Discussiepuntjes

Voor alle forumnieuwtjes, -vragen en -tips
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Discussiepuntjes

Bericht door remoss »

Een paar puntjes ter bespreking.

Als eerste de Singleshot draadjes. Het is opvallend hoe weinig daar wordt gereageerd, het nodigt blijkbaar ook niet echt uit en het valt ook niet zo op want het draadje bleef al niet steken bij het eerste bericht, want er staan al meer berichten in de Singleshots draadjes. Vaak is er pas reactie als me zelf er iets bijplaatst. Ik betrap mezelf daar ook op.
Dus ik overweeg om die te stoppen en gewoon elke enkele foto ook in een eigen draadje te posten. Dat heeft nog een nevenvoordeel en dat is dat je via de koppeling Onbeantwoorde berichten (forum/search.php?search_id=unanswered) heel simpel een overzicht krijgt met draadjes waar nog niet op gereageerd is.

Als tweede punt: de reacties zelf die op foto's worden gegeven. Het is heel vaak ah, oh, leuke serie, mooi, gave serie, fijne serie en daar blijft het dan bij. Ook daar maak ik regelmatig schuldig aan.
Terwijl het toch fijn is als we werkelijk inhoudelijk wat meer op de foto's in kunnen gaan. Er is natuurlijk best vaak wat meer te zeggen over de geplaatste foto's. Ik weet dat veel foraleden (niet alleen op LC) alleen reageren als ze iets mooi of leuk vinden en dat moeten ze vooral blijven doen, maar als ze het niet zo mooi vinden of er mankeert hier en daar in hun optiek wat aan dan blijft het stil. En dàt zijn nou juist de meningen die er ook toe doen, daar kun je wat van leren.

Nou ja, het zijn maar wat gedachten en overwegingen. Iedereen mag er wat van vinden.........
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door Skippy »

Hoi René,

eerste punt, daar heb je een punt ;) en de voorgestelde oplossing is zeker de moeite van het proberen waard.
Tweede punt, mee eens. Ik had niet veel inspiratie de laatste tijd om zelf te fotograferen en om zinvol te reageren op het forum. Daarom van mijn kant weinig reacties, komt wel weer goed en dan zal ik proberen inhoudelijk en meer uitgebreid te reageren. En wat mij betreft mogen we hier best positief kritisch zijn.

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Discussiepuntjes

Bericht door Jolanda »

Door droevige omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid om meer aandacht aan het forum te geven. Dat zal de komende tijd nog minder gaan worden. Succes met alles.

Jolanda

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door Skippy »

Jolanda, heel veel sterkte gewenst!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door remoss »

Ik neem aan dat het gaat over waar we laatst al via PB contact over hadden Jo. Nogmaals veel sterkte gewenst! Dat je daardoor je aandacht bij de echt belangrijke dingen houdt spreekt vanzelf.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door strangeartefact »

Een draadje als eye opener, iig voor mij. Ik mag wel wat actiever zijn eigenlijk ja. Ben fora beetje beu geworden door wat mindere ervaringen elders maar LC is daar geen schuld aan en vergeet het dan bijna.
Ik zal me wat actiever gaan opstellen, in ieder geval een poging doen tot. Hoewel ik vaker meer aan feedback van jullie heb zal ik pogen kritisch mee te kijken.

Jolanda, klinkt serieus. Sterkte.

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door remoss »

Ik hoor dat vaker Peter: "heb meer aan feedback van anderen dan andersom" en ik denk dat dat een misverstand is. Juist die opmerkingen welke in de kijker opkomt maar niet "durven" te uiten onder het mom van "wie ben ik om dat te zeggen", zijn denk ik erg waardevol.

Ik weet ook wel dat er fora zijn waar je op dat item inderdaad kan worden afgebrand met "wie ben jij nou" maar als dat hier gebeurt ga ik eens een keer echt modereren ha ha :D
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

robcctje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 09:55
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Discussiepuntjes

Bericht door robcctje »

Ik wil graag het volgende er over zeggen.
Als ik foto,s op een forum bekijk,maakt niet uit waar,dan spreekt mij een foto aan of niet.
Als een foto mij aanspreekt,en er staan al 5 of 6 maal geschreven dat het mooie foto,s zijn,moet ik er dan nog een keer neer zetten dat ik ze ook mooi vind?
Als er een foto is die ik niet mooi vind dan zal ik dat niet snel zeggen,of het moet zijn dat de foto niet scherp is en dan zal ik het ook zeggen.
Maar wie bepaalt of een foto mooi is,smaken verschillen.
Ik vind het moeilijk om [ negatief] commentaar te geven.
Maar als ik iemand kan helpen met advies zal ik dat ook zeker doen.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Discussiepuntjes

Bericht door remoss »

Dank Rob voor je bijdrage en je slaat de spijker op de kop.

Al staat er al 50 x dat anderen het mooi vinden. Waarom zou je dat niet ook kunnen aangeven? Juist alleen maar roepen "mooie foto inderdaad" daar heb je op dat moment weinig aan ja, maar vooral WAAROM je het mooi vind draagt bij! Daar heeft de fotoplaatser maar vooral ook de andere kijker wat aan.

Als je een foto niet mooi vindt geldt hetzelfde. Vooral het WAAROM je dat vindt is leerzaam.

Als de plaatser van de foto zijn foto mooi vind mag dat en als je zegt "wie bepaald of een foto mooi is" dan is het antwoord "het is heel persoonlijk". Maar dat mag je wel ventileren. De plaatser van de foto kan er namelijk veel mee als je aangeeft WAAROM je de foto niet zo heel best vindt of je bepaalde dingen zelf anders zou doen. Dan wordt het meer dynamisch en zeker leerzamer voor de kijker en de lezer.

Het geldt onverkort voor een "beginnende" fotograaf. Je kunt altijd iets vinden van een foto en als de plaatser dat ongegrond vind mag dat ook best gezegd. Maar wel met onderbouwing en dan komt er vanzelf een dialoog waarbij een ervaren fotograaf iemand kan leren maar ook kan leren van de mening van een minder ervaren iemand. Maar je zult je ervoor open moeten stellen. Dat is een proces wat ik hiermee wil aanzwengelen!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

robcctje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 09:55
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Discussiepuntjes

Bericht door robcctje »

Hoi Rene

Ik ben het met je eens dat de fotograaf graag wil horen wat hij/of zij beter zou kunnen doen.
Maar ik denk dat er,en ook hier,ik incl, mensen zijn die dat op de een of andere manier niet kunnen verwoorden.
Men wil de fotograaf graag helpen,maar dan moet het wel correct zijn wat je schrijft zodat ie er wat mee kan doen.
Als ik iemand kan helpen zal ik het zeker niet laten,daar help je ook weer anderen mee die mee kijken.

Gr Rob
Plaats reactie

Terug naar “Info, nieuws en mededelingen”