800 de 14-24 besteld. Ik hoop dat dat maar genoeg moet zijn :)

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door mikemix »

Voor architectuur werk je doorgaans toch alleen op statief en in
combinatie met de 14-24 zal dit zeker een prima combinatie zijn.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door a90 »

Ik vind het wel wat maar zou er ook een uitvoering komen in een grote (D4) body ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door mikemix »

Toch twijfel ik aan deze foto:
http://chsvimg.nikon.com/lineup/dslr/d8 ... g_01_l.jpg

Deze is geschoten met de 14-24 staat vermeld. Foto is onder een hoek (van bovenaf) geschoten.
Toch staan alle verticale lijnen kaarsrecht. Ook zie ik geen enkele ronde vervorming aan de
verticale lijnen in de uiterste linker en rechter kant wat gewoon niet kan zonder enige
vorm van pp. Als ik een architectuur foto schiet met de combi D3+ 14-24, compleet waterpas
horizontaal dan wel verticaal, dan moet ik altijd de verticale lijnen corrigeren.
Zeker op de hier getoonde 15mm en dan schiet ik nog niet eens onder een hoek.....

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D800

Bericht door Marten »

Dus?
groet,
Marten
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”