Sony A7IV, toch misschien

Één merk
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, of toch bij Fuji blijven (X-H2s)?!

Bericht door remoss »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik heb zomaar een keer keuzestress :D

Ben nog een keer naar de specs gaan kijken en dan vooral de gewichten en daarbij is het zo dat ik wel wàt kan handelen.

Helemaal in het begin toen ik nog in het ziekenhuis lag heb ik mijn zoon de Nikon D3s met 70-200 mee laten nemen. Toen ik die met twee handen voor mijn gezicht hield, zakte ik als een plumpudding naar voren in elkaar. Dat heb ik nog steeds enigszins, maar er gebeurt ook nog iets anders.
Als ik zonder steun met de camera dus in beide handen, rechtop zittend, de camera voor mijn oog hou, dan trekt mijn middenrif samen en dit gebeurt helaas onwillekeurig om de spieren die niet meer aangestuurd worden te compenseren. Dat is niet tegen te houden en het resultaat is dat ik dan geen adem meer kan halen en stik ik de moord.
Voor zover een stukje anatomie ;)

Om die reden moet ik altijd ergens op steunen met mijn handen of ellebogen. Al pak ik een biertje van tafel. Dat valt de meeste niet op want dat is een tweede natuur geworden.
Met een foto maken doe ik dat ook en steun ik meestal met mijn linkerelleboog op mijn linker knie. Met mijn rechterhand hou ik dan de camera vast en met mijn linkerhand ondersteun ik de camera aan het objectief. Dat gaat prima en op die manier kan ik best wat gewicht handelen.
Eigenlijk zeg ik dus dat dat "te zware camera" gedoe niet meer helemaal op gaat, want ik moet toch steunen en dan kan het best iets zwaarder zijn. Ja, als ik de camera met een hand vast heb en met de andere hand het objectief moet wisselen is dat wel lastig als het erg zwaar is. Maar dat is ook de reden dat ik daar vanaf wil. Gewoon één body en één objectief.

Dus het wensenlijstje:
Nieuwe camera met één objectief. Beetje gewicht is niet erg, maar niet al te gek. En eigenlijk wel graag weer fullframe.
Zoals Luc aangaf is de body van de Sony A7IV lichter dan een X-H1 van Fuji (nooit aan gedacht :oops: en dank voor die info) en ook iets kleiner. Qua objectief is de Sony FE 24-70 F2.8 is iets zwaarder dan de Fujinon XF16-55 F2.8.
Maar als totaalgewicht van body/objectief ontlopen ze elkaar niet erg. Dat zal bij de X-H2s ook zo zijn gok ik, die zal wellicht iets zwaarder zijn. Het Sony objectief is wel wat groter, maar wat ik ervan lees beter in balans met de A7 body's dan zijn voorganger doordat ie kleiner en lichter is geworden.

Al met al een lang verhaal, maar neig toch weer erg naar de Sony set. Is wel duurder maar dan dat is dan maar zo en dat weeg ik maar ten dele mee.
Ik kan er de hele dag nog over nadenken...

EDIT: ik krijg net een bod op de X-T2 met XF18-55 en VPB-XT2 grip via MP. Die komt om 12 uur langs. Als dat doorgaat is het plan om de X-T2 te houden van de baan 8-)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door remoss »

Fuji X-T2 is de deur uit, een aantal objectieven staan nog te koop. Heb wel de knoop doorgehakt in het voordeel van de Sony set :D
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door Skippy »

Mooie stap op weg naar full frame. We lezen graag het vervolg!
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 585
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door gvdnberg »

Veel succes René! Dankzij jouw zorgvuldige overwegingen kun je een goed overwogen keuze maken. Zal zeker tot een fijn resultaat leiden!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door remoss »

Dank luitjes, een en ander is reeds besteld, nu alleen nog de 3 Fuji objectieven slijten, maar dat zal wel lukken, gewoon geduld hebben.

Sowieso geduld hebben want die nieuwe FE 24-70 F2.8 GM2 is nog niet leverbaar....
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door GeorgeF »

Oei René dan heb je straks een mooie A7 maar nog geen objectief.
René alhoewel ik het jammer vind dat je Fuji vaarwel zegt wens ik je heel veen plezier met de Sony.
Je plaatjes zullen er niet minder om worden.

Groetjes van George
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 585
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door gvdnberg »

En René, ga je je dan tijdelijk met een ander objectief “behelpen”?
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door QWERTY »

gvdnberg schreef: vr 27 mei 2022, 20:21 En René, ga je je dan tijdelijk met een ander objectief “behelpen”?
Ik heb er nog wel een paar voo tijdelijk gebruik …….
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9146
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door remoss »

Mannen het is als het goed is tijdelijk hoor, dank voor de aanbiedingen :love:

Als het goed is komen ze begin juni binnen, indien het langer duurt trek ik aan de bel :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door GeorgeF »

Ben benieuwd naar je ervaring met de Sony A7 René.
Maar ik denk dat je niet teleurgesteld zal worden gezien de andere gebruikers hier.
Veel plezier met je nieuwe speeltje.

Groetjes van George

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Sony A7IV, toch wel

Bericht door strangeartefact »

Naast de 24-70 zou je een 16-35 f4 kunnen overwegen, De 2e versie is klein en schijhnt erg goed te zijn maar versie 1 is 2e hands betaalbaar en uiteigen ervaring gewoon een goed objectief, er is wel wat sample variation dus testen voor kopen. Bij sommige schijnt de 16mm wat zwakker te zijn bij anderen de 35mm kant (versie 1 doel ik dan dus op). De mijne is van 16 tot ongeveer 30mm gewoon heel goed. Maar das ook pixelpeepen hoor.

Succes Rene! En idd over de menustructuur, er is een snelmenu met favorieten en via 1 knop kan je makkelijk altijd bij de belangrijkste instellingen.

Ik gebruik nog altijd de a7r3 en zie geen reden tot upgraden, is gewoon een geweldige camera die fantastische beelden geeft (bij juiste gebruik uiteraard).
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Plaats reactie

Terug naar “Systeem”