Partyfotografie
-
- Berichten: 915
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
- Favoriete camera merk: Contax
- Bewerk mijn foto's: Nee
Partyfotografie
Eindelijk heb ik dan ook iets waar ik wat meer van weet
Een korte uitleg over mijn instellingen voor partyfotografie.
De waarden zijn uiteraard geheel afhankelijk van de lichtomstandigheden maar kunnen wel als basis fungeren om van daar te vertrekken.
Camera:
Diafragma: F/4.0
Sluitertijd: 1/4
ISO : 800-1600
Autofocus: Single
Flitsinstelling: REAR
WB: Staat bij mij altijd op AUTO tegenwoordig.
Kwaliteit: RAW (uiteraard )
Flitser:
TTL zonder BL ingeschakeld.
Power: -0.7/-1.0
Flitskop schuin naar boven op 45 graden en flitskaart uittrekken.
Door je flitser op REAR in te stellen bevries je (wat echt nodig is bij lange sluitertijden) de bewegende mensen en komen ze lekker scherp op de plaat.
Let goed op dat je camera op single focus staat want dan wordt, bij een te donkere omgeving om scherp te stellen, het af hulplicht geactiveerd.
Ook is het van belang om het middelste focus punt te gebruiken, want anders werkt het hulplicht niet.
Paar voorbeeldjes (ik hou wel van een beetje lichte gezichten, uiteraard kan je de power van je flitser iets meer terugschroeven tot het gewenste resultaat.
Een korte uitleg over mijn instellingen voor partyfotografie.
De waarden zijn uiteraard geheel afhankelijk van de lichtomstandigheden maar kunnen wel als basis fungeren om van daar te vertrekken.
Camera:
Diafragma: F/4.0
Sluitertijd: 1/4
ISO : 800-1600
Autofocus: Single
Flitsinstelling: REAR
WB: Staat bij mij altijd op AUTO tegenwoordig.
Kwaliteit: RAW (uiteraard )
Flitser:
TTL zonder BL ingeschakeld.
Power: -0.7/-1.0
Flitskop schuin naar boven op 45 graden en flitskaart uittrekken.
Door je flitser op REAR in te stellen bevries je (wat echt nodig is bij lange sluitertijden) de bewegende mensen en komen ze lekker scherp op de plaat.
Let goed op dat je camera op single focus staat want dan wordt, bij een te donkere omgeving om scherp te stellen, het af hulplicht geactiveerd.
Ook is het van belang om het middelste focus punt te gebruiken, want anders werkt het hulplicht niet.
Paar voorbeeldjes (ik hou wel van een beetje lichte gezichten, uiteraard kan je de power van je flitser iets meer terugschroeven tot het gewenste resultaat.
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
- Favoriete camera merk: Nikon
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Partyfotografie
Mooie heldere foto's Dennis! Welk objectief heb je hier gebruikt?
Ik heb een tijdje terug het gala van onze vierdeklassers gefotografeerd en ben toen ook wel aan het stoeien geweest met de instellingen. Ik heb toen geloof ik Slow Sync gebruikt. Dank voor het delen.
Ik heb een tijdje terug het gala van onze vierdeklassers gefotografeerd en ben toen ook wel aan het stoeien geweest met de instellingen. Ik heb toen geloof ik Slow Sync gebruikt. Dank voor het delen.
-
- Berichten: 915
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
- Favoriete camera merk: Contax
- Bewerk mijn foto's: Nee
Re: Partyfotografie
Hoi Riemke,
Graag gedaan
Gebruikte objectief is een 17-55 en later de 24-70.
Graag gedaan
Gebruikte objectief is een 17-55 en later de 24-70.
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
- Favoriete camera merk: Nikon
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Partyfotografie
Zo te zien doet een 17-55 het dus ook uitstekend op een D3!
-
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
- Favoriete camera merk: Mavica
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Contacteer:
Re: Partyfotografie
Fraai Dennis, thx voor de instellingen. Het blijft een moeilijke tak van sport vind ik. Van de week in huis nog wat geflitst (zomaar voor de oefening) maar daar kreeg ik nog geen zwitserlevengevoel van
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
-
- Berichten: 915
- Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
- Favoriete camera merk: Contax
- Bewerk mijn foto's: Nee
Re: Partyfotografie
Kleine aanvulling, de 17-55 had ik nog toen ik de D300 had.Riemke schreef:Zo te zien doet een 17-55 het dus ook uitstekend op een D3!
Die is dus inmiddels de deur uit, en het objectief er achteraan.
Binnenshuis vind ik ook nog steeds lastig hoor René. Dat partyfotografie verhaaltje is echt heel simpel.
Nog een aanvullig voor de flitserinstelling. Die moet op TTL staan zonder BL!
-
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
- Bewerk mijn foto's: Nee
Re: Partyfotografie
Gebruik zelf ook altijd voor dit soort doeleinden deze instellingen.
Had laatst echter een bruidsreportage in een mooi oud raadshuis met veel authentieke muurschilderingen
en overheersend groen decor eromheen, ik heb al die foto's in WB moeten corrigeren, waren allemaal veel te groen.
Hield ter plekke al rekening mee, maar toch.
Dan ben je blij dat je NEF schiet.
Had laatst echter een bruidsreportage in een mooi oud raadshuis met veel authentieke muurschilderingen
en overheersend groen decor eromheen, ik heb al die foto's in WB moeten corrigeren, waren allemaal veel te groen.
Hield ter plekke al rekening mee, maar toch.
Dan ben je blij dat je NEF schiet.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 12:30
- Favoriete camera merk: Nikon
- Locatie: Asten
- Contacteer:
Re: Partyfotografie
M.n. foto 3 en 4 vind ik heel goed.
foto 3 even de schittering op het voorhoofd weghalen en foto 4 de schittering in de zonnebril.
dan zijn de AF
foto 3 even de schittering op het voorhoofd weghalen en foto 4 de schittering in de zonnebril.
dan zijn de AF
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24 G ED / Nikkor AF-S 24-120 F4 ED VRII / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24 G ED / Nikkor AF-S 24-120 F4 ED VRII / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800
-
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 11:33
- Favoriete camera merk: lichtbox
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Contacteer:
Re: Partyfotografie
Bedankt Dennis,
Misschien kan ik dit wel gebruiken op het feestje van mijn ouders 17 april, deze zijn dan 25 jaar getrouwd en geven een feest en hopen op op veel dans etc...
(geen stug gedoe zeg maar)
Misschien kan ik dit wel gebruiken op het feestje van mijn ouders 17 april, deze zijn dan 25 jaar getrouwd en geven een feest en hopen op op veel dans etc...
(geen stug gedoe zeg maar)
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
- Bewerk mijn foto's: Ja
Re: Partyfotografie
Goede tip Dennis! Ik blijf overigens wel een sluitertijd van 1/4 erg krap vinden. Ik zou liever de voorkeur willen geven aan sluitertijden die equivalent zijn aan je brandpuntsafstand indien je deze techniek gebruikt.
Slow-sync:
- Je kunt alle programma's gebruiken (P, S, A en M)
- als je een bewegend voorwerp fotografeer krijg je niet van die rare effecten
Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.
Groet,
ALE
Misschien een kleine aanvulling betreffende Slow-sync versus Rear-sync. Er zit wel degelijk verschil tussen beide echter zo 123 zie je die niet. Eerst de verschillen:Riemke schreef:... Ik heb toen geloof ik Slow Sync gebruikt.
Slow-sync:
- De flits wordt gecombineerd met een lange sluitertijd tot 30 sec. om in het donker of bij weinig licht zowel het hoofdonderwerp als de achtergrond vast te leggen. Slow-sync is alleen beschikbaar in programma P en A !!
- Met het programma S en M flitst je SB-xx vlak voordat de sluiter wordt gesloten. Gebruik deze stand om het effect van een lichtstroom te creëren achter bewegende voorwerpen. In het programma P en A wordt synchronisatie op het tweede gordijn en lange sluitertijd gebruikt om zowel het onderwerp als de achtergrond vast te leggen (combinatie van beide).
- Je kunt alle programma's gebruiken (P, S, A en M)
- als je een bewegend voorwerp fotografeer krijg je niet van die rare effecten
Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod