Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Voor wie wat meer wil

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Marten schreef:De tabel in mijn vorige bericht leesbaar gemaakt, met dank aan Arthur.
Top, dank Marten! :D

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

Ik denk dat ik komend weekend wat ga oefenen met beweging (niet van mijzelf :P maar van onderwerpen); auto's en zaalsport. Wordt vervolgd, tips blijven welkom!

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

Hier http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf een hele handige PDF met PRAKTISCHE tips en plaatjes ;) m.n. op het gebied van autofocus- en belichtinginstellingen.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Marco »

Skippy schreef:Hier http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf een hele handige PDF met PRAKTISCHE tips en plaatjes ;) m.n. op het gebied van autofocus- en belichtinginstellingen.
autofocus...... ? jij stelt tegenwoordig bijna alles handmatig scherp ;)
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

Marco schreef:
Skippy schreef:Hier http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dsl ... lGuide.pdf een hele handige PDF met PRAKTISCHE tips en plaatjes ;) m.n. op het gebied van autofocus- en belichtinginstellingen.
autofocus...... ? jij stelt tegenwoordig bijna alles handmatig scherp ;)
:grijns: Inderdaad! MF is zelfs snelheidssporten als Formule 1 na enige oefening geen enkel probleem. De pitpoezen dan hè niet de auto's :mrgreen:

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Renik »

Waardevolle info waarvoor alvast dank! (meestal gevolgd door een domme vraag)

Hey, een vraag:

Ik begrijp het meeste / grootste gedeelte van de AF settings in dit verhaal en dat je dit zou kunnen instellen om snel schakelen (scherpstellen tijdens veranderende omstangdigheden) te bevorderen.
Blijven deze settings gelden voor het gebruik van de camera bij andere instellingen?

Stel: ik ben in Borneo (nog 6 weekjes :zon2: ) en heb de camera ingesteld zoals aangegeven. Ik zie een aap in de boom die stil zit en druk op de AF-ON knop om scherp te stellen, laat deze los, herkader evt en druk de sluiterknop in.... foto gemaakt! Volgens mij klopt het tot dusver nog, toch? Dan ga ik een 2e foto maken wanneer er net een grote arend voorbij vliegt, ik richt erop, hou AF-ON ingedrukt terwijl ik het beest volg en druk de sluiterknop (meerdere malen) in. Nog steeds klopt m'n verhaal hoop ik...

Dan zie ik een rups en draai de macro lens erop. Ik wil hierbij geen Dynamisch AF maar single point. Ik verander dus de schakelaar achterop naar deze stand en hier dus (eindelijk) de vraag: moet ik nog steeds scherpstellen met AF-ON, los laten en de sluiterknop indrukken? Of werkt de sluiterknop weer 'normaal' zodra je de schakelaar van Dynamsch naar Single zet? Even buiten beschouwing gelaten dat ik waarschijnlijk manueel scherpstel op de rusp met macro...

Dank alvast voor de opheldering!
Zal het ongetwijfeld ook gaan uitproberen ben alleen bang dat ik alle settings niet meer terug kan zetten haha...

Robin
Berichten: 1934
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 11:33
Favoriete camera merk: lichtbox
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Robin »

Renik schreef:Waardevolle info waarvoor alvast dank! (meestal gevolgd door een domme vraag)

Hey, een vraag:


Stel: ik ben in Borneo (nog 6 weekjes :zon2: ) en heb de camera ingesteld zoals aangegeven. Ik zie een aap in de boom die stil zit en druk op de AF-ON knop om scherp te stellen, laat deze los, herkader evt en druk de sluiterknop in.... foto gemaakt! Volgens mij klopt het tot dusver nog, toch? Dan ga ik een 2e foto maken wanneer er net een grote arend voorbij vliegt, ik richt erop, hou AF-ON ingedrukt terwijl ik het beest volg en druk de sluiterknop (meerdere malen) in. Nog steeds klopt m'n verhaal hoop ik...
Helemaal goed :D
Renik schreef: Dan zie ik een rups en draai de macro lens erop. Ik wil hierbij geen Dynamisch AF maar single point. Ik verander dus de schakelaar achterop naar deze stand en hier dus (eindelijk) de vraag: moet ik nog steeds scherpstellen met AF-ON, los laten en de sluiterknop indrukken? Of werkt de sluiterknop weer 'normaal' zodra je de schakelaar van Dynamsch naar Single zet? Even buiten beschouwing gelaten dat ik waarschijnlijk manueel scherpstel op de rusp met macro...
Dat is juist het mooie van de geprogrammeerde instelling zodra jij je AF-ON knop los laat na het scherpstellen is je autofocus uitgeschakeld en werkt je Dynamisch-veld ook niet meer waardoor het een Enkel-veld word.

Dus de conclusie: je hoeft dynamisch-veld niet om te zetten naar Enkel-veld.

Renik schreef: Dank alvast voor de opheldering!
Zal het ongetwijfeld ook gaan uitproberen ben alleen bang dat ik alle settings niet meer terug kan zetten haha...
Ik hoop dat dit helder genoeg is?
Robin's Flickrstream

Bad Sound Kills Good Music

Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Renik »

Dank u vriendelijk Shadow!!!

vvo
Berichten: 51
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 09:17
Favoriete camera merk: D700
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door vvo »

:duimop: geweldige informatie.
Ik heb net mijn D700 volgens deze methode ingesteld. Gaat al erg lekker. Morgen even echt uitproberen tijdens een shoot.
Nikon D700 :: Fuji X-E1 :: Panasonic LX3 :: Strobist (FBA) :: Mijn Youtube filmpjes

vvo
Berichten: 51
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 09:17
Favoriete camera merk: D700
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door vvo »

Zondagochtend heb ik deze methode gelijk ingezet bij een fotoshoot.
Het werkt (voor mij tenminste) echt fantastisch. Geen gedoe meer met het goedzetten van de knopjes.

Af en toe de neiging gehad om op de 'oude' manier scherp te stellen. Maar ben erg tevreden.
Nikon D700 :: Fuji X-E1 :: Panasonic LX3 :: Strobist (FBA) :: Mijn Youtube filmpjes
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9149
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door remoss »

Kijk aan, mooi dat het goed werkt voor je. Welkom op LC overigens ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”