Sony A7IV, toch misschien

Één merk
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV

Bericht door remoss »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Zo'n enorm bereik ga ik denk ik niet nodig hebben hoor Luc, veel verder dan die 70 gebruik ik zelden of nooit. En die 2.8 samen met het feit dat de Sony FE 24-70 behoorlijk dicht op het onderwerk kan komen geeft veel mogelijkheden om met geringe scherptediepte te spelen, wat ik zo lees macro-achtige mogelijkheden
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Sony A7IV

Bericht door GeorgeF »

Over Sony hoor ik ook hele goede ervaringen.
En soms denk ik: zou dat ook niet iets voor mij kunnen zijn?
Maar ga ik dan kijken naar de prijzen dan zet ik het maar snel uit mijn hoofd.
Dus ik hou het maar bij mijn Fuji spul en daar ben ik dik tevreden mee.

Groetjes van George

Henri
Berichten: 497
Lid geworden op: za 03 okt 2009, 09:48
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Sony A7IV

Bericht door Henri »

Skippy schreef: zo 22 mei 2022, 09:51 Ik zou ook een Nikon Z met een Z 24-200mm overwegen. Vermoedelijk heb je f2.8 niet echt nodig en een bereik van 24-200mm zonder te wisselen is bijzonder praktisch.
Ik heb nu de Z 24-70 f4 heel prettig objectief maar zodra de Z 24-120 F4 leverbaar is ruil ik hem om.
Kom altijd wat te kort met 70 mm en met 120 mm heb je denk ik voldoende om met 1 lens op reis te gaan.

Groetjes
Henri
Nikon & Canon camera's met glaswerk dat altijd beter kan maar waar ik best tevreden mee ben.

In the race for quality there is no finish line

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sony A7IV

Bericht door Skippy »

remoss schreef: zo 22 mei 2022, 10:01 Zo'n enorm bereik ga ik denk ik niet nodig hebben hoor Luc, veel verder dan die 70 gebruik ik zelden of nooit. En die 2.8 samen met het feit dat de Sony FE 24-70 behoorlijk dicht op het onderwerk kan komen geeft veel mogelijkheden om met geringe scherptediepte te spelen, wat ik zo lees macro-achtige mogelijkheden
Aha, duidelijk. Ik noemde het met name omdat ik je in Rotterdam zo lekker zag inzoomen met je 105mp smartphone ;) Maar macro's van je fraaie G-stars zijn ook wat waard!
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door remoss »

Het kan verkeren, het plan voor de Sony is even van tafel. Ben bang dat het allemaal wel weer erg zwaar wordt en vind het ook wel weer zonde om alle Fujispullen voor een prikkie weg te doen, je verliest er erg veel waarde door.

Einde van de maand wordt de Fujifilm X-H2s uit, wellicht interessant, eventueel met een XF16-55 F2.8 2e hands erbij.
De X-T2 met de XF18-55 en accugrip staat nog wel te koop, de rest van de objectieven niet meer.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door GeorgeF »

Ik denk dat het verstandig is René om het bij Fuji te houden.
De Sony is Full Frame en ongetwijfeld een stuk zwaarder.
Dat zou best eens de rede kunnen zijn dat je hem daarom niet meer meeneemt.
Dan heb je een mooie camera om thuis in de vitrine te zetten.
Ben benieuwd hoe de X-H2 je gaat bevallen.
Maar dat lezen we t.z.t. wel hier of op fxf forum.
Veel plezier ermee.

Groetjes van George
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door remoss »

Ik heb nog niets definitief besloten en sowieso nog niet gekocht hoor :D
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door GeorgeF »

Gelukkig René ik begon me al zorgen te maken.
Ik denk dat het gewicht van een camera wel een puntje is.
De 16-55mm 2.8 is een geweldig objectief.
Maar wel zwaar.
Een prime is een stuk lichter.

Groetjes van George

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door Skippy »

Over gewicht gesproken, Sony A7IV 658 gram, Fuji X-H1 673 gram. Sony full frame dus lichter dan de Fuji aps-c.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door remoss »

Klopt Luc, ook de Fuji xf16-55 is ook maar marginaal lichter dan de Sony FE24-70GM2.

Ben er dan ook nog niet helemaal uit. Wellicht hou ik gewoon wat ik heb :)

George, primes zijn idd lichter, maar dan moet je zoomen "met je benen" en dat lukt mij niet zo goed ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door remoss »

Ik heb zomaar een keer keuzestress :D

Ben nog een keer naar de specs gaan kijken en dan vooral de gewichten en daarbij is het zo dat ik wel wàt kan handelen.

Helemaal in het begin toen ik nog in het ziekenhuis lag heb ik mijn zoon de Nikon D3s met 70-200 mee laten nemen. Toen ik die met twee handen voor mijn gezicht hield, zakte ik als een plumpudding naar voren in elkaar. Dat heb ik nog steeds enigszins, maar er gebeurt ook nog iets anders.
Als ik zonder steun met de camera dus in beide handen, rechtop zittend, de camera voor mijn oog hou, dan trekt mijn middenrif samen en dit gebeurt helaas onwillekeurig om de spieren die niet meer aangestuurd worden te compenseren. Dat is niet tegen te houden en het resultaat is dat ik dan geen adem meer kan halen en stik ik de moord.
Voor zover een stukje anatomie ;)

Om die reden moet ik altijd ergens op steunen met mijn handen of ellebogen. Al pak ik een biertje van tafel. Dat valt de meeste niet op want dat is een tweede natuur geworden.
Met een foto maken doe ik dat ook en steun ik meestal met mijn linkerelleboog op mijn linker knie. Met mijn rechterhand hou ik dan de camera vast en met mijn linkerhand ondersteun ik de camera aan het objectief. Dat gaat prima en op die manier kan ik best wat gewicht handelen.
Eigenlijk zeg ik dus dat dat "te zware camera" gedoe niet meer helemaal op gaat, want ik moet toch steunen en dan kan het best iets zwaarder zijn. Ja, als ik de camera met een hand vast heb en met de andere hand het objectief moet wisselen is dat wel lastig als het erg zwaar is. Maar dat is ook de reden dat ik daar vanaf wil. Gewoon één body en één objectief.

Dus het wensenlijstje:
Nieuwe camera met één objectief. Beetje gewicht is niet erg, maar niet al te gek. En eigenlijk wel graag weer fullframe.
Zoals Luc aangaf is de body van de Sony A7IV lichter dan een X-H1 van Fuji (nooit aan gedacht :oops: en dank voor die info) en ook iets kleiner. Qua objectief is de Sony FE 24-70 F2.8 is iets zwaarder dan de Fujinon XF16-55 F2.8.
Maar als totaalgewicht van body/objectief ontlopen ze elkaar niet erg. Dat zal bij de X-H2s ook zo zijn gok ik, die zal wellicht iets zwaarder zijn. Het Sony objectief is wel wat groter, maar wat ik ervan lees beter in balans met de A7 body's dan zijn voorganger doordat ie kleiner en lichter is geworden.

Al met al een lang verhaal, maar neig toch weer erg naar de Sony set. Is wel duurder maar dan dat is dan maar zo en dat weeg ik maar ten dele mee.
Ik kan er de hele dag nog over nadenken...

EDIT: ik krijg net een bod op de X-T2 met XF18-55 en VPB-XT2 grip via MP. Die komt om 12 uur langs. Als dat doorgaat is het plan om de X-T2 te houden van de baan 8-)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Systeem”